Speling op nieuw tussenaslager?

Lees meer
09-07-2022 21:38 - 09-07-2022 21:44 #199590 door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Moer tussenaslager   Hallo,   op de kopse kant gezien, gaat de 41 mm moer nu linksom los of rechtom los ?  Volvo 145 bj 1972 middenlager is 35 mm as ,  cardanas .
Welke volvo constructeur het zo heeft verzonnen, die wil ik graag iets sturen...   Ding zit loeivast , mijns inziens is een 41 mm slagdop en slagdop op 10 bar het beste , de andere kant gewoon in de bankschroef klemmen op een juiste manier. Alle andere methodes zijn niet direct genoeg lijkt mij., ik had nog een losse liggen dus kan beetje oefenen.

PS de 4 boutjes 11 mm aan 1 kant en 1/2 inch 12,8 of 13 mm aan de andere kant, niet te geloven ,past geen dop op, en geen ringsleutel alleeen een 13 mm steek nou die is er zo overheen geschoten en dat allemaal onder een opgekrikte 145, dat si 1300 kilo op je dak als er wat fout gaat, ze hadden uiteraard lange moeren moeten gebruiken zodat je er een dop of ring op kan zetten, vreselijk slecht bedacht, mijne heeft ook nog eens een grote flens (geen idee waarom dat is) ,  ja en eea op je versnellingsbak laten blokkeren is helemaal een slecht idee, wat een jammerlijke k$^#( constructie :-)  nou volvo heeft best wat domme constructie fouten ook qua blikwerk .    Anyhow , linkse draad of rechtse draad Moer tussenlager ?     De moer is er iig wel op te persen of te tikken met een passend stempel .     

bedankt , sorry is al een oude draad uit 2018 zag ik,  groeten Tom Heertjes  #12808 lidnummer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2022 11:17 #199592 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Beste Tom,
Zowel op de amazon/pv en de jongere 140 serie zijn dit soort bevestigingen met unc/unf boutjes en moertjes uit gevoerd.
 Om het los tete krijgen en later weer vast tezettn heb je dus gereedschap met engelse maten nodig. Ga nu niet proberen met metrisch gereedschap, want je sloopt meer dan je denkt.
Boutkopje is sleutel wijdte 7/16 inch ,  (liefst een ringsleutel) en het moertje is 1/2 inch en ook hier een ringsleutel gebruiken. (is wat meer ruimte) .
Eea kan flink vastzitten dus eerst wat kruipolie gebruiken. Goed en Passend gereedschap is het halve werk
Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
10-07-2022 11:37 #199593 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Speling op nieuw tussenaslager?
De grote moer heeft normale schroefdraad. As in de bankschroef, goed passende dop of ringsleutel, kruipolie en los. Als ie heel erg vast blijft zitten dan warmstoken. Verder: je hebt een set gereedschap nodig in Engelse (USA) A/F maten anders wordt het echt helemaal niets en sloop je alles. Even investeren in knappe spullen dus.

veel sleutelplezier! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2022 14:00 #199595 door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic Speling op nieuw tussenaslager?
hallo Fred,  bedankt, ja inderdaad goed passend gereedschap is het halve werk, probleem is dat de voorste kruiskoppelingfles net boven de steunbalk van de versnellingsbak zit en je je kont niet kan keren onder de volvo , Bovendien krijg je geen engelse of metrische dop of ringsleutel op de moer helaas, de voorste 11 mm boutkop of engelse maat is net een speciale lange dop nog wel te draaien behalve als ie erg vast zit , sommige garages rammen alles vast met een slagmoersluetel op 12 bar die ze ook voor wielbouten gebruiken, nou dan krijg jij hem met een 1/4 dopje nooit meer los.  Ik moet nu speciale dop bestellen voor boutje en voor de 41 mm tussenlager . groeten Tom Heertjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2022 14:12 #199596 door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Bedankt dhr Wassermann,  normale schroefdraad is rechtse denk ik en dus op de kop gezien naar linksom losdraaien tegen de wijzers van de klok in.  Ik moet echt een 41 mm dop slagdop hebben of bestellen, blijkbaar komt dit elke week wel voor want de automaterialen zaak heeft ze gewoon liggen.  

Warmstoken is een goeie tip, die middenlager cardanas moer lijkt wel lichtmetaal . En is geborgd, maar die borg heb je er zo uitgevijld. 

