zelfde olie differentieel/versnellingsbak?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2017 01:43 #170617 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Ik heb er SAE90 GL4 inzitten meer als moet dus auto schuin gezet en bak opgevuld.
Ik moet zeggen en dat is bij een temp van altijd meer dan 30gr schakelt uitstekend en is zowat geruisloos.
Dus er meer indoen als nodig is help ook nog in het geluid en lijkt me niet verkeerd zeker niet met de warme temperaturen waarmee ik rijdt en korte ritjes.
Bak schakelt ook makkelijk terug naar de eerste versnelling wat ook nog wel eens een probleem geeft bij de M40bakken.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2017 09:07 #170619 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Het moeilijk terugschakelen van 2 -> 1 is niet door olie te weinig oid maar omdat je synchro versleten is....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2017 10:09 #170621 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Ed, ik begrijp toch niet goed waarom jij motorolie in de bak gooit, terwijl Volvo bakolie SAE 80 of 90 voorschrijft? Het is toch niet moeilijk om die olie erin te doen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2017 10:49 #170622 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
De olie van 50 jaar terug hebben we niet meer.
Met de technologie van nu met de dopes die zijn toegevoegd heb ik veel vertrouwen in millers.
Uitgaande van het millers advies gl4 voor oldtimers als volvo's voor bak en differentieel .
Een olie met een lagere specificatie is nergens voor nodig , hoger ook niet.
Een motorolie als 20w50 in een m40 ben ik nooit een voorstander van geweest.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2017 11:10 - 20-07-2017 11:10 #170625 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Volvo schrijft motorolie alleen voor in een bak met overdrive, m.a.w. een m41.
Laatst bewerkt 20-07-2017 11:10 door Rudolf Kleyn.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2017 12:06 #170627 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Vaak komt een discussie over de ' beste' olie op dit punt uit, er zijn twee punten die voor verwarring zorgen.
1. De adviezen van Volvo stammen uit de 70-er jaren, gebaseerd op de toen beschikbare minerale olieen
2. Met de komst van de semi/synthetische olie en de toename van het toerenbereik zijn de olie en dopes veranderd.

Je kunt een 15W40 synthetisch niet vergelijken met een 15W40 mineraal van de 70-er jaren, synthetische wordt veel dunner

Dan het verschil tussen een schakelbak en een overdrive, bak heeft tandwielen en de OD werkt op druk opgewekt, mede beinvloed door viscositeit.
Wat daar in gaat is altijd een compromis.
Mijn kennis is deels gebaseerd op wat Volvodealer Buitenweg in Hilversum adviseerde en dan met name Ronald Glenn, naar mijn weten een van de meest ervaren Volvo monteurs in ons land mn 40 jaar ervaring met onze ' oude bakken'
Hij zegt dat je in een M41 met OD zelfs ATF zou kunnen doen als hij nieuw is, geleidelijk aan gaat de OD slijten en dan zou 80W90 mettertijd een goed alternatief zijn om voldoende druk te houden- en dus slippen te voorkomen.
Ik gebruik vaak Kroon 20W50 Classic olie, maar ook vanuit de Engelse hoek gebruik ik van Imparts ook de GL4 en 5, afhankelijk van de bak/kilometrage.
Ook omgevingstemperatuur en belasting (Caravan) zijn van invloed op de oliekeuze.

Wat ik - tenslotte - wel leuk vind, is de opmerking van meerdere ' kenners' , die aangeven dat het gemiddeld gebruik/belasting van onze Klassieke Volvo's en kilometrage per jaar zo gering is dat het wel 20 jaar of meer zou duren om het verschil te merken dan wel aan te tonen.
Dan zou eerder de duurzaamheid worden getest dan het verschil in smerend vermogen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-07-2017 01:22 #170641 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Motorolie heeft meestal een hoger onstekingspunt en dat is een van de redenen dat men motorolie in een versnellingsbak gebruikt met overdrive.
Moet die bak eens in z'n overdraive staan moet je eens zien hoeveel olie er door het overdrukventiel gaat, nu dat wordt behoorlijk warm.
Leg maar eens wat data sheets van .b.v. Kroon olie naast elkaar, motorolie en versnallingsbak olie zijn op vele punten gelijk behalve het onstekingspunt.
Dat is wat ik er een beetje van weet

m.vr.gr.

Johan Geers

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-07-2017 22:40 #170655 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Ik zit voor mijn D overdrive zelf te denken aan Millers 20w50 halfsynthetische motorfietsolie:
millersoils.nl/webwinkel/zss-20w50-viert...ie-semi-synthetisch/

Idee daarbij is dat het geschikt is voor natte koppeling maar ook de dikte heeft van een SAE50 (18.1 bij 100 graden). En ik ben sowieso fan van Millers.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-07-2017 11:11 #170661 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
Dag Marijn,
De Miller 20W-50 olie is geschikt voor de D type overdrive maar niet omdat je van mening bent dat de antislip additieven in deze olie
het slippen van de koppeling in de overdrive voorkomt. Een overdrive koppeling slipt niet, het is vast of los. Dat heeft te maken met de
drukopbouw. Als de olie warmer wordt is deze dunner waardoor er drukverlies ontstaat en het ontkoppelen van de overdrive kan veroorzaken.
Ook moet je opletten met de reinigende additieven in syntetische moderne olie. Als er vuil aanwezig wordt wordt dit in de olie opgelost.
Het beste in een gereinigde of gereviseerde overdrive gebruiken, of minstens de olie vervangen na 2500KM.
Vriendelijke Groeten.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2017 01:35 #170679 door Johan Geers (GAST)
Beste LM ik hoop dat je 25000 km bedoelt anders kun je wel onder je auto blijven liggen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD