- Berichten: 43
Ik krijg steekas van mijn p1800 niet verwijderd. Wie heeft er een tip?
- Martijn Thijssen
- Offline
- Senior lid
Maar dit keer krijg ik de steekas er niet uit. Aan de ene kant lag het geheel zo los. Maar aan de andere kant wil hij niet loskomen. Een paar millimeter, daar blijft het bij. Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen en een tip om hem alsnog los te krijgen?
Vast dank!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Steekas er niet uit: 4 bouten zijn verwijderd, oude trommel bevestigen en met een zware slagtrekker aan de gang gaan. Het lager zal muurvast zitten.
Als je zelf geen slagtrekker hebt kun je er wellicht een met de benodigde hulpstukken lenen bij een garage in de buurt.
Succes met de klus!
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Martijn Thijssen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 43
Dank voor je snelle reactie. Het lager, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb geen zware slagtrekker, wel een amateurding. Maar ik bedenk wel wat. In ieder geval zou in het geval het lager muurvast zit alleen krachtzetten helpen. Daar is vast wel wat op te vinden . Ik laat weten hoe ik vorder.
Groet, Martijn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
geen geweld gebruiken, beter steeds "heen en weer", dus zover het normaal gaat eruit, dan weer terug erin, dan weer eruit enz. Zo voorkom je dat door een eventueel aan 1 kant stroef gaan van de lagerschaal deze schuin gaat zitten en bij met geweld eruit trekken die zitting van het lager in de as beschadigd.
Ik denk trouwens, dat men met de juiste (originele) trommeltrekker de trommel eraf zou krijgen, ook weer met wat geduld.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Martijn Thijssen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 43
Dank, ja, goed punt. Geweld is zelden de oplossing zullen we maar zeggen. Maar die trommel eraf... dat zie ik echt pas onder de pers gebeuren. Ik ga terugmelden hoe het gelopen is.
Groet, Martijn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Martijn Thijssen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 43
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ik zeg het hierom; ik heb eens een Dana achteras van een Jeep Cherokee onder mijn Volvo 240 gebouwd, zal je de details besparen.
Maar ik herinner mij dat deze assen een C-clip op het eind van de as hebben, vanuit het differentieel moet je dan eerst de C-clip er uit trekken waarna je de steekas kunt verwijderen.
Dana heeft ook achterassen geproduceerd voor Volvo, zodoende zijn sommige delen uitwisselbaar.
Het zal toch niet zo wezen dat er een C-clip steekas in jouw achteras zit........OK OK,
vergezocht misschien maar ik werd getriggerd door het feit dat de as wel een klein stukje heen en weer wil.
Artikeltje over dit type steekasborging.
mototux.blogspot.com/2008/09/why-c-clip-axles-are-evil.html
Differentieel deksel er af en je weet het.
Tenzij je zeker weet dat alles aan de as origineel is.
Dan blijft over wat er al genoemd is, lagerschaal welke erg strak vast zit in aslichaam.
Ik neem aan dat de ankerplaat ook los is toch? Niet dat je remvoering achter een ingeslagen randje van je trommel blijft hangen, dan krijg je namelijk ook de steekas maar een stukje los.
Maar als ankerplaat ook los is maakt dat niet uit en zou de complete remmerij met trommel en steekas mee moeten komen.
Zelf zou ik best wat meer geweld durven gebruiken, oude velg op de trommel en met zware hamer al draaiend een paar flinke klappen. Rijdend op de weg maat zo'n steekas ook wel wat mee....
Plaats anders even paar foto's ter verduidelijking.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Martijn Thijssen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 43
Dat is een interessante gedachte. Nooit geweten overigens (en ik rijd toch al een jaartje of 40 met oude volvo's) dat Volvo die assen monteerde.
Ik vermoed dat het de originele as is. Ik heb de auto al bijna 30 jaar, en toen stond ie al een jaar of 15 stil in een hoekje. Eigenlijk heeft ie maar een jaar of 11 rondgereden. Ik ben de derde eigenaar. Zie www.fougeret.eu/Volvo-P1800/Historie/
Maar het kan nooit kwaad het diff eens te bekijken. Het moet allemaal toch uit elkaar dus de volgorde maakt niet zoveel uit. Ik kan het maar beter zeker weten......
De ankerplaat is echt helemaal los. Ik krijg 5 mm tussen de flens en de ankerplaat. En dan blijft 'ie hangen.....
Groet, Martijn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.