Ik heb inderdaad wel wat engelse maten, heb een keer de oude voorraad gereedschap gekregen van een garage die stopte na 50 jaar, antieke dikke spullen. Maar toch geen dop 41 mm. 
Blijkbaar toch iets wat regelmatig voorkomt want iedereen verkoopt ze wel.

Goed gereedschap is het halve werk inderdaad, ik merk echter dat er ook op engelse maten wat speling zit. En de ene dop is de andere niet . Hazet is wel goed spul, net als Belzer en Gedore, maar Hazet was wat Volvo zelf bijleverde indertijd.

Voordeel is wel dat ik na 10 keer autokrikken nu in 10 minuten de volvo op bokken heb staan. An sich kan je dan wel overal bij, maar die voorste kruis zit erg vervelende plaats. Ik wilde eigenlijk al met de snijbrander even die moeren eraf smelten. Maar goed, beetje geduld en wat tip dan lukt het ook wel op den duur met minder zwaar geschut ., bedankt voor de tips, groeten Tom Heertjes.



Wassermann post=199593De grote moer heeft normale schroefdraad. As in de bankschroef, goed passende dop of ringsleutel, kruipolie en los. Als ie heel erg vast blijft zitten dan warmstoken. Verder: je hebt een set gereedschap nodig in Engelse (USA) A/F maten anders wordt het echt helemaal niets en sloop je alles. Even investeren in knappe spullen dus.

veel sleutelplezier! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2022 19:49 #199598 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Beste Tom,  bijgaand plaatje van de juiste sleutels:
 
En inderdaad bij de voorste flens, gaat het wat moeilijker.Als je een krik onder de bak zet, kun je ook de dwars steun wegnemen, geeft iets meer ruimte.
 Je ziet aan de sleutels dat je dunne moet hebben en ja met goede kwaliteit  zijn ze helaas wat duurder (in dit geval "BELZER")
Neem maar aan dat als deze sleutels niet passen, zijn de moertjes en of de boutkoppen door ondeskundig gemold.
2e  foto, geeft links een set inch maten weer, (craftsman ,ooit gekocht bij SEARS in de USA.) is wat groffer, maar wil niet stuk!!
Nogmaals succes, de aanhouder wint
groet fred
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2022 21:53 #199599 door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic Speling op nieuw tussenaslager?
He Fred  Craftsmen usa is goed ja, als ik het goed begrijp moet er toch een ringsleutel op de 1/2 inch (13 mm) moertjes passen, ik wil er nu een dikke griptang op zetten en van de andere kant de 11 mm boutjes aanvallen met een lange slagdop en slagmoersleutel op 8 bar. Volvo manual schrijft tool 2779 voor. Op de foto ziet dat er uit als een dop met dunne stang en een verlengstuk en dat zit op ene luchtaangedreven slagmoersleutel, volgens mij moet dat lukken, het wordt dan losgetikt ipv dat je er aan gaat hangen. Als je de VB steun weghaalt kan je er wel beter bij (en gelijk het rubber vervangen) , maar ja als je dan toch bezig bent maar gelijk even de bak eraf en de koppeling vernieuwen, op den duur gaan die steeds stroever, ik heb er nog een uit 1968 met maar 130.000 en die gaat zo licht als een veertje, ikzelf vind het stukken fijner rijden zonder kuitspieroefening pedaal.   De aanhouder wint, uiteindelijk is het makkelijkste toch een 4 koloms brug en hele garage, maar wij hobbymannen moeten het met de stoep doen en voldoende bokken, hier in de stad zijn al verschillende sleutelaars dood gegaan toen de auto van de handrem afkwam en meneer eronder lag. Dat lijkt mij geen hobby meer.. Qua merken is het best verschillend allemaal, je hebt peperkoek en goed hard spul, dat oude duitse spul is meestal prima, vreemd genoeg tref je soms budget spul aan wat best redelijk is (action werckmann) voor het geld, maar ik heb met Beta gewerkt en dat is ook prima, TengTools, Facom, Weber tools, Carolus , Bahco, Milwaukie,    Snap ON ! ,   Mac Tools , Stanley , SK en nog tientallen meer.    En de VKV heeft ook speciale tools.   Groeten Tom Heertjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
11-07-2022 00:03 #199605 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Ik vind het erg ongemakkelijk om jouw verhaal te lezen om onder een auto te liggen en bak en tussenas te verwijderen. 
Zo te zien heb je genoeg technische kennis maar ik adviseer je toch sterk, om ongelukken te voorkomen, voor dit klusje een brug te huren bij een dhz garage oid. 
Zelf huur ik een werkplaats met brug en als je in de buurt van Utrecht woont, mag je die wel gebruiken.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2022 09:28 #199607 door Tom Heertjes
Beantwoord door Tom Heertjes in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Hallo Cor,  Bedankt voor het meeleven, ik zal de versnellingsbak door mijn eigen garage laten doen, met name het boven je hoofd werken en laten zakken van de bak is lastig in de kleine ruimte.  Gevaarlijk is het zeker, hoewel ik ook wel eens een hele auto van de brug zag komen, veiligheid eerst anders rij je geen volvo .  Ik gebruik altijd 3 krikken en 4 assteunen en blokkeer de wielen, en probeer zo min mogelijk onder de wagen te kruipen. Maar ja soms moet het wel cardan, olie verversen etc.   Utrecht is een beetje te ver uit de buurt maar bedankt voor het aanbod !  In eindhoven zijn steeds minder doe het zelf garages met bruggen te vinden, iedereen zal zijn auto naar de garage brengen schat ik in. groeten Tom Heeertjes.

