steekas is krom- hoe controleren of vervangende steekas recht is.

Lees meer
03-08-2019 18:14 #184520 door Rudi Dortangs
Wat ik bedoelde: als de as t/m de conus recht is en men aan het uiteinde aan slingering meet, is deze slingering niet in het gedeelte dat invloed heeft op de slingering van het wiel (as t/m conus). Dus met een meting aan het uiteinde weet men niet of men een slingering gemeten heeft die belangrijk is, het kan zijn dat alleen de schroefdraad en daarmee de moer een klein beetje scheef tov de trommel is en de rest van de as recht.
Natuurlijk is het geweldig dat je de slingering meet en deze kunt noemen, een eventuele koper weet dan wat hij wel of niet koopt. Helaas heb ik die meetmogelijkheden cq de tijd om een dergelijke opstelling te maken niet, en dan ik alleen "zoals ze zijn" verkopen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-08-2019 19:01 #184521 door Jan van Bochove
Sorry dat ik mij in deze discussie heb gemengd, ik wilde (net als jij) alleen iemand van dienst proberen te zijn.
Zal mij er verder niet meer mee bemoeien.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 19:07 #184522 door Rudi Dortangs
Hallo Jan,
jammer dat je het zo ziet.
Ik heb niets negatiefs willen schrijven of zo.
We proberen toch gewoon samen te denken en te helpen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 21:55 #184529 door J Hartog
De meetmethode van Jan lijkt mij beter dan mijn methode, omdat ik over de hele as gemeten heb. Overigens zou 0,2 mm op de punt van de as naar mijn schatting ongeveer 0,6 mm slingering bij het loopvlak van de band betekenen. De band van mij slingert veel meer. (Ik reken 100 mm vanaf lager tot aan kroonmoer en 300mm als diameter van de band.)
Beste Jan, Ik stuur een persoonlijk bericht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2019 18:56 #184858 door J Hartog
Ik heb links een andere steekas erin gezet. Links geen shims rechts vrij veel shims.

Ik heb het verhaal elders gelezen over het ¨gele blokje¨ en het ¨groene asje¨ in het midden van de as. Geldt dit ook voor de Salisbury as?

Nu heb ik links geen speling (niet voelbaar) en rechts wel > 1 mm (ik ga nog meten).

Ik heb links de steekas met een rubber hamer nog vriendelijk aangetikt, zodat hij voldoende naar binnen zit maar nog steeds geen geen speling te voelen.

Ik zal rechts rechts met shims afstellen op 0,2 mm.

De as draait wel licht rond. Wat is verder julliee advies?

Links ook een shim aanbrengen en afstellen op 0,2 mm?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2019 21:54 #184862 door J Hartog
Ik heb nog een document gevonden over Salisbury axles: zie bijlage. Ik heb het idee dat daarin staat op pag 3, 2de kolom dat de shims aan beide zijden horen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2019 21:57 #184863 door J Hartog

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2019 09:01 #184870 door Kees Vos
Je schrijft, nu heb ik links geen speling (voelbaar) en rechts 1 mm .
Je moet oppassen dat het lager niet te strak zit, als er geen speling is weet je niet hoe strak het lager zit, je zal niet de eerste zijn die zijn lager op zo'n manier in rook ziet opgaan.
Mijn advies is altijd iets speling overhouden dan weet je zeker dat het lager niet te strak zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2019 12:52 #184871 door Niek de Boer
J Hartog heeft het over pag.3 kolom 2 ,waaruit zou blijken ,dat aan beide zijden shims moeten zitten.Ik heb het idee -maar ben er niet zeker van- dat het daar gaat over de shims die binnenin het differentieel zitten.Dat zijn dus andere shims,dan die waar je de wiellagers mee moet afstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2019 16:06 #184875 door J Hartog
Hoe het ook zij, ik heb inmiddels aan de linkerzijde alleen maar speling kunnen verkrijgen door er shims (totaal: 0,9 mm) te plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.