- Berichten: 237
Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Als ik in zijn achteruit wil schakelen ontkom ik niet aan enig tandengepoets. Ook als ik de koppeling een tijd lang ingedrukt heb voordat ik schakel.
All vier vooruit versnellingen hebben hier geen last van (waarschijnlijk omdat het feit dat ze gesynced zijn dit verbloemd) . Ik weet dat de achteruitversnelling niet gesynced is.
Ik vermoed dus dat mijn koppeling niet meer volledig ontkoppeld. Ik heb de koppelingskabel al een stuk strakker gezet maar dat mocht niet baten.
Wat denken jullie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Je plaat wordt dan door de stroeve splines nog lichtelijk tegen draaiende vliegwiel gehouden, precies genoeg om dat gekraak te veroorzaken.
Auto op brug en proberen of je met ingetrapt koppeling (helper / balkje) de plaat vrij kunt prutsen met schroevendraaier tussen de drukgroep door. Indien de bak zich dan wel goed in achteruit laat zetten bij draaiende motor en NOG STEEDS INGEDRUKTE KOPPELING heb je bevestiging dat probleem uit splines komt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 783
Vaak een teken dat de drukgroep aan vervanging toe is; wordt meestal als set (271263 vervangen samen met keerring en toplager, maar ook gebeurt bij de 140 wel eens dat de ontkoppelingsvork (1212189) krom of zelfs gescheurd is.
Als je zo niet wil doorrijden, blijft demontage bak en koppelingshuis nodig om te onderzoeken wat er niet goed functioneert.
Gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Ik denk dat de koppeling idd aan vervanging toe is. Rij hier al 80K mee rond....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Ik heb helaas tegenwoordig weinig tijd meer om grote klussen zelf te doen.
Misschien is het ook wel tijd voor een andere auto...maar ja, zo'n oltimer geeft wel veel plezier als ik er in rij!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Zit er toch niet te veel vloerbedekkieng onder het koppelingspendaal scheelt ook in slag
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Laat iemand de koppeling intrappen en iemand aan het vrijgekrikte wiel draaien, als het goed is moet dit draaien vrij soepel gaan en geen zwaar gescheur geven.
Geeft het een zwaar gescheur dan blijft waarschijlijk de koppelingsplaat op de prieas steken.
Zit er wel genoeg olie in de versnellingsbak een beetje boven niveau opvullen kan geen kwaad.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.