Speling op nieuw tussenaslager?

Lees meer
08-11-2018 22:05 #180208 door Hans van der Eijk
Speling op nieuw tussenaslager? is gemaakt door Hans van der Eijk
Zojuist een nieuw tussenas lager op de aandrijfas gezet. Lager is 181252 van Koyo en gekocht bij onderdelenmagazijn.
Lager heb ik uiteraard via buitenring in de behuizing geperst.
Nu blijkt dat er forse speling op het lager zit, tussen binnen en buitenring.
Ik had er een filmpje van gemaakt maar dat kan ik blijkbaar niet uploaden.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Gr Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2018 22:09 #180209 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Filmpje op YouTube kan je wel linken

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2018 22:29 #180211 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Nou dan zou ie hier te vinden moeten zijn:




Heb nu voor het eerst in mn leven een filmpje op youtube gezet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-11-2018 23:24 - 08-11-2018 23:28 #180212 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Als je het lager via de buitenste ring op de as perst, heb je kans dat je het lager vernielt. Het lager moet je met een passende bus op de binnenste ring op de as persen; immers de binnenste ring krijgt de wrijvingskrachten te verduren. Maar als je op de juiste manier gemonteerd hebt, mogelijk een maandagochtend lager. Deze speling hoort in ieder geval niet.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2018 20:09 #180222 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Cor,
dat klopt niet.
Lager zit met een perspassing in het huis, en met een schuifpassing op de as.
Wordt op de as opgesloten met de centrale moer.
Manual schrijft ook uitdrukkelijk voor om op de buitenring in te persen.
Gr
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-11-2018 21:30 #180225 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Een radiaal lager is ontworpen om radiale krachten, dus loodrecht op de as, op te vangen. Dit lager is niet ontworpen om axiaal belast te worden. Mocht het lager aan axiale krachten zijn blootgesteld, dus in de lengterichting van de as, kan het defect raken. Ik heb pas nog een tussenaslager vervangen en dat ging alleen met de pers, zat dus behoorlijk klem om de as: dat moet ook anders zou de onderste ring om de as kunnen draaien, Ik zeg niet dat je het lager verkeerd gemonteerd hebt, maar je vroeg hoe de speling zou kunnen zijn ontstaan en daar heb ik een mogelijk antwoord op gegeven.

Succes, gr. Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2018 10:29 #180228 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Een paar jaar geleden wilde ik bij een van mijn Amazons met hetzelfde type tussenas -als hier wordt besproken -de kruiskoppelingen eens goed inspecteren. Ik had echter alleen maar kruiskoppelingen van de VKV shop in huis.

Nu woon ik erg dicht bij Scandcar, dus het leek me handig om voordat ik begon ,daar eerst een lager te halen. Ik vind het altijd erg vervelend , als ik iets heb gedemonteerd , er dan nog op uit te moeten om onderdelen te halen.

Ik haalde daar dus precies zo n lager. Ik meen ook van het merk toyo. Ik verving uiteindelijk slechts een kruiskoppeling,waar ik mijn twijfels over had. Het oude lager was nog prima. Ik voelde zo maar eens aan het nieuwe lager en merkte ,dat daar behoorlijk speling op zat. Het was een dicht lager ,waar dus al vet in zat. Dat verbaasde mij.

Ik had het toch niet nodig en dus bracht ik het terug en vroeg of die speling wel normaal was. Ik kreeg hierop een bevestigend antwoord: dat hoorde zo bij dat type lager. Ik heb me daar over verbaasd en later heb ik nog wel eens aan andere oude lagers van dat type gevoeld die op een losse as of in de houder zaten ,maar nooit voelde ik die speling.

Ik dacht hier onmiddellijk aan ,toen ik dit bericht las. Zou het dan toch zo zijn ,dat er op zon lager zoveel speling mag zitten ,als het maar in een richting werkt .Ik kan me toch niet voorstellen ,dat lagers met zoveel speling al een aantal jaren verkocht en gemonteerd worden ,zonder dat daar over wordt geklaagd. Wie kan hier iets over zeggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-11-2018 11:11 #180229 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Bij oude Engelse eencilinder motorfietsen moet soms een kogellager met ingebouwde speling worden gemonteerd, meestal naast een rollenlager op de krukas. Dit zijn zogenaamde C-lagers; in mijn geval staat er C 3 op gedrukt. C1 is, meen ik, de norm. Hoe hoger het getal, hoe meer ingebouwde speling.

Sjef van Giersbergen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2018 11:17 #180230 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Beste sleutelaars, Misschien wat licht in de duisternis. Hebe bemerkt dat met de levering van de lagers zowel van de club, als enkel leveranciers,
om de een of andere reden is overgegaan op z.g. C3 lagers.
Alle lagers zowel die van gerenommeerde fabrikanten als nieuwkomers. zijn gemerkt /verdeeld in speling klassen.
dwz bij geen extra speling staat er niets op de rand, lagers met vergrote speling kunnen bijv. gemerkt zijn met C1/C2 /C3. en deze laatsten
komen veel, nagenoeg altijd in electromotoren. Dit ter wille van de warmte ontwikkeling en daardoor het uitzetten van diverse onderdelen.
Ook in de pompen wereld (35 jaar ervaring), worden deze lagers zo gekozen.
Oorspronkelijk ben ik met de revisie van versnelling bakken dit nooit tegen gekomen. Zeker de axiaal spelingen worden op een andere wijze opgevangen.
Wat dus de reden is om deze gemerkte C3 lagers te gebruiken?? Ik denk om prijstechnische redenen.
Maar in C3 lager in de tussen as? = naar mijn smaak onzin, Thermische groei wordt gecompenseerd door schuifstuk en rubber ophanging.
Helder?? fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2018 11:24 #180231 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Ja stuk helderder, bedankt.
Ik had al besloten het gewoon te gaan monteren en te zien hoe het zich aanhoort.
Nu maar hopen dat, ook al is het onzin om hier een lager met vergrote speling te monteren (helemaal eens met Fred),
het zich gewoon goed houdt over de jaren...

gr
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.