Diagnose; koppeling of versnellingsbak.

Lees meer
08-09-2020 11:58 #190015 door roland klinkenberg
Diagnose; koppeling of versnellingsbak. is gemaakt door roland klinkenberg
Heb het volgende probleem met mijn M41 bak met overdrive (144 GL 1971)

Als ik in zijn achteruit wil schakelen ontkom ik niet aan enig tandengepoets. Ook als ik de koppeling een tijd lang ingedrukt heb voordat ik schakel.
All vier vooruit versnellingen hebben hier geen last van (waarschijnlijk omdat het feit dat ze gesynced zijn dit verbloemd) . Ik weet dat de achteruitversnelling niet gesynced is.

Ik vermoed dus dat mijn koppeling niet meer volledig ontkoppeld. Ik heb de koppelingskabel al een stuk strakker gezet maar dat mocht niet baten.

Wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-09-2020 12:29 #190016 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Het zou kunnen komen doordat je koppelingsplaat niet meer soepel over de splines van de prise-as heen en weer kan schuiven door vuil (overmatig vet bij montage trekt ook vuil aan) of roest (door lange stilstand).

Je plaat wordt dan door de stroeve splines nog lichtelijk tegen draaiende vliegwiel gehouden, precies genoeg om dat gekraak te veroorzaken.

Auto op brug en proberen of je met ingetrapt koppeling (helper / balkje) de plaat vrij kunt prutsen met schroevendraaier tussen de drukgroep door. Indien de bak zich dan wel goed in achteruit laat zetten bij draaiende motor en NOG STEEDS INGEDRUKTE KOPPELING heb je bevestiging dat probleem uit splines komt.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-09-2020 12:34 #190017 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Hallo Ronald;

Vaak een teken dat de drukgroep aan vervanging toe is; wordt meestal als set (271263 vervangen samen met keerring en toplager, maar ook gebeurt bij de 140 wel eens dat de ontkoppelingsvork (1212189) krom of zelfs gescheurd is.

Als je zo niet wil doorrijden, blijft demontage bak en koppelingshuis nodig om te onderzoeken wat er niet goed functioneert.

Gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2020 13:34 #190019 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Bedankt voor het meedenken!
Ik denk dat de koppeling idd aan vervanging toe is. Rij hier al 80K mee rond....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2020 23:47 #190025 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Nu 80K is niet veel ik zou eens kijken of ik wel genoeg slag heb daar bij het koppelings huis of wat Cor opperde een krommme vork

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2020 21:27 #190032 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
@Johan zijn deze dingen te controleren zonder dat de bak er af moet? Ik wilde deze klus uitbesteden.
Ik heb helaas tegenwoordig weinig tijd meer om grote klussen zelf te doen.
Misschien is het ook wel tijd voor een andere auto...maar ja, zo'n oltimer geeft wel veel plezier als ik er in rij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2020 01:31 #190035 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Ja, iemand vragen om de koppeling in te trappen en jij onder de auto controleren wat de slag is en dan kun je ook gelijk de speling controleren van de vork op druklager mag geloof 1 mm zijn.
Zit er toch niet te veel vloerbedekkieng onder het koppelingspendaal scheelt ook in slag

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2020 12:51 #190073 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
@Johan Heb ik de slag niet al gecontroleerd door de koppelingskabel strakker te zetten? Wat er toen gebeurde was dat het koppelingsmoment verschoof (koppelde pas aan als de pedaal bijna terug was) , maar de ontkoppeling werd niet meer...als in; kreeg hem nog steeds niet in z'n achteruit zonder tandenpoetsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2020 07:38 #190077 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
Beste Roland, om zeker te weten of dat de plaat niet blijft steken, plakken zou je het volgende kunnen proberen, krik de auto aan de achterzijde aan een zijde op zodat een achterwiel op de grond blijft.
Laat iemand de koppeling intrappen en iemand aan het vrijgekrikte wiel draaien, als het goed is moet dit draaien vrij soepel gaan en geen zwaar gescheur geven.
Geeft het een zwaar gescheur dan blijft waarschijlijk de koppelingsplaat op de prieas steken.
Zit er wel genoeg olie in de versnellingsbak een beetje boven niveau opvullen kan geen kwaad.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2020 08:08 #190078 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Diagnose; koppeling of versnellingsbak.
O ja wel in een versnelling zetten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.