zelfde olie differentieel/versnellingsbak?

Lees meer
23-07-2017 11:57 #170683 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Dag Johan,
Bij het gebruik van syntetische olie in een gebruikte M41 versnellingsbak met overdrive bestaat de mogelijkheid dat alle drap in de olie
wordt opgelost door de hoge concentratie reinigende dopes in de olie. Om het hydraulische gedeelte van de overdrive te beschermen
de vervuilde olie aftappen na 2500KM . Daarna kun je zelf een verversings termijn kiezen. Volvo schrijft zelf voor, na de eerste 1000Km
de olie verversen ook in de achteras daarna alleen bijvullen. Zelf ververs ik de M41 versnellingsbak om de 10.000KM omdat ik slechte
ervaring heb met grote slijtage aan pomp plunjer en huis . Overmaat pompplunjers ben ik zelf gaan maken en het cilindertje uitgedraaid
totdat de beschadigingen weg zijn. Links de zelfgemaakte , rechts de beschadigde. Dit is voor een J type.
Vriendelijke Groeten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2017 12:32 #170685 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Ik kwam verschillende keren tegen dat de motorfiets olie (dus niet de normale 20w50 van millers) speciale eigenschappen heeft om te zorgen dat de natte koppeling niet doorslipt. Nu lees ik dat je synthetische olie moet vermijden vanwege de dopes die oa slecht kunnen zijn voor de bronzen synchro's.

Kun je dan het beste gaan voor een volledig minerale 20w50 motorfietsolie zoals deze:
www.oliehandel.nl/eurol/eurol-sport-touring-20w50

Of een SAE50 minerale motorfietsolie zoals deze:
www.oliehandel.nl/product/genuine-v-twin-sae-50-1l-85403

Of een halfsynthetische zoals eerder werd voorgesteld? Dan kom ik op de eerder aangehaalde millers uit:
millersoils.nl/webwinkel/zss-20w50-viert...ie-semi-synthetisch/

Als ik het goed begrijp is semi-synthetisch een mix van minerale en synthetische olie. Die bevat dus nog steeds dopes, maar wellicht in mindere mate? En kun je die dopes dan het beste volledig vermijden door voor een van de minerale opties te gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2017 13:18 #170687 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Er is verschil in een overdrive in topstaat en een overdrive die een behoorlijke boodschap heeft gedaan.
Ofwel die toch wat problemen begint te geven.
In een prima overdrive zou ik voor de millers gl4 gaan . Het advies van millers, m41 met D of J overdrive.
Ik ga ervan uit dat een overdrive wel degelijk kan slippen , bij onvoldoende drukopbouw en of versleten voering kan het gaan slippen.
Sterker nog , ik heb zelf voorheen met een slippende J gereden.
Heel irritant .
Een halfsynthetische motorfietsolie geschikt voor oudere motoren heeft dopes die het slippen van natte koppelingen moet vermijden en tevens de versnellingsbak effectief moet smeren.
(Millers.kroon).
Verwacht geen wonderen . Een versleten bak/overdrive blijft versleten , je kunt het wel nog een tijd uitzingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2017 13:47 #170688 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Geachte lezers/lezeressen,
Heb zelf aardig wat ervaring opgedaan met het revideren van de M40/M41 bakken met of zonder overdrive's (J&D). Olie soort overloos een discusie punt.
"keep to the books" dwz sae 80/90 in de bakken zonder OD en die met OD motorolie 20W50 en geen syntetisch of iets dergelijks. Inderdaad is bij later type met een M46, gekoppeld aan een J Type een officieel rondschrijven van meneer volvo geweestdat ATF olie gebruikt moest worden.
"Slippen" kan z'n oorzaak hebben in slijtage van de "remband", maar ook aan drukverlies.
Drukverlies kan ontstaan door a/ te weinig olie b/ sijtage van zuigertjesmet "O"ringen en c/ te laag toerental. Druk moet bij de "D" tenminste 32-37 bar bedragen. Is toerental hoofdas flink onder de 2800 rpm zakt zeker bij de oudere en niet gerevideerde OD's de druk flink weg. Bij vooral de Amazones die later voorzien zijn van een overdrive is door de "langere" achteras overbrenging, het toerental van de motor bij ca 100 km/h - 3000 rpm, schakel je dan de OD in, en je blijft op 100km/h cruisen dan zakt het toerental tot ca 2600 omw/min , de druk van het systeem zal afnemen en problemen kun je verwachten.
De 123GT, de combi en P1800 hebben een andere eindreductie en zullen er veel minder last van hebben.
Moeten we dan een heuveltje op of is de voiture beladen, ontstaat een probleem .
Bijgaand mijn test unit,helaas plaatje een beetje onduidelijk
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2017 19:42 #170730 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Dank Fred en Rene voor de toevoegingen!
Ik heb de vraag zelf bij Putoline neergelegd, maker van motorfiets olie (oa de SEA 50).
Hierbij hun reactie:

Goedemorgen Marijn,

Dank voor uw E-mail vraag. Even een korte uitleg. Synthetische smeermiddelen (basisoliën) zijn niet de oorzaak van andere wrijvingseigenschappen die een andere werking hebben op de overdrive. Die angst is ongegrond. Of iets synthetisch is of niet hoeft dan ook niet het probleem te zijn om gebruikt te worden. Wel hebben synthetische smeermiddelen duidelijk betere eigenschappen m.b.t. levensduur en thermische (hitte bestendigheid) stabiliteit, lees levensduur. Deze producten verouderen aanmerkelijk langzamer en hebben dus vaak een langere levensduur.