Cor Kraaijeveld post=199605Ik vind het erg ongemakkelijk om jouw verhaal te lezen om onder een auto te liggen en bak en tussenas te verwijderen. 
Zo te zien heb je genoeg technische kennis maar ik adviseer je toch sterk, om ongelukken te voorkomen, voor dit klusje een brug te huren bij een dhz garage oid. 
Zelf huur ik een werkplaats met brug en als je in de buurt van Utrecht woont, mag je die wel gebruiken.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
11-07-2022 15:37 - 11-07-2022 16:48 #199617 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Speling op nieuw tussenaslager?
Ik moet zeggen: al bijna 30 jaar sleutel ik “op de stoep”, of op de garagevloer. Motoren, assen, koppelingen, laswerk en bakken: ik heb zo’n beetje alles gedaan. Zonder brug. Lang geleden, toen ik nog in de garage werkte, was het makkelijk: na werktijd de eigen auto op de brug en klussen maar. Nadeel, hij moest er ook weer af want de brug moest de volgende werkdag weer beschikbaar zijn. 

Thuis, in de beuntijd, was er geen brug. Sterker nog, tot voor 5 jaar was er niet eens een garagebox. Dus, auto hoog op poten en klussen maar. Gevaarlijk? Mwa: ik heb een paar hele goede (dure) professionele assteunen en een professionele garagekrik. Daarnaast zorg ik voor een back-up steun en staat de auto goed vlak en stevig. 

Nadeel is vooral dat het fysiek veel zwaarder is dan werken op de brug. Zo monteer ik sinds een jaar of wat geen uitlaten meer zonder gebruik te maken van een hefbrug. Het is gedoe, het zit dan gewoon vaak net niet helemaal lekker en je komt ruimte te kort. Een kleine aanpassing aan een uitlaat doe ik evenwel nog gewoon “op straat” als het moet. Ja, ik heb vrienden met een garagebedrijf en een paar bruggen en die mag ik altijd gebruiken. Maar toen ik laatst een overdriveversnellingsbak onder mijn 164 ging zetten heb ik dat toch gewoon in de garage thuis gedaan. Op poten en met een aangepaste garagekrik waar de bak op kon staan. Het ging geweldig. Waarom thuis op de grond? Omdat ik m’n maat z’n brug geen week bezet wil houden als het eens tegenzit en ik op mijn moment wil klussen of wil stoppen en alles wil kunnen laten liggen. Is het ideaal? Nee. Maar het kan prima, mits je over een vlakke vloer en goede assteunen en een krik beschikt. En die komen dus NIET van de Aldi of Lidl.

Veilig en verstandig werken is essentieel, juist als je thuis bezig bent. Goed en vooral passend gereedschap, gereedschap gebruiken waar het voor bedoeld is (hameren doe je met een hamer dus en niet met een ratel) en niet te vergeten: beschermende kleding en veilige schoenen. Onder een auto werken alleen op goede assteunen mét een back-up.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.