Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging

Lees meer
05-05-2017 21:41 - 05-05-2017 21:43 #168778 door Bart Dirven
Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging is gemaakt door Bart Dirven
Deze week gestart met het vervangen van de rubbers / bussen van de achterwielophanging van de Amazon Combi. Wonderlijk samenraapsel van bouten en moeren. Allemaal Engelse maten maar soms past er geen enkele dop / ringsleutel goed op.

Volgens mij is de ophanging nog nooit uit elkaar geweest, met name de bouten aan de achteraszijde zitten vast in de bussen geroest. Warmte of koude helpen niets dus de flex er in gezet :( .

Bussen met passende doppen en een flinke bankschroef uit de draagarmen geperst. Helaas is de bankschroef overleden :blush:, zo vast zaten de bussen van de bovenste draagarm.

Vervangen was overigens hard nodig, de diagnose tijdens de sleuteldag was dus juist!

Eén zijde nu los en de draagarmen ontroest en in de primer gezet.

Nu op zoek naar een nieuwe bankschroef en/of pers om de nieuwe bussen te monteren.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2017 14:46 #168793 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Ik kan je een bankschroef van Heuer aanbevelen; ik doe er hetzelfde mee en de bankschroef geeft geen krimp....

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2017 17:25 #168796 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Was voor mij ook een verrassing, nog nooit meegemaakt, wat een knal. Idd maar eens uitkijken naar iets beters.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-05-2017 21:54 #168830 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Hoi Bart, ik heb laatst dezelfde klus gedaan. Om je nieuwe bankschroef te sparen, kan je eerst de binnenbussen uit het rubber persen en de buitenbus van binnenuit inzagen. Iets meer werk, spaart de bankschroef.

succes met de klus,
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2017 22:18 #168833 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Dag Cor,

Zo heb ik de inmiddels de oude bussen verwijderd, nieuwe bussen pers ik er nu in mbv de pers van een buurman even verderop. Gaat een stuk vlotter. We komen er wel :cheer:

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2017 02:29 #168839 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Ik heb het bij mijn amazone voorste draagarmen zo gedaan.
www.volvokv.nl/forum/overige/26020-trekk...rste-draagarm-amazon
En de oude verwijderen heb ik ook ingezaagd net als Cor

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2017 09:22 #168843 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Dag Johan,

De bussen in de onderste draagarmen voor komen binnenkort aan de beurt, hopelijk willen de bouten redelijk uit het subframe komen :(. Dank voor je tip!

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2017 17:33 #168879 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Inmiddels de draagarmen gespoten en van nieuwe bussen voorzien. Linkerkant gemonteerd.
Aan beide zijden ontbrak de rubber `ring` die in de onderste veerschotel ligt, in de bovenste zaten ze wel. Dus nieuwe gehaald bij onze shop. Onderdeelnummer 653642, deze lijken echter te dik, waardoor de veer meer op de schotel staat dan dat hij er in valt.

Vraag me af of ik het zo wel kan laten zitten?




Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2017 21:17 #168892 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Naar mijn mening horen er onderin op de veerschotel achter van een combi amazon geen rubbers ,maar alleen aan de bovenkant. Net zoals bij een amazon sedan.Op de tekening in het onderdelenboek staat wel een rubber aan de onderkant van achterveer van een combi afgebeeld en aan de bovenkant niet..Dat is rubber 660872. Dit lijkt me andersom te moeten. Ik heb me dat al vaker afgevraagd.Ik houd mijn mening natuurlijk graag voor een betere ! Het door Bart genoemde rubber 653642 hoort bovenop de voorveer van een amazon. Wie heeft een andere mening?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2017 21:41 - 10-05-2017 21:42 #168895 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Dag Niek,

Het nummer dat jij noemt klopt, origineel is het onderdeelnummer 660872 het juiste, dat zit ook bovenop de veren. Als je vervolgens in de webshop zoekt dan wordt voor 660872 doorverwezen naar 653642. Dat rubber is een stuk dikker en past dus niet goed. Zie ook de foto hieronder.




Het rechter rubber zat bij mij aan de bovenzijde, maar hoort volgens mij ook aan de onderzijde gemonteerd te worden.

Overigens staat hij een stukken rechter op zijn wielen met de nieuwe draagarmrubbers, met name de blokken in de draagarmenhelpen nogal, en deze ringen. Eindelijk staat hij een beetje rechtop!

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.