Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging

Lees meer
10-05-2017 23:11 #168896 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
In het onderdelenboek wordt altijd het aantal vermeld van het onderdeel,dat op de auto is gebruikt .Er staat 2 ,en niet 4 ,bij onderdeel 660872 .Ik denk ,dat de tekenaar het rubber op de verkeerde plaats heeft getekend. Ik hoor graag wat de mening van anderen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-05-2017 23:31 #168897 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Bij de Amazon worden veerrubbers aan de bovenzijde tegen het chassis gemonteerd, zowel voor als achter. Bij de 140 alleen nog voor, bij de 240 helemaal niet meer.

Niet aan de onderzijde; mogelijk omdat zich dan vuil ophoopt??

Welke waar zitten zie het onderdelenboek.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2017 23:44 #168898 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Hoi Cor,

Cor Kraaijeveld schreef : Bij de Amazon worden veerrubbers aan de bovenzijde tegen het chassis gemonteerd, zowel voor als achter. Bij de 140 alleen nog voor, bij de 240 helemaal niet meer.

Niet aan de onderzijde; mogelijk omdat zich dan vuil ophoopt??

Welke waar zitten zie het onderdelenboek.

gr. Cor.


Dat is nu juist het verwarrende, in het onderdelenboek worden ze aan de onderkant van de veer aangegeven.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2017 00:00 #168899 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
De schotels op de draagarmen zijn van diameter toch passend bij de veren, en dus niet groter en passend voor een rubber? Wat zou een rubber daar voor een functie moeten hebben, er is toch alleen maar boven geluid naar de carrosserie te isoleren? Zie ook eens voren: daar is ook alleen maar een rubber boven op de veer (in het subframe). Dus de tekening is fout (en dat is niet de enige fout in documentatie van Volvo), onder hoort geen rubber: past niet en heeft geen functie.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2017 08:37 #168902 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Zowel Cor als Rudi zijn het met me eens. Ik bevind me dus in goed gezelschap ! Rudi zegt, dat er wel meer fouten in de afbeeldingen in het onderdelenboek staan. Dat is ook zo. Bart als je -zoals je al aankondigt- binnenkort aan de onderste draagarmen aan de voorkant begint zul je -bij voorbeeld -zien, dat de twee lange bevestigingsbouten 192113 op de tekening verkeerd om zijn getekend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2017 21:28 #170385 door J Hartog
Beantwoord door J Hartog in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
Bij het demonteren van de rubbers (de rechthoekige blokken met de alu insert-660112) is de beste werkwijze om de alu inserts ter hoogte en over de lengte van de bouten in te boren, eerst met een klein boortje daarna met een grotere opboren. Daarna geeft het aluminium zijn weerstand wel op en sla je de bouten er zo uit. Eventueel met wat kruipolie dat dan de bout wel bereikt. (Helaas kwam ik er met de 4de bout pas achter dat het zo het beste ging, de andere 3 had ik er nog uit kunnen persen en slaan.)
Hopelijk leest iemand dit voor hij de as demonteert. Ik heb de rubbers vervangen door het verzwaarde type 6601121, geen idee waarom, weet iemand dit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2017 21:33 #170386 door J Hartog
Beantwoord door J Hartog in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging
De rubbers zitten bij mijn Combi ook boven, in de onderste veerschotel zit een gat (dat ook wel dicht geroest is) om water af te voeren. Ik denk dat het rubber boven zit om het geluid naar de carrosserie te dempen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2017 22:28 #170391 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vervangen rubbers/bussen achterwielophanging

J Hartog schreef : Bij het demonteren van de rubbers (de rechthoekige blokken met de alu insert-660112) is de beste werkwijze om de alu inserts ter hoogte en over de lengte van de bouten in te boren, eerst met een klein boortje daarna met een grotere opboren. Daarna geeft het aluminium zijn weerstand wel op en sla je de bouten er zo uit. Eventueel met wat kruipolie dat dan de bout wel bereikt. (Helaas kwam ik er met de 4de bout pas achter dat het zo het beste ging, de andere 3 had ik er nog uit kunnen persen en slaan.)
Hopelijk leest iemand dit voor hij de as demonteert. Ik heb de rubbers vervangen door het verzwaarde type 6601121, geen idee waarom, weet iemand dit.


Het is me gelukt om drie van de vier bouten er "gewoon" uit te draaien met wat moeite, de vierde heb ik van onderaf door geslepen. Lukt wel met een kleine slijptol en een redelijk dun blad!

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.