Putoline Genuine V-Twin SAE 50, kan prima gebruik worden in combinatie met een natte (platen) koppeling. Dat komt door de specificatie die het product heet (API SF). Producten met een API specificatie hoger dan API SF (SG en hoger) die gebruikt worden in de Automotive sector hebben vanaf API SG en hoger zogenaamde toevoegingen die de frictie-eigenschappen veranderen om een zekere mate van brandstofbesparing te verkrijgen. Deze additieven zorgen er dus voor dat de frictie-eigenschappen worden veranderd en dat is iets dat je niet wilt bij een wet-clutch.

Binnen het motorfietssegment hebben we wel (synthetische) producten met een API SG en hoger, die wel geschikt zijn voor een natte platenkoppeling. Deze hebben speciale specificaties (JASO MA en/of JASO MA2) die zorgen voor de goede frictie, maar hebben geen brandstofbesparende additieven.

U kunt dus veilig het genoemde product gebruiken voor uw toepassing en hoeft niet bang te zijn dat de frictie-eigenschappen worden veranderd.

Wel kan een hogere viscositeit (dikte) van invloed zijn op de werking, maar als het product bedrijfswarm is, dan zullen die veranderingen nauwelijks op te merken zijn.

Beperk u dus tot een API SF product of lager, dan zijn geen problemen te verwachten en ook zijn motorolien niet agressief t.o.v. de lagering. Iets dat bij transmissie oliën wel het geval kan zijn. (API GL-3 en hoger).


Mijn conclusie: synthetisch en mineraal moet in principe beide kunnen. Bij natte koppeling het beste een API t/m SF OF aanduiding JASO MA en/of JASO MA2.

De eerder aangehaalde millers voldoet hier dus niet aan en is semi-synthetisch wat ik in geval van twijfel toch maar liever niet neem vanwege het verhaal over de bronzen synchro's. Blijven over de Putoline SEA50 (want mineraal en API SF) en de Liqui Moli 20W50 (want mineraal en JASO MA2).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2017 21:32 #170733 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
En de 20W50Kroon Classic oil moet in dit rijtje niet ontbreken.
Prachtige opstelling om te testen Fred, is zeker nuttig maar je test onbelast, om het helemaal zeker te weten zal toch de belaste rit uitsluitsel geven.
In mijn beleving kun je met de bak en OD gemonteerd, net zo goed een drukmeting doen met een manometer gemonteerd op de OD

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2017 03:14 - 25-07-2017 03:28 #170738 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Bedankt voor deze toch zeer zeer uitgebreide en gedetailleerde uitleg.
Met het accent op de levensduur en agressiviteit op dichtingen en legeringen e.d., begrijp ik dat je best voor een (niet hypoid) classic GL3 80-90 of minder kan gaan voor een 1961 4-bak (eentje zonder OD) en 80-90 GL1 voor het differentieel. W80-90 en met liefst wat zink als extra smering.
GL4 en GL5 (zo denk ik nu ook te begrijpen) zijn qua agressiviteit op een niet gereviseerde toestand op lange termijn een beetje vergelijkbaar met de vernietigende werking van E5 en E10 in benzines
Door het minimale verbruik mag de kostprijs van dit soort olie absoluut geen discussiepunt zijn.
Te vaak hoor je als argument dat versnellingsbakolie en differrentieelolie 'levenslang' meegaan. Dit geldt, denk ik, voor nieuwe auto's die na ca 8 jaar weggegooid worden en niet voor 50-plussers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2017 10:56 #170745 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Hoi Ed,
Testunit is voortgekomen uit de omstandigheid dat ik in het verleden diverse Bakken+ OD's heb gerevideerd. Je hebt helemaal gelijk dat hij zo onbelast draait, maar om er dan zeker van te zijn dat de unit zonder rare geluiden en zonder lekkages, goed functioneerde heb ik de unit gebouwd. Heb er ook voordrachten bij technische avonden in diverse regio's mee gevuld. (in bouwen en testen en dan uitbouwen als hij niet goed functioneerd is toch een boel extra werk).
De Kroon classic olie gebruik ik zelf ook! Ook de oude blokken genieten ervan!
En voor het "finger spitzen gefuhl" neem ik er nog wel eens een onderhanden.
groet fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2018 23:15 #175132 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Meneer de Leest, ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd.
Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2018 14:06 #175159 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Ik gebruik al jaren Harley Davidson transmissie olie in mijn J-type, die is voor tandwielen en natte platenkoppelingen geschikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.