Ik krijg steekas van mijn p1800 niet verwijderd. Wie heeft er een tip?

Lees meer
06-10-2020 18:01 #190309 door Martijn Thijssen
Ik ben bezig met de restauratie van mijn p1800. Ik heb de achteras los liggen. Al voordat ik hem onder de auto vandaan haalde bleek dat de remtrommels (en aan een kant ook de kroonmoer) echt loeivast zitten. Heb van alles geprobeerd. Uiteindelijk besloten de as er alvast onderuit te halen. Ik had dit namelijk al een keer eerder gehad, en toen de hele trommel met ankerplaat en steekas samen uit de as gehaald. Dat kan door de boutjes weg te slijpen aan de zijde van de ankerplaat. Dan is het geheel los van de flens. Vervolgens de trommel onder de pers gezet en hopla!

Maar dit keer krijg ik de steekas er niet uit. Aan de ene kant lag het geheel zo los. Maar aan de andere kant wil hij niet loskomen. Een paar millimeter, daar blijft het bij. Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen en een tip om hem alsnog los te krijgen?

Vast dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-10-2020 22:16 #190320 door Cor Kraaijeveld
Hoi Martijn, de trommel niet los heb ik een keer opgelost door een gat in de trommel te boren, met een dop de bouten los draaien en toen ook onder de pers. Succes verzekerd.

Steekas er niet uit: 4 bouten zijn verwijderd, oude trommel bevestigen en met een zware slagtrekker aan de gang gaan. Het lager zal muurvast zitten.
Als je zelf geen slagtrekker hebt kun je er wellicht een met de benodigde hulpstukken lenen bij een garage in de buurt.

Succes met de klus!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2020 09:39 #190322 door Martijn Thijssen
Ha Cor,

Dank voor je snelle reactie. Het lager, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb geen zware slagtrekker, wel een amateurding. Maar ik bedenk wel wat. In ieder geval zou in het geval het lager muurvast zit alleen krachtzetten helpen. Daar is vast wel wat op te vinden :). Ik laat weten hoe ik vorder.

Groet, Martijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2020 10:08 - 07-10-2020 10:08 #190323 door Rudi Dortangs
Hallo Martijn,
geen geweld gebruiken, beter steeds "heen en weer", dus zover het normaal gaat eruit, dan weer terug erin, dan weer eruit enz. Zo voorkom je dat door een eventueel aan 1 kant stroef gaan van de lagerschaal deze schuin gaat zitten en bij met geweld eruit trekken die zitting van het lager in de as beschadigd.
Ik denk trouwens, dat men met de juiste (originele) trommeltrekker de trommel eraf zou krijgen, ook weer met wat geduld.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2020 16:06 #190325 door Martijn Thijssen
Ha Rudi,

Dank, ja, goed punt. Geweld is zelden de oplossing zullen we maar zeggen. Maar die trommel eraf... dat zie ik echt pas onder de pers gebeuren. Ik ga terugmelden hoe het gelopen is.

Groet, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2020 15:32 #190337 door Niek de Boer
Koop een originele trommeltrekker ! Dat is een must voor dit type volvos. Ik heb al heel wat remtrommels en steekassen gezien,die verknoeid waren door gebruik van het verkeerde gereedschap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2020 16:47 - 09-10-2020 16:48 #190339 door Fred Kok
Hi Martijn en anderen die geintreseerd zijn, Ik heb er nog een paar in de aanbieding, Kan ruim concurreren met een originele trekker.



(ik heb er nog 3)
Bij interesse, stuur mij een PB-tje met e-mail en/of tel nummer
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2020 18:42 #190341 door Martijn Thijssen
Dank beiden (Niek en Fred). Ik heb een trommeltrekker van het VOD. Daar heb ik al de nodige keren trommels mee losgehaald. Nooit een probleem, behalve een keer vele jaren terug toen ik nog een een originele van Volvo kon gebruiken maar desondanks de trommel niet loskreeg. Toen dus uiteindelijk onder de pers gezet. Maar dan moet je wel de steekas uit de achteras krijgen. Dat is me nog steeds niet gelukt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-10-2020 23:56 - 10-10-2020 00:05 #190342 door Jan van Bochove
Is het de originele achteras? / Ken je de historie van de auto?

Ik zeg het hierom; ik heb eens een Dana achteras van een Jeep Cherokee onder mijn Volvo 240 gebouwd, zal je de details besparen.
Maar ik herinner mij dat deze assen een C-clip op het eind van de as hebben, vanuit het differentieel moet je dan eerst de C-clip er uit trekken waarna je de steekas kunt verwijderen.

Dana heeft ook achterassen geproduceerd voor Volvo, zodoende zijn sommige delen uitwisselbaar.
Het zal toch niet zo wezen dat er een C-clip steekas in jouw achteras zit........OK OK,
vergezocht misschien maar ik werd getriggerd door het feit dat de as wel een klein stukje heen en weer wil.
Artikeltje over dit type steekasborging.

mototux.blogspot.com/2008/09/why-c-clip-axles-are-evil.html

Differentieel deksel er af en je weet het.
Tenzij je zeker weet dat alles aan de as origineel is.

Dan blijft over wat er al genoemd is, lagerschaal welke erg strak vast zit in aslichaam.
Ik neem aan dat de ankerplaat ook los is toch? Niet dat je remvoering achter een ingeslagen randje van je trommel blijft hangen, dan krijg je namelijk ook de steekas maar een stukje los.
Maar als ankerplaat ook los is maakt dat niet uit en zou de complete remmerij met trommel en steekas mee moeten komen.

Zelf zou ik best wat meer geweld durven gebruiken, oude velg op de trommel en met zware hamer al draaiend een paar flinke klappen. Rijdend op de weg maat zo'n steekas ook wel wat mee....

Plaats anders even paar foto's ter verduidelijking.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2020 16:45 #190357 door Martijn Thijssen
Ha Jan,

Dat is een interessante gedachte. Nooit geweten overigens (en ik rijd toch al een jaartje of 40 met oude volvo's) dat Volvo die assen monteerde.

Ik vermoed dat het de originele as is. Ik heb de auto al bijna 30 jaar, en toen stond ie al een jaar of 15 stil in een hoekje. Eigenlijk heeft ie maar een jaar of 11 rondgereden. Ik ben de derde eigenaar. Zie www.fougeret.eu/Volvo-P1800/Historie/

Maar het kan nooit kwaad het diff eens te bekijken. Het moet allemaal toch uit elkaar dus de volgorde maakt niet zoveel uit. Ik kan het maar beter zeker weten......

De ankerplaat is echt helemaal los. Ik krijg 5 mm tussen de flens en de ankerplaat. En dan blijft 'ie hangen.....

Groet, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.