Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet

Lees meer
11-07-2020 21:03 #189265 door M. Safa
Beste Volvo liefhebbers,
Ik had twee weken geleden een probleem met mijn versnellingsbak. een vriend van mij (monteur) heeft de bak gerepareerd. De lange borgjes van de onderste tandwiel aan de één kant waren helemaal poeder geworden en de as was ook beschadigd. Met een nieuwe as en borgjes is het probleem geholpen.
Ik had geen probleem met de overdrive zelf, dus tijdens revisie hebben we ook niets met de overdrive gedaan. alleen compleet gedemonteerd en op zij gezet en na de reparatie weer gekoppeld.
Maar nu doet de overdrive het niet. Het lampje brandt, maar verder geen werking.
Vandaag op de brug gecheckt of de draden goed aangesloten zitten . het blijkt dat ze goed aangesloten zijn en het magneet doet ook zijn werk, maar geen werking.
Vóór de reparatie werkte de overdrive uitstekend. Nu is de vraag of we iets over het hoofd hebben gezien tijdens de aansluiting.
Wat zou het probleem kunnen zijn? We hebben 80W90 olie in de bak gedaan (met een beetje 75W90). Vandaag heb ik gelezen dat het motorolie 20 W50 erin moet.... maar daar ligt het niet aan volgens mij...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2020 22:47 #189266 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Hallo,
het eerste dat ik zou controleren:
is genoeg olie erin zodat de overdrive ook genoeg olie heeft om druk op te kunnen bouwen?
Soms is het versnellingsbakhuis niet het juiste: de olievulplug is dan in het onderste deel van het vlak op de bak waarin het gat zit en niet in het bovenste deel zoals het voor de overdrive moet, dan is het oliepijl te laag.
Of de auto stond niet vlak genoeg of er is niet echt tot hoog genoeg gevuld, er rekening mee houden dat de olie de tijd moet hebben in de overdrive te lopen.
Pas als dit gecontroleerd en juist zou ik pas verder zoeken.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2020 23:16 #189267 door M. Safa
Beantwoord door M. Safa in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Bedankt Rudi voor de reactie.
De bak is vol gemaakt met olie tot olie niet verder in kon via olievulplug en ik heb inmiddels zeker 60 km met de auto gereden (4 rieten in twee dagen) met alle bewegingen tijdens het rijen zou de olie in de overdrive terecht gekomen zijn neem ik aan,
Ik hoef toch niet in overdrive apart olie gooien neem ik aan? is het trouwens mogelijk om apart olie in de overdrive doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2020 23:49 - 12-07-2020 00:04 #189268 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Als de bak na het ermee rijden nog steeds tot aan de vulopening vol olie is (dat dus nu controleren) en, ! vooral ! , als de olievulplug op de juiste hoogte zit (moet dus boven in het vlak zijn) zal het niet aan het oliepijl liggen, de overdrive is niet apart te vullen.
Als beide voorgenoemde punten in orde zijn: ging de overdrive zonder geweld van de bak af en vooral ook zonder geweld er weer op?
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 00:41 #189272 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Volgens mij zit er een pakking tussen de bak een de overdrive, houd die de olie naar de overdrive niet tegen?
Je zou het filter van de overdrive eens kunnen openen en kijken of er olie uikomt, dan weet je zeker dat er olie in de overdrive komt.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 09:23 #189273 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Hallo M Safa,

Zoals Rudi aangaf in zijn reactie, heb je en correct versnellingsbakhuis? Als de bak is volgemaakt in een verkeerd versnellingsbakhuis dan zit er toch te weinig in. Zelf heb ik ook de "verkeerde"combinatie, met vullen heb ik de auto aan rechterkant opgekrikt om toch de, als ik het goed heb, 1.7 liter olie erin te krijgen. Via de versnellingspook kan het ook. Nergens lees ik hoeveel olie jij erin hebt gedaan dus dit zou ik ook even nagaan.
Misschien zit er voldoende in, het is maar tip !
Succes !

vr.gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 10:48 #189274 door M. Safa
Beantwoord door M. Safa in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Ik heb het versnellingsbakhuis niet veranderd en er was ook geen toepassing van geweld nodig voor het demonteren en monteren van overdrive.
Ik zal weer de auto op de brug zetten en de olie checken.... Maar stel je voor dat de olie genoeg in de bak zit, wat moet ik verder checken /ondernemen nu dat de auto op de brug is? m.a.w. wat zou de volgende stap moeten zijn?
Bestaat ook bij de D overdrive de mogelijkheid om aan de filters te komen en deze schoon te maken (zoals Johan voorstelt)? Ik heb in een van de forums gelezen dat de J overdrive deze mogelijkheid heeft. Ik heb ook een schema van J overdrive gezien met alle delen ervan
Weet iemand een link naar de schema van D overdrive ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 11:07 #189275 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
De 80w90 olie kan wel het probleem zijn.
Ik zal de versnellingsbak er weer onderuithalen.
Olie aftappen meten hoeveel olie je uit de bak haalt.
De bak goed doorspoelen en afvullen met 1,6 ltr. 20w50 mineraal olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 12:08 #189276 door Zon
Misschien een foto van de zijkant van de bak met olie vulplug?
Dan kunnen we het zien.

In een D-type hoort volgens mij 1.7 ltr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 13:26 - 12-07-2020 13:29 #189279 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Na reparatie aan M41 doet (D) overdrive het niet
Beste M. en mede geintreseerden.

Bijgaand allereerst 2plaatjes ivm de juiste positie van de vulplug/niveau van een M41 + OD.

Zo hoort het dus niet, alhoewel er veel van deze combinaties rond zwerven


En zo hoort het dus wel.

Meneer "M" moet zich ook realiseren dat als je in de versnellingsbak gruis vindt, dat dit intussen ook door de OD (overdrive) is gegaan , staan inmers in verbinding met elkaar en door de de oliepomp is er een behoorlijke circulatie.
Het zou me dus niets verbazen als A/ het oliefilter dicht zit, en B/ tgv het gruis de remband (voering ) niet beschadigd is.
Bedenk ook dat in het OD deel hele nauwe kanaaltjes lopen die zorgen voor een smering ook in het achterste deel van
de OD, anders krijg je dit effect:

Advies: haal geheel er onder uit en opereer het geheel en stel de juiste diagnose
En over de olie soort zijn inmiddels hele boekwerken over geschreven, maar ik zeg maar "keep it to the original manual"
succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.