- Berichten: 11
Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
- M. Safa
- Offline
- Nieuw lid
Je hebt gelijk Fred dat ook de overdrive kan verstopt rakken door gruis... Maar het punt is dat mijn overdrive werkte uitstekend toen ik de bak had gedemonteerd. De kans dat ineens tijdens het demonteren (of op de grond) hij verstopt is, lijkt me klein (maar zeker niet uitgesloten).
kan de filter van de D overdrive schoon gemaakt worden zonder het demonteren van de bak?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je verder aan de OD niks hebt gedaan, zou het aan de pakkingen kunnen liggen tussen bak en OD, die moet je aan de onderzijde altijd een stukje wegknippen om het naar achterlopen van de olie ongehinderd te laten plaats vinden. Is maar een klein randje maar met kritische oliedruk kan dit net voldoende zijn...
Had je al gecontroleerd of er olie in de OD komt ? verder zou je nog de druk in de OD kunnen meten als de bak er nog onder zit met de achterwielen los.
Tja de olie … inmiddels gebruik ik semi-synthetische motoren olie 30
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. Safa
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 11
Helaas had het geen effect. Hij doet het gewoon niet
Een pakking zijdeksel overdrive besteld om de overdrive filter te inspecteren als volgende stap...
Het wordt vervolgt
Groeten, Safa
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. Safa
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 11
Vervolgens heb ik de solenoid open gemaakt. Als de buitenkant eraf is, zie ik een metalen object (staafje) die door de stroom het werk van in- en uitschakelen van de overdrive doet... Het zou het gele haakje naar voor en achter duwen neem ik aan. Eind van het metalen staafje is iets zoals schroefdraad en achter het gele haakje lijkt vast te zitten aan een moer. Dat stafje heeft veel speling. Als je hem in het midden houd en met de hand naar voor en achter beweegt, verplaatst hij alleen het haakje als je hem naar buiten trekt (door de moer achter het haakje ). Maar dat verplaatst het haakje niet naar binnen als je hem naar binnen duwt. want er zit niets aan deze kant van het haakje om dat werk te doen (geen moer, geen veer of zoiets dergelijks). Ik kan alleen het haakje naar binnen duwen als ik het staafje hoog houd zodat de tanden van het schroefdraad het haakje naar binnen duwt. Is dit normaal? Gaat het haakje door oliedruk naar binnen? of mist het staafje iets op de schroefdraad aan deze kant van het haakje?
Heeft iemand een foto / beeld van hoe het eruit moet zien?
Vervolgens heb ik de 80W90 leeg gemaakt en de bak gevoeld met 20W50 motorolie! (kleine twee liter erin gegooid).
Ik hoopte dat het overdrive probleem opgelost zou zijn....
NEE. geen verschil. Het probleem blijft. Dus de stroom is er. De solenoid maakt geluid als hij stroom krijgt. Maar er is helemaal geen verschil tussen met of zonder overdrive rijden.
Ik word er langzamerhand gek van
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Hieronder wat foto's van de solenoide en hoe deze in de OD zit
Als je niet aan het moertje hebt gedraaid, blijft de afstelling intact, het is normaal dat deze los in het vorkje zit en je kunt de solenoid er zo overheen schuiven en monteren
Er zijn meerdere onderdelen die veertjes, balletjes en dergelijke bevatten, tot hoe ver heb je de OD gedemonteerd ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
Het messing gaffeltje moet door een veer (verder in de OD) in zijn ruststand gehouden worden. Er hoeft zeker alleen aan getrokken te worden door de kern in de solenoide, dus de moer aan een kant is juist. Als de kern bij stroom op de solenoide daarin naar binnen getrokken wordt, moet het messing gaffeltje genoeg bewogen worden, anders komt er geen oliedruk bij de zuigertjes in de OD en werkt deze niet. De afstelling staat in het werkplaatsboek (mag niet te los = werkt niet, maar ook niet te vast = solenoide schakelt de aantrekstroom 10A niet op houdstroom 1A en brandt door) en controle van beweging gaat gewoon in stilstand met het deksel eraf.
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. Safa
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 11
Ik heb de OV niet gedemonteerd. Hij ligt onder de auto op dit moment. Alleen het gedeelte wat het filter in zit (na het schoonmaken weer dicht gedaan) en de solenoide (ook weer erop gezet).
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
Er is niets mis met het staafje:unsure: Kijk naar bijgevoegde kopietjes.
Niet om "belerend" te doen, maar ik adviseer je toch, om voordat je allerlei experimenten aan de overdrive doet eerst proberen een reparatie manual van Haynes of het
"complete Amazon Handboek" te bemachtigen. Want er zitten wat "truckjes" in verborgen.
Afstellen: met niet draaiende motor in de 4e versnelling:
Kan ook zo,
maar als er olie in de plunjer er boven komt , kan het soms niet kloppen.
Succes Fred Kok
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. Safa
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 11
de info is te technisch voor me. Ik ben niet echt een sleutelaar en ben ook niet van plan om experimenten te doen met mijn OD. Mijn OD werkte goed en ik heb ook niet aan de OD gezeten.. En ik hoop dat het ook niet nodig is om de OD weer ga demonteren...
Het schoon maken van het filter ging wel en dat is ook dan mijn hoogste prestatie in het technisch kunnen.
Het enige wat ik verder kon kijken/checken onder de auto was de solenoide. Ik heb nooit een Solenoide eerder gezien van binnen, maar het grijse staafje die de bronsen haakje naar binnen duwt en eruit trekt zit ongewoon los / met ruime spelling. Ik heb in een van de forums deze tekening gezien van losse deeltjes van een J OV. De solenoide van J type is iets anders. Ik vraag naar zo'n beeld, maar dan van een D type. Of alleen van de Solenoide van D type. Ik wil zeker zijn dat ik daar niets mis.
om er achter te komen of dat het probleem is, kan ik misschien met draaiende motor in de 4e versnelling en de achterwielen los (op de brug), met hand het bronsen haakje naar voren en achteren bewegen (het werk van de solenide ) en te kijken of de OD het doet. Goed idee?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.