Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?

Lees meer
16-12-2018 10:40 #180844 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
speechless

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-12-2018 16:49 #180955 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Ha Edwin, jij leest het misschien in een kwartiertje, ik smeer dit project uit over maanden hoor. :-)
Stukje knutselen, verhaaltje hier tikken, rustig nadenken, weer eens wat proberen etc. etc. Aan de ene kant lijkt het misschien moeilijk, aan de andere kant is het ook een kwestie van logisch nadenken, natuurlijk helpt ervaring wel mee.

Gisteren kwam mijn nieuw bestelde koppelingsset binnen en kon het meten weer doorgaan.




Koppelingsplaat met drukgroep gemonteerd en dan kijken hoe ver de vingers van de diafragmaveer buiten de drukgroep steken.





Dat blijkt gelukkig mee te vallen, de vingers steken maar een paar mm boven de drukgroep uit nadat de drukgroep opgespannen is.







Vervolgens simuleren we koppelingsslijtage door moertjes van 4mm hoog tussen drukgroep en vliegwiel te leggen. 4mm is een simulatie waarbij je onderhand tegen een versleten koppeling aan zit.





En als gevolg daarvan steken de vingers van de diafragma verder naar buiten;





Het komt er op neer dat de vingers een slordige 10mm naar buiten zijn gekomen, daarmee moet ik dus rekening houden. Stel dat het druklager in rustpositie bij nieuw gemonteerde koppelingsset maar 2mm àchter de drukvingers komt te liggen dan zou bij slijtage van de koppeling het druklager de vingers verhinderen verder naar buiten te komen. Als gevolg dààr van zal de koppeling al snel gaan slippen.
Keiharde eis is dus dat het druklager 10mm vrij ligt van de nieuwe drukgroep.

Natuurlijk wil ik ook weten hoeveel slag het druklager moet gaan maken om de koppeling vrij te trappen;





Met een schaarkrikje en wat improvisatie maken we even een opstelling. Via de open gedeelten van de drukgroep is goed te volgen hoe het ontkoppelen verloopt t.o.v. de benodigde slag van druklager;





Ontkoppelen vraagt eveneens een slag van afgerond 10mm
Dat houdt dus in dat ik een verplaatsing moet hebben van 10mm slijtage-correctie plus 10mm ontkoppelen = 20mm slag.



Om ook te kunnen gaan passen met de bak er achter is het noodzakelijk het hart van de nieuwe set uit te boren en te wisselen met BMW-koppelingshart......




Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-12-2018 17:21 - 22-12-2018 17:23 #180956 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Om een koppelingsset te monteren moet er natuurlijk ook een centreerpen komen, een as je dat goed in het toplager van de krukas past en ook strak past in net hart van de koppelingsplaat. Dus werk aan de winkel voor het kleine draaibankje;



Omdat ik te lui was een as van 30mm af te draaien naar 15mm/26,5mm heb ik een dop 19 op een stukje afgedraaiede as geperst en die vervolgens tikkie afgedraaid zodat de gewenste centreerpen ontstaat.









Wat mij overigens opviel; er zit best wat zijdelingse speling op de drukgroep t.o.v. het boutgatenpatroon. Vaak zie je paspennen die vast in het vliegwiel zitten en waar de drukgroep op zijn beurt weer op centreert. Nu is er in mijn geval eerder kans op onbalans. Bij definitieve montage moet daar dus wel even op worden gelet......






Dan kan de bak er weer achter worden geschoven voor een zoveelste proefpassing.
De bak laat zich helemaal in positie brengen en er loopt niets aan.

Blik op binnenzijde bevestigd dat ook, via het koppelingscilindergat kan je precies naar binnen loeren.





Om een goede indruk te krijgen van de (on)mogelijkheden toch maar even een simulatie gemaakt met een balkje waarop de geleidebus geschroefd is en ook de uitstulping in het koppelingshuis een plek krijgt , nagebootst door een dop. Gelukkig blijkt de drukgroep dus royaal vrij te lopen.






Wat echter òòk duidelijk wordt is het feit dat de geleidebus bij "gemonteerde" versnellingsbak net wel of net niet tegen het hart van de koppelingsplaat rust.

Daar moet dus een centimetertje af......





De belangrijkste maat voor nu is de maat van 42mm, de ruimte tussen achterzijde geleidebus en drukvingers.






Een hydraulisch druklager zou hier dus heel goed toegepast kunnen worden. Ik heb er eentje liggen met een ingeschoven lengte van 37 mm en een slaglengte van een slordige 22mm. Als ik de bak nog een paar mm "naar achteren trek" is het voor elkaar.






D'r is alleen een kleinigheidje, druklager past niet over prise-as van de bak :-(
Los daarvan ben ik niet zo stuk van hydraulische druklager, Bij troubles kan je gelijk je bak achter de motor vandaan trekken......

De kans dat ik door ga met klassiek druklager is ook daarom al groter.

Prettige feestdagen mensen!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
22-12-2018 18:30 #180957 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Prachtig dat je ons zo meeneemt Jan met je overpeinzingen en gesleutel. Petje af voor de handigheid en technische kennis. Je schrijft dat je de paspennen mist op het vliegwiel. Zijn deze gedemonteerd, anders kun je de paspennen uit een oud vliegwiel trekken en weer monteren. Zit de drukgroep wel gecentreerd. Ook gebruik je Luk ipv de meest gebruikte Sachs.

