- Berichten: 1253
Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
En opgemeten;
Daaruit blijkt dus dat wat de priseas betreft de bak nog 50mm richting motorblok moet.
Maar "hoe denkt de koppelingsplaat daar over"?
Bak d'r weer achter en met geimproviseerd calibertje even meten;
33mm dus. Dat betekend dat de priseas dan nog een millimeter of 3 voor het toplager zweeft.
Dat is niet de grootste uitdaging, een bus met buitenmaat toplager en een verzetje naar buiten met daarin een toplager is zo gemaakt.
Tot slot de hele opstelling op de werkbank getild omdat het nu wat kouder gaat worden en het binnen dan wat aangenamer prutst;
Prettig weekend.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Door het hier op het forum zo uit te beelden vat ik het voor mijzelf ook samen en denk ik er na iedere fase een paar dagen rustig over na terwijl ik bijvoorbeeld naar m'n werk heen en weer fiets.
Zo dacht ik ineens; " waarom houdt ik mij netjes aan het opschrift GETRIEBESEITE, ik ben toch al van origineel afgeweken, dan maakt het omdraaien van koppelings-hart ook niet meer uit".
Door het hart van de koppelingsplaat andersom te monteren komt het hart dieper in het vliegwiel te steken en kan de gehele bak dus wat verder opschuiven richting motor. Daardoor komt de prise-as gelijk ook netjes in het toplager uit. Even goed checken;
En ja hoor, een slordige 46 mm meet ik nu tussen koppelingsplaat en vliegwiel
Maar als ik straks de voorste rand van de bak af slijp ben ik de nodige referenties kwijt qua centrering. Eens even kijken of er verder naar achteren nog referenties zijn;
Er zijn nét achter de denkbeeldige lijn van doorsnijding nog 3 redelijk verdeelde nokjes welke zijn afgedraaid/gekotterd.
Op die plek past het originele vliegwiel (zonder starterkrans) bíjna strak.
Ik moet dus een plaat uitsnijden van 290mm plus een beetje en die centrisch op het vliegwiel bevestigen, dan kan de bak dáárop centreren.
Of gewoon een paar lasrupsjes leggen op de corresponderende plekken op het vliegwiel, slijptol aan motorblok bevestigen en met vliegwiel rustig langs slijptol draaien zodat de rupsen exact centrisch afgeslepen worden, scheelt maken plaat en is zeker net zo nauwkeurig.
We komen er wel.....wordt vervolgd
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Eerst even wat staal combineren tot er een hoogte van de kraspen is bereikt van 70mm.
De kraspen ligt stabiel in een V-blokje dus dat tekent prettig af.
De versnellingsbak staat op een dikke vlakke aluminium plaat.
Met een dunne doorslijpschijf vlieg je zó door het 3-4mm dikke aluminium, je kunt dus goed concentreren op sturen langs de lijn.
En dan heb je een 70mm kortere bak op je werkbank liggen;
Even passen natuurlijk en door het hulpkoppelingscilindergat de priseas bekijken;
Het past heel mooi, de verschillen in diameter zijn niet spectaculair.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
En als je dan ook nog even een vliegwielhuis van een M40-B20 er in past ben je haast geneigd hem er strak in te timmeren en het lasapparaat aan te slingeren.
Ook de tekeningen doen zulks haast vermoeden;
Ik heb beide helften op papier overgetrokken zodat je op t'gemakje aan tafel wat kunt schuiven.
Maar het plan van zomaar in elkaar timmeren gaat niet op, de diameters komen teveel overeen op het scheidingsvlak. Andersom gaat ook niet, de getrag in de flens schuiven van het vliegwielhuis van Volvo deze is slechts een slordige 15mm zo groot dat de getrag er in past, en juist die ruimte is nodig voor de starterkrans.
Schetsje staat op z'n kant trouwens. Maar belangrijker hier is te melden dat de ruimte waar nu de rode las getekend is met stukje bakhuis juist bedoelt is voor de starterkrans en niet voor bak-modificatie:-)
We gaan gewoon de gemeten waarden ingeven in autoCAD ;
Zodra je die tekening af hebt is het een kwestie van opsturen naar een bedrijf waar men metaal snijdt en wachten tot er wordt aangebeld
Ondertussen moet de schuur maar eens opgeruimd worden maar dat valt niet mee als je bijna alles nog denkt te kunnen gebruiken.....
Fijn weekend!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 121
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Mooi werk weer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Inderdaad lekker overdriven zo.
Je gaat in elk geval als een speer.
Je tekent ook in Onshape zie ik. Ik ook, werkt fijn he!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Leuk gevonden Bochove Motoren Werken, dan laat ik het logo er toch maar op staan....
Onshape werkt idd heel prettig, paar tutorials kijken af en toe en je hebt er weer wat trucs bijgeleerd.
Gisteren is het snijwerk dat ik besteld had bij 247 Tailorsteel binnengekomen, gelukkig was de kwaliteitsinspectie nog bereid er snel een blik op te werpen;
Ik had het samen met nog wat andere (gereedschap)delen besteld en ook dat zag er goed uit.
Mijn wens om zelf een CNC snijmachine te hebben wordt steeds minder noodzakelijk, dit werkt misschien wel net zo makkelijk.
De rand kan dus eindelijk op het dummy-blok geschroefd worden.
De twee rechtse gaten moesten een haartje worden uitgevijld richting hart krukas.
Gelijk ook maar even een verstelbaar steuntje gefröbeld om de bak mee in-lijn te stellen;
En dan zie je dat het allemaal mooi pas te maken is.
Er moet nu eerst een zo plat /laag mogelijke 215mm drukgroep worden gevonden om in het vliegwielhuis niet tegen de uitstulpingen van de schakelstangen te komen;
Uiteindelijk voor de aardigheid de M40 nog even op de Getrag gelegd ter vergelijking;
Het valt mij allemaal nog zat mee tot nu toe.
Zodra ik de drukgroep heb en koppelingsplaat van Volvo uitgerust heb met Getrag hart kan ik een (hydraulisch? ) druklager selecteren. Heel misschien is er nog ruimte voor een gaffel en uitwendige hulpcilinddr maar dat denk ik niet.
Fijn weekend!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.