Speling op nieuw tussenaslager?

Lees meer
11-07-2022 19:57 #199621 door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Hoi, Ja zo is mijn ervaring ook, ik heb nu 5 jaar in een garage van bovag gewerkt, 2 x 4 koloms en 1 x 2 koloms. Zwaar en 3 x zo langzaam thuis als in de werkplaats. Ik mocht mijn vovlos wel 3 maanden laten staan, de garage werd afgebroken en er kwam nieuwbouw. Ik begon ooit op de boerderij aan crossmotoren en autos te leren.  Ervaring zat, ik vind het dus wel gevaarlijk op de stoep onder de auto, omdat ik op een aflopend voorterreintje sta, ik heb wel degelijke as steunen , en pak er 4 of zo, naast een soort babybrug van kunststof (1200 kg belastbaar per stuk) .  Ideaal spul, want gewicht staat op de babybrug, blijft toch een risico, je kan niet vrijuit zwaaien met wringijzers en grote steeksleutels en inderdaad telkens opstaan (slecht voor je knieeen) en bukken dat moet je niet meer willen op den duur, maar het gaat wel , in de jeugd trokken we de hele auto uit elkaar op de stoep en de afgewerkte olie ging het putje in (dat mag nu niet meer) .Toen mocht alles nog. Er waren zelfs geen afsluitbare benzine doppen, hoef je nu niet meer te proberen.    

Dus herkenbaar verhaal en roeien met de riemen die je hebt, ik geloof niet dat ik al veel tools gesloopt heb, budget spul daargelaten. Er staan veel gereedschap test filmpjes op YouTube. En veel handige Volvo sleutel tips.  Ik heb wel goeie ervaringen met Aldi spul ( mooie acculader bv) en sommige steeksleutels en setjes van action zijn voor eenmalig gebruik aanvaardbaar, maar we kennen allemaal de grote gereedschap boeren en china rommel., ja dat is erg snel kapot en geeft weinig vertrouwen,   vaak is het gelijk weggooien.   Ik ken volvo sleutelaars die meer gereedschaps kilos en waarde hebben dan de autos van volvo zelf. Gereedschap verzamelaars bestaan ook, bij mij moet het goed genoeg zijn, het belangrijkste is dat je er niet naast grijpt .  

Blijft toch leuk als het uiteindelijk goed lukt. En je geen fouten maakt .  groeten Tom Heertjes.

Ik moet zeggen: al bijna 30 jaar sleutel ik “op de stoep”, of op de garagevloer. Motoren, assen, koppelingen, laswerk en bakken: ik heb zo’n beetje alles gedaan. Zonder brug. Lang geleden, toen ik nog in de garage werkte, was het makkelijk: na werktijd de eigen auto op de brug en klussen maar. Nadeel, hij moest er ook weer af want de brug moest de volgende werkdag weer beschikbaar zijn. 

Thuis, in de beuntijd, was er geen brug. Sterker nog, tot voor 5 jaar was er niet eens een garagebox. Dus, auto hoog op poten en klussen maar. Gevaarlijk? Mwa: ik heb een paar hele goede (dure) professionele assteunen en een professionele garagekrik. Daarnaast zorg ik voor een back-up steun en staat de auto goed vlak en stevig. 

Nadeel is vooral dat het fysiek veel zwaarder is dan werken op de brug. Zo monteer ik sinds een jaar of wat geen uitlaten meer zonder gebruik te maken van een hefbrug. Het is gedoe, het zit dan gewoon vaak net niet helemaal lekker en je komt ruimte te kort. Een kleine aanpassing aan een uitlaat doe ik evenwel nog gewoon “op straat” als het moet. Ja, ik heb vrienden met een garagebedrijf en een paar bruggen en die mag ik altijd gebruiken. Maar toen ik laatst een overdriveversnellingsbak onder mijn 164 ging zetten heb ik dat toch gewoon in de garage thuis gedaan. Op poten en met een aangepaste garagekrik waar de bak op kon staan. Het ging geweldig. Waarom thuis op de grond? Omdat ik m’n maat z’n brug geen week bezet wil houden als het eens tegenzit en ik op mijn moment wil klussen of wil stoppen en alles wil kunnen laten liggen. Is het ideaal? Nee. Maar het kan prima, mits je over een vlakke vloer en goede assteunen en een krik beschikt. En die komen dus NIET van de Aldi of Lidl.

Veilig en verstandig werken is essentieel, juist als je thuis bezig bent. Goed en vooral passend gereedschap, gereedschap gebruiken waar het voor bedoeld is (hameren doe je met een hamer dus en niet met een ratel) en niet te vergeten: beschermende kleding en veilige schoenen. Onder een auto werken alleen op goede assteunen mét een back-up.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.