Veel succes verder en ik blijf je volgen,

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2018 23:53 #180959 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Knap staaltje werk, moet je aan mij niet vragen om te doen, maar ik heb ook geen draaibank.
Wat is je beroep Jan, heb je iets met mechaniek?
Of ben je net als ik met vallen en opstaan geleerd?

succes komt goed

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2018 11:01 - 23-12-2018 11:02 #180962 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?

Jan van Bochove schreef : Ha Edwin, jij leest het misschien in een kwartiertje, ik smeer dit project uit over maanden hoor. :-)
Stukje knutselen, verhaaltje hier tikken, rustig nadenken, weer eens wat proberen etc. etc. Aan de ene kant lijkt het misschien moeilijk, aan de andere kant is het ook een kwestie van logisch nadenken, natuurlijk helpt ervaring wel mee.



Ik weet precies wat je bedoeld ( been there , done that ).

Elke dag piekeren over details die opgelost moeten worden.
Blij dat dat niet meer hoeft.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-12-2018 12:17 - 23-12-2018 12:22 #180965 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Ha Cor, bedankt voor je reactie. Het geval wil dat ik bij gèèn van mijn 3 vliegwielen paspennen ben tegengekomen. Maar geen nood, ik heb nog wel een stukje rond staal waar ik een paar mooie pennetjes uit kan halen.

Ha Johan, of ik iets met mechaniek heb, tsja, is de Paus Rooms? (Niet beledigend naar jou bedoeld hoor, jij kent mijn achtergrond immers niet) Hahaha, ik lèèf techniek. Eerder iets teveel dan te weinig soms. Vanaf jonge jaren altijd projectjes gehad, toen ik 10 jaar was wilde ik een radiografisch auto bouwen. Er was toen nog geen internet, ik had een 0,8cc motortje met gloeiplug en een veel te dikke bodemplaat waar ik met rolschaatswielen een chassis mee had geprutst. Het is nooit wat geworden maar ik ben er niet door afgeknapt. Via een collega van mijn pa ben ik op een autosloperij terechtgekomen, een prachtige en leerzame tijd. Nu ruim 40 jaar verder, ben ik door mijn ouders gestimuleerd MTS WTB te doen, heb ik 8 werkgevers in de techniek gehad en is er internet, een rijke bron van informatie waar ik veel aan heb. De dingen die jullie dus van mij zien zijn een bundeling van ruim 40 jaar verzamelde praktijkkennis die gevormd is door vele geduldige collega's, leraren, trainers etc. Natuurlijk moet je er ook aanleg / talent voor hebben, die komt je niet aanwaaien. Ik dank God voor techniek en de mogelijkheden die ik daarin gekregen heb, ik geniet er met volle teugen van!

Ha Edwin, schrijf ik hierboven nog dat er internet is waar ik graag gebruik van maak en zie ik de door jou geplaatste foto voor het eerst..... Heb ik een blinde vlek of heb jij jouw prachtige project nooit gedeeld op internet? Hoe dan ook, respect man, dit ziet er gelijkt en potent uit!! Maarre, je zegt blij te zijn dat het piekeren voorbij is, komt er geen vervolg meer? Ik roep het ook vaak maar de volgende dag jeukt het al weer. :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2018 20:17 - 23-12-2018 20:27 #180976 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Héy Jan ,
Ik heb dat in een tijd gedaan toen er op dit forum nog weinig kennis was van de B2XX en de daarbij behorende technologie.
Vandaar dat ik wat actiever was op Volvolvo.nl.
Daar staat het helemaal beschreven.
Helaas zijn alle foto's ( imageshack /photobucket bedankt ! ) allemaal verdwenen.

volvolvo.nl/thread-2563.html

Maar ik ben er mee gestopt.' t is goed zo.
Tenzij ik nog 's tegen een 16 klepper aanloop voor weinig.

Hier nog een filmpje vóór de intercooler inbouw :



Tot zover genoeg topic-vervuiling door mij , terug naar de jouwe.
Keep up the good work.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-12-2018 20:40 - 23-12-2018 20:41 #180978 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Hahaha, dat noem je vervuiling!
Het is zo ongelooflijk netjes uitgevoerd, indrukwekkend oog voor detail zeg.
Bovendien een hele mooie ( zo niet de mooiste) swap zoals terecht ook werd opgemerkt op het volvolvo-forum.

Balen ja dat gedoe met photobucket, ik kies er dan ook bewust voor mijn foto's hier te uploaden ipv linken, kans dat het bewaart blijft is daarmee stukje groter geworden.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 00:22 #180982 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Ja Jan, dat verklaart een hoop, ik heb process control gedaan.
ik heb op de bedrijfsschhool van Shell meet en regel gestudeert was toen gat in de markt en de bedrijfschool van SHELL stond goed aangeschreven.
Ik ben van SHELL naar BASF gegaan deze betaalde 35% meer dan SHELL.
En van BASF naar Philip Morris.
Maar mechaniek met vallen en opstaan, gelukkig is Volvo eenvoudige en betrouwbare techniek.
Ik zeg altijd als iemand een klassieker wilt kopen, koop een Volvo of een kever, want je wilt toch rijden niet sleutelen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.