steekas is krom- hoe controleren of vervangende steekas recht is.

Lees meer
26-07-2019 23:58 #184388 door J Hartog
Een van de steekassen van mijn Amazon Combi 1967 is krom. In de garage geconstateerd dat het wiel overmatig slingert, het lager maakt lawaai.
Ik zoek een steekas. Indien ik een steekas vind hoe constateer ik dan dat die recht is, heeft iemand een idee. Een nieuwe steekas kost €230,-- (of bij het VK-onderdelenmagazijn € 269,-). Een tweedehands de helft of met geluk: € 50,--.
Wat is jullie advies, ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2019 04:46 #184391 door Johan Geers
Is het niet verstandiger om een oude achteras te zoeken, zijn meestal voor een scheet en knikker te koop heb je gelijk onderdelen.
Kromme steekas ik heb het nog niet meegemaakt dus het komt maar zelden voor.
Dus een oude achteras kopen met twee kromme steekassen dan moet je wel heel veel pech hebben.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2019 10:13 #184392 door J Hartog
Dank, oude achteras is ook een optie maar voor een combi moeilijk te vinden. Ik ben er ook niet helemaal zeker van dat alle steekassen van Env en Spicer gelijk zijn al lijkt dat in het onderdelenmagazijn wel zo te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2019 10:50 #184395 door Niek de Boer
Ik weet zeker, dat er combi-achterassen zijn met dikkere steekassen en grotere lagers. Dit zijn zgn Dana assen. Zie onderdelenboek groep 4 pagina 84 en 85 . Ik heb er zelf ook zo een onder mijn combi.

Steekas testen op recht zijn : ik denk op een vlakke ondergrond leggen en rollen en daarbij opletten of het uiteinde slingert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2019 14:04 #184397 door Rudi Dortangs
Is niet alleen het lager gaar en/of niet goed ingesteld?
Je zult hoogstwaarschijnlijk een Salisbury achteras hebben (4,56:1 overbrenging en deksel op achterkant geschroefd, normaal olieaflaatplug aan de onderkant), en daar passen geen steekassen van een Spicer in (andere vertanding in differentieel en andere lagers met bijbehorend vlak op de steekas).
Of krom of niet zal kunnen zoals Niek het aangeeft, beter nog in de as met een meetklok, er mag vrijwel geen hoogteslag zijn (maar maximaal enkele tienden millimeter). Ik heb ook al gehoord dat ze gericht werden.
Hoe dringend is het? Ik heb zeker twee zulke steekassen los maar de schroefdraad ervan is wat gestuikt dus moet nagesneden worden, hoe recht ze zijn weet ik niet; zoals ze zijn: samen € 50.
Misschien heb ik er ook nog in een achteras. Maar als het haast heeft lukt dat bij mij zeker niet.
groeten,
Rudi.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2019 19:59 #184400 door Niek de Boer
Ja, Rudi heeft gelijk.Ik vergis me .Ik zei,dat ik Dana -as onder de combi heb ,maar het is een Salesbury-as. Die van mij heeft ook een aftapplug. De steekassen zijn dikker en de wiellagers zijn groter.Dus indien je een deksel aan de achterkant hebt en je hebt geen aftapplug, dan heb je hoogst waarschijnlijk een Spicer as. Een ENV-as heeft namelijk geen deksel aan de achterkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-07-2019 22:56 #184402 door Jan van Bochove
Rechtheid zou ik controleren door de as "tussen de centers" op te spannen en dan uit te klokken op het vlak waar het wiellager komt te zitten.

"Wat is nu in vredesnaam tussen de centers???"

Het ziet er dan uit als in dit filmpje bij 6:30



Voor de rest gaat dit filmpje over iets heel anders maar de opstelling van 6:30 is wat je even in gedachten moet houden.
Met een meetklok kan je dan in geval van jouw steekas controleren of er slingering aanwezig is op het lagervlak.

De rest van de steekas is vaak ruw smeedwerk en dat dat er een beetje on-rond uit ziet is niet van belang.

Nu hebben veel mensen helaas niet de beschikking over een draaibank........

Je kunt dan ook een balk nemen waar je 2 klossen op timmert / klemt. In die klossen sla je een spijker zodat de te onderzoeken steekas tussen de spijkers draait.

Vervolgens kan je een stukje ijzerdraad pakken wat nèt wel, nèt niet tegen het lagervlak sleept en de as rustig een slag draaien.
Indien het ijzerdraadje het lagervlak netjes blijft volgen is je steekas recht genoeg voor montage.


Ik heb nog 2 steekassen staan van een combi, uit mijn hoofd weet ik alleen niet voor welk astype.....
Volgende week zaterdag hoop ik weer in de opslag te zijn en kan ik kijken.
Heb je meer haast dan zou ik daar niet op wachten dus.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2019 23:02 #184403 door J Hartog
Dank ik stuur een persoonlijk bericht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2019 13:27 #184427 door Albert de Leest
Voor het controleren van steekassen heb ik een steun gemaakt, deze kan alleen gebruikt worden als het centergat bij de schroefdraad
niet beschadigd is. Om te zien of het asuiteinde 0 loopt heb ik een snijmoer op de schroefdraad gedraaid.Deze as is krom, slingering bij
de lageropname 0,45MM,

Groeten Albert.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2019 15:28 #184430 door J Hartog
Hierbij de foto´s van de as en de steekas met maten, aantal splines is: 18. Met de constructie zie ik dat de as krom is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.