Diagnose; koppeling of versnellingsbak.

Lees meer
13-09-2020 09:30 #190079 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
ik heb het idee dat je hulpkoppelingscilinder (inwendig) lekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2020 10:54 #190082 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
@Johan Zojuist je tip opgevolgd. Eén achterwiel opgekrikt, koppeling met een camara statief ingedrukt en in z'n 1e versnelling gezet.
Als ik aan het wiel draai gaat dit niet soepel. Ik hoor ook wel een soort schurend geluid maar dat lijkt meer van het wiel af te komen (apk keurmeester zij me dat aan een kant de handrem niet helemaal gangbaar was dus dat zou het wel eens kunnen zijn ...pff blijven aan de gang zo ha ha).
Maar goed, het draaien gaat dus niet echt van harte, als in..best wel zwaar!. Bedankt voor de tip!

Heb deze auto nu 5 jaar en nooit last gehad met de koppeling. Zodoende heb ik me er ook nog niet echt in verdiept sinds vorige week.
Dit brengt me bij de suggestie van J.Smeets; Volgens mij heeft een 144 geen hulpkoppelingscilinder toch? Kan ze sowieso niet vinden bij webshops. Zie ik iets over het hoofd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2020 11:22 #190083 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Hallo Roland, je gaf al aan dat je de koppelingskabel strakker hebt gezet. Dan heb je sowieso geen koppelingscilinder.

De symptomen die je noemt lijken veel op wat ik bij m'n Amazon gehad heb. Bij mij begon het ook met tandenpoetsen naar de achteruit, later werd het ook steeds moeilijker om hem in z'n 1 te zetten. Misschien heb je wat aan deze link:

www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/29329-...ruit?start=30#186672

Het zou ook wat anders kunnen zijn natuurlijk..

Succes,

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2020 18:26 #190089 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
@Erik goed verslag dat! Fijn ook dat je een oplossing hebt gevonden voor het koppelings-probleem.
Echter, heb niet kunnen opmaken uit je verslag hoe het probleem ontstaan is. Ben je daar al achter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2020 19:41 #190091 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Nee, hoe het is ontstaan weet ik niet..
Wat ik vermoed, is dat de koppeling in m'n Amazon hetzelfde probleem is gaan vertonen, als wat de nieuwe koppelingsset direct na montage al had.
Dus dat het probleem hetzelfde was, maar pas na een aantal jaar gebruik merkbaar werd. Misschien door slijtage op één of andere manier.

Wel was dus duidelijk dat het echt in de drukgroep zelf zat. Het had niks met druklager, toplager, gaffel, afstelling of met de bak te maken.
Inmiddels al weer een hoop kilometers verder, en het schakelt allemaal zoals het hoort.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2020 11:07 #190093 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Beste sleutelaars,
Verbaas me over de discussie rondom het vrijkomen van de koppeling zelfs na montage van een nieuwe complete drukgroep. Ook de creatieve oplossingen zijn soms wel bijzonder. Maar waarom niet "back too Basics"?
Ga er eerst vanuit dat de master en slave cylinder oke is en/of de juiste kabel gemonteerd is

Bijgaand een knipsel uit het onderdelen boek, weliswaar met de hydraulische koppeling, maar geldt ook voor de latere "kabel"uitvoering.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



De druklagers kunnen wel even hoog zijn maar het gaat om het aangrijping punt t.o.p.v. de voorzijde welke tegen de "vingers" drukken.
Dus het juiste druklager bij de juiste drukgroep. maw altijd gezamenlijk vervangen!
Succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2020 14:01 #190097 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Hallo Fred, ik was ook verbaasd, maar na het uitsluiten van alle logische oorzaken die je noemt, blijven alleen minder logische oorzaken over. In mijn geval een productiefout van de drukgroep. De VKO heeft naar aanleiding van mijn resultaten de hele voorraad getest en er kwamen meerdere foute drukgroepen naar boven, die uiteraard uit de verkoop zijn gehaald.

Nogmaals, ik had last van die productiefout, dat wil niet zeggen dat dat bij Roland ook het geval is.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2020 15:37 #190098 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Roland, de 144 heeft een kabel voor de koppeling, dus geen hulpkoppelcilinder zoals bij de Amazon met het hydraulisch systeem.
Gezien je km stand zou ik het ook bij de koppelingsplaat en drukgroep zoeken, als je nog een brug nodig hebt ben je welkom in Doesburg.
Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.