"D" overdrives

Lees meer
09-07-2020 12:07 #189241 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic "D" overdrives

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2020 12:10 #189242 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic "D" overdrives
Het gaat hem om het wormwiel. Ook in de shop:
www.volvokv.nl/producten/product/listing...lterdisplay_1=380225

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Garage Pieter van der Ligt
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-07-2020 10:33 #189502 door Garage Pieter van der Ligt
Beantwoord door Garage Pieter van der Ligt in topic "D" overdrives
@Fred,
Je hebt pb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent van Slagmaat
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-07-2020 21:21 #189524 door Vincent van Slagmaat
Beantwoord door Vincent van Slagmaat in topic "D" overdrives
Hallo Fred, Ik zag op de foto dat je nieuwe asjes voor de planeettandwielen aan het plaatsen was. Ik ben dat zojuist aan het demonteren want de naaldlagers zijn geheel in rook (gruis) opgegaan. Nu luidt m'n vraag: hoe krijg je die asjes er, zonder schade, uit? Ik zie geen mogelijkheid om die borgpennen (die radiaal in het planeetwiel gedrukt zitten) er uit te werken. En ze steken als "bolletjes" uit aan de buitenkant dus boren wordt ook niks vrees ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2020 21:51 #189525 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic "D" overdrives
Het antwoord vind je in het werkplaatshandboek voor de overdrive in de documentatie:
www.volvokv.nl/documentatie/toegelaten-m...p1800/aandrijflijn-2

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 11:21 #189532 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic "D" overdrives
Beste Leo en Vincent,
Leo laat de juiste instructie uit het werkplaats boek zien, maar helaas is de praktijk vaak anders.
Als de naaldlagers in gruzzels liggen, is voor 90% ook zeker dat de asjes beschadigd zijn, vaak zijn de asjes gaan draaien in de planeetdrager, aan gezien deze "witheet is geweest".

Helaas zijn wat grovere handelingen nodig om de asjes eruit te halen. Keer de drager om en neem een goede doorslag + hamer, en drijf ze van deze zijde eruit.:
De asjes + lagers +shims en borgpennen (tapse kerfpennen). zijn als set verkrijgbaar bij "overdrive Repairs" in good old England. Let op met monteren. De tandwielen zijn van harder materiaal dan de asjes, zodat de naaldlagers meestal nog strak in de tandwielen gaan. Hiervoor heb ik een stempeltje gemaakt en let op de kooien van de naaldlagers hebben een bolle en een vlakke kant. En je kunt begrijpen als je tegen de bolle kant het stempeltje gebruikt , overleeft deze het niet.
Zie bijgaand:

Succes! Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent van Slagmaat
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-07-2020 16:21 #189539 door Vincent van Slagmaat
Beantwoord door Vincent van Slagmaat in topic "D" overdrives

Fred Kok schreef : Beste Leo en Vincent,
Leo laat de juiste instructie uit het werkplaats boek zien, maar helaas is de praktijk vaak anders.
Als de naaldlagers in gruzzels liggen, is voor 90% ook zeker dat de asjes beschadigd zijn, vaak zijn de asjes gaan draaien in de planeetdrager, aan gezien deze "witheet is geweest".


Helaas zijn wat grovere handelingen nodig om de asjes eruit te halen. Keer de drager om en neem een goede doorslag + hamer, en drijf ze van deze zijde eruit.:
De asjes + lagers +shims en borgpennen (tapse kerfpennen). zijn als set verkrijgbaar bij "overdrive Repairs" in good old England. Let op met monteren. De tandwielen zijn van harder materiaal dan de asjes, zodat de naaldlagers meestal nog strak in de tandwielen gaan. Hiervoor heb ik een stempeltje gemaakt en let op de kooien van de naaldlagers hebben een bolle en een vlakke kant. En je kunt begrijpen als je tegen de bolle kant het stempeltje gebruikt , overleeft deze het niet.
Zie bijgaand:

Succes! Fred

Bedankt fred, heel bruikbaar. Ik had inderdaad inmiddels een onderstempel, bovenstempel en een overtuigde slag met succes toegepast, maar goed om te weten waar en hoe met de nieuwe spullen, want er zijn inderdaad wat "score-marks" op de assen en tandwiel-binnenzijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 22:42 #189542 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic "D" overdrives
Ja, deze heeft het al aardig voor de kiezen gekregen ... veel ijzervijlsel, beschadigde tandwielen en die worden niet meer gemaakt.
Er zijn nog veel van deze D-types in omloop maar steeds moeilijker om deze tandwielen en de annulus in goede staat te vinden.
Soms is het beste advies 'zoek naar een M41 met J-type OD' voor de duidelijkheid daar moet de bak M41 bij zitten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
05-08-2020 10:04 #189628 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic "D" overdrives
Waar hoort de klemveer 380226 in de bak?
Op de uitsparing vd as?
Zat bij mijn od in onderdelen, maar vind hem niet terug in de werkplaats of onderdelen boeken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent van Slagmaat
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-08-2020 10:07 #189629 door Vincent van Slagmaat
Beantwoord door Vincent van Slagmaat in topic "D" overdrives
Hoi JK, Ik trof deze aan in de sparing in de bronzen bus die in het "pomphuis" zit, waardoorheen de uitgaande as van de versnellingsbak steekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.