Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
07-11-2018 21:30 #180190 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Precies Cor!

Dat wordt natuurlijk nog eens versterkt door het feit dat een combi een nóg "tragere eindoverbrenging" heeft dan een sedan. Ik denk dus ook dat ik de 6e versnelling best ga gebruiken.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2018 23:22 #180194 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Beste Jan, ik kan het even niet laten en ik wil me niet met jou gedachte of plannen bemoeien, maar als ik het zou moeten doen gezien het koppelingeshuis BMW bak en M40 zou ik die van de M40 heel laten die van de BMW een stuk afslijpen een plaat tegen de BMW bak maken en het M40 koppelings huis er weer tegen aan.
Heb je maximale flexibiliteit.
Ik denk de een tegen de ander lassen, ik heb net als jij daar ook mijn gedachte over.

Maar ik ben benieuwdhoe je hat gaat doen.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2018 07:51 #180198 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Ik ben het wel met Johan eens. Ik zou een nieuwe adapterplaat maken die van Volvo naar Getrag gaat. Zo wordt het ook wel eens gedaan bij Borg Warner t9 / t5 versnellingsbakken van Ford.

Overigens vind ik het enorm gaaf dat je dit oppakt! Ik heb er ook al vaker over gedacht voor mijn rally amazon. Ben erg benieuwd.

Groeten Boele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-11-2018 18:50 #180205 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Ja, ik snap jullie gedachten Boele en Johan, sterker nog als het technisch blijkt te kunnen zal dat ook mijn beste optie zijn.

Waar ik echter bang voor ben is het feit dat de schakelstangen door de voorkant van het huis "heen steken", weliswaar in een aluminium tuut gevat maar de binnenkant van de bak is dus helaas minder vlak dan de M- bakken van Volvo zelf. Die hebben het slim bekeken met de verwisselbare vliegwielhuizen.



Bovenstaande tekening geeft de uitstulping goed weer. Ik zeg dus nog niet dat het onmogelijk is en ga dat binnenkort onderzoeken. Misschien laat ik de uitstulping wel door een adapterplaat heen steken.

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken iedereen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2018 04:18 #180213 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Super tof om je weer zo bezig te zien Jan :-) :-).
En inderdaad die tegel in je schuur klopt helemaal, Jan zou Jan niet zijn als hij niet zijn eigen weg kon gaan.



:-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2018 09:12 #180216 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
haha mooie Rob!

Ik zag laagst indd ergens dat ze de kop van de bak hadden vervangen met een nieuwe plaat. (iets met een V8 LS naar een sequential shifter.)
Ze slepen de belhouse van de bak af en er bleef dan ergens een vlak stuk over waar een adaptor plaat met de bouten van de bak aan vast gemaakt kon worden.
Maar heb het idee dat deze bak dat minder makkelijk toe laat.

Maar weer een gave uitdaging.
En super herkenbaar die toeren had ook binnen 2 maanden een overdrive en wat heerlijk is dat!

(weet nou niet of jij ook overweg kon met 3D cad mocht je een adaptor plaat model/tekening nodig hebben moet je het maar laten weten)

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2018 17:10 - 12-11-2018 17:26 #180269 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Mooi project hoor!
Maarrrr...
Ongetwijfeld heb je je huiswerk goed gedaan (ik denk zelfs beter dan ik) maar ik kom in de hele lijst van bakken geen enkele tegen met overdrive in vijf.
Elke handbak in de lijst is in "vijf " een prise-direct ,oftewel 1 : 1.
Alleen de zesde is een overdrive.
Ik hoop voor jouw dat ik ongelijk heb.

www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

Simpel testje :
-Zet bak in vijf.
-draai de ingaande as 10 keer.
-tel aan de uitgaande as het aantal omwentelingen. Is dit hetzelfde, dan is het 1 : 1 .Is het hoger ,dan is het een overdrive.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-11-2018 17:54 #180271 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
@ Rob, hahaha, zo had ik er nog niet naar gekeken maar ik ben bang dat je gelijk hebt......

@ Jacob, dankjewel voor je aanbod, ik kan een klein beetje autocad tekenen maar het gaat net als bij alle begin wat moeizaam, ik onthoud jouw aanbod in elk geval.

@ Edwin, gelukkig heb je ongelijk, ik heb de bak getest bij de verkoper door in z'n 5 een wasknijper op de prise-as te zetten en een merkteken op de uitgaande as te zetten, rondje draaien en je ziet direct verschil, 5 is overdive en 6 nóg meer. (4 is 1:1, prise-direct)

Thuis heb ik alle versnellingen doorlopen en kwam ik via een merkteken en gradenboog op het volgende lijstje;



Er zijn ook maar weinig BMW's met zo'n dubbele overdrive, via een lijst met onderdeelnummers die ik van deze bak genoteerd heb (steuntjes, pookhoes, pookophanging etc. etc. )heb ik via reverse-engineering kunnen achterhalen uit wélke X1 mijn bak komt, tot op een jaar nauwkeurig zelfs.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2018 21:13 #180277 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Kijk !
Dat is nou een knap stukje research ondersteund met feiten.
Succes met je project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-11-2018 18:45 #180331 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Dankjewel Edwin.
Vanmorgen het stuk motorblok op een sokkeltje geschroeft zodat de krukas vrijloopt en het vliegwiel dus onbeperkt kan draaien.
Ook zorgt het sokkeltje voor wat bewegingvrijheid ónder de versnellingsbak.










Het vliegwielhuis past nét niet over de starterkrans, die heb ik er dus even af getikt met hamer en beitel.






Daarna schuift de bak prachtig tegen het blok aan, waarom is er ooit afgeweken van het B18/20 boutenpatroon.
Had een hoop moeite gescheeld hahaha.









Maar nu zien we helemààl niets meer, tijd voor een kijkoperatie;






Dat is beter, nu kunnen we de priseas weer zien. Duidelijk te zien dat deze nog lang niet in postie is; het toplager.






Even rommelen in de vele bende die ik overal rond heb slingeren, en ja hoor een mooie rechte strip 4mm dik.
Deze past precies tussen de priseas en het vliegwiel.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.