steekas is krom- hoe controleren of vervangende steekas recht is.

Lees meer
29-07-2019 15:29 #184431 door J Hartog
vervolg bijlagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2019 20:42 #184433 door J Hartog
Het is dus een Salibury as. De wiellagers zijn 32207 inderdaad groter dan die ik vond in het VKO.
Na wat puzzelen staat het ook in het onderdelenboek hfdst 4, eerst kijken op pag. 84, die verwijst voor onderdelen naar pag 96, daar vind je in de kolom voor P220 de as: 255471-5, Dan weer terug naar pag 84, dan vind je in de kolom 255471-5 de goede onderdelen voor de Combi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-07-2019 21:28 - 29-07-2019 21:29 #184434 door Jan van Bochove
Dat zijn duidelijke foto's, goed dat je via een simpele constructie zekerheid hebt verkregen. Ben benieuwd welke steekassen ik heb staan, zaterdag weet ik het.

Alberts constructie is natuurlijk hélemaal af ;-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2019 23:44 #184435 door J Hartog
Albert, Mooie constructie bij mijn as zijn de centers intact en span ik in met m6 boutjes, Ik heb nu gemeten dat bij het ronddraaien de slingering bij de lageropname ca. 1 mm is.
Weet jij ook wat de draadsoort van het aseinde is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2019 10:12 #184442 door Albert de Leest
De draad is 7/8 x 14 UNF. Met het idee van Jan hebt U nu een referentie mogelijkheid bij het zoeken van een goede as.Maar als er tijdens
het rijden geen noemenswaardige klachten zijn zou ik er verder niks aan doen. Op de brug onbelast draaien, wat ik ook wel eens doe, dan is
het schrikken als je een slingerend wiel ziet met de daarbij horende rammellende geluiden. De slingering kan ook in de velg zitten,

Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2019 11:58 #184448 door J Hartog
Bedankt voor de maat van het schroefdraad. Het lager gaat kapot. Vandaar dat ik een nieuwe as zoek. Het lager was niet heel veel km´s geleden vervangen door een mijns inziens kundige garage. Die constateerde na mijn verwondering dat het lager al stuk was, dat de as krom is en dat zou de oorzaak zijn van het kapotte lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-08-2019 12:10 - 03-08-2019 12:11 #184512 door Jan van Bochove
Aantal splines die ik hier heb is ook 18, ik gooi ze nu in de auto en neem ze mee naar huis om verder op te meten en te controleren op rechtheid.



Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-08-2019 15:27 - 03-08-2019 15:29 #184514 door Jan van Bochove
Helaas;



Thuis even snel opstelling gemaakt ;-(

Beide assen jammer genoeg slingering.

Ik heb op twee manieren gemeten;

- tussen de centers
- één kant in center, andere kant onder keerring-vlak.






Dit omdat het mij opgevallen is dat de centergaten aan moerzijde nogal vervormd zijn door gebruik van trekkers en hamers......

Maar beide metingen gaven afwijking, de meest gunstige as geeft 0,18mm gemeten nét boven het wiellagers terwijl de as tussen de centers was opgespannen.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 16:21 #184517 door Rudi Dortangs
Van de nu aanwezige 1 mm naar 0,18 mm is eventueel al genoeg. Ik denk trouwens, dat meten met het buitenste uiteinde niet juist is, zo ver naar buiten zit het wiel niet, het zit via de trommel op de conus, wat daarbuiten gebeurd zal geen invloed op slingering hebben. Waarschijnlijk heeft niemand ervaring met hoe veel slingering op welke plek noemenswaardige uitwerking op de slingering van het wiel heeft.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-08-2019 17:01 #184519 door Jan van Bochove
Het meten aan het uiteinde heeft wel degelijk nut, het loopvlak van de band zit nóg verder bij het lager vandaan.

Wel ben ik met je eens dat we nu niet weten wat toelaatbaar is en dat 0,18 een mooi stukje minder is dan 1,00

Voor mezelf zou ik het gewoon proberen maar ik ga iemand die tóch al problemen heeft met kromme steekas deze niet voor recht verkopen. :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.