m47 versnellingsbak

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2016 09:05 #158401 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Hartelijk dank voor deze voortreffelijke documentatie Ivo!
Voorlopig ga ik de aandrijflijn dus maar samenstellen met een 8,5" plaat.
Als ik nog tegen een "dogdish" aanloop, dan zal ik die zeker proberen.
Ondertussen is op een vroege zondagochtend de flensmoer los gekomen.


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2016 21:08 #158469 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Problemen zijn nu helemaal zo goed als over omdat ik ook nog een leverancier gevonden heb die een koppelingsplaat levert van 8,5" die 370 nm kan hebben en ook nog geveerd is.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2016 00:25 #158470 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic m47 versnellingsbak
Teun, wat voor een motor ga je ervoor hangen, 370 Nm :?: :?: Ga je aan tractor pulling doen daar in het Zeeuwse land?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2016 12:55 #158475 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Hallo Hans,

Nee zo erg wordt het niet.
Sinds het M47-spook door mijn hoofd ging ben ik begonnen met pannen te maken. (zoals het hoort) Wat dat weer eens volledig doorkruiste was de marktplaatsvondst van twee M47 bakken, eentje met en eentje zonder km-aandrijving voor het spreekwoordelijke "weinig". Onder het mom van nu of nooit heb ik die mar gekocht.
Daarna vindt je allerlei spookverhalen over de zwakte van een M47. In mijn 940 LPT met 140pk zat het ding ook en heeft over meer dan 300.000km nooit een probleem gegeven. Deze bak is natuurlijk nooit bedoeld om giga-vermogens aan te hangen zoals bij extreme turbo-tuning, maar dat is een J-type ook niet.
Mijn motor gaat zorgen voor een fantastisch fijne rijders-auto met zat power om het in de Alpen het lekker te doen.
Deze en volgende week komen nog wat onderdelen binnen en daarna laat ik weer wat weten en zal dit topic dan gelijk maar naar
de "mijn project-rubriek" overhevelen omdat de vragen wel beantwoord zijn.

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2016 22:55 #158488 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic m47 versnellingsbak
Hoi Teun, veel plezier met het opbouwen, ik blijf het volgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2016 13:06 #158519 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic m47 versnellingsbak
Ik rijd al jaren met een M47-bak bevalt prima lekker gewoon doorschakelen naar de 5e. (achteras 3,90)
Waar ik altijd wel voor zorg is dat het olie niveau hoger staat dan de vulplug.
Ik heb mij laten vertellen dat ergens in de bak een onderdeel moeilijk slecht gesmeerd word van de 5e versnelling.
Door de auto erg schuin te krikken lukt het mij om er meer olie in te krijgen.
Verder nog nooit problemen met de bak gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2016 20:54 #158525 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Dat vraagstuk heb ik maar even voor mij uitgeschoven, maar ik lees hier en daar verschillende meningen over de hoeveelheid ATF-F die er in moet. Hoger dan de vulplug komt mij gevoelsmatig vreemd voor, maar als ik de bak ga vullen zal ik naar de volumeverschillen kijken.
Weet iemand overigens of Castrol Transmax F ergens in Nederland te krijgen is?

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2016 13:14 #161079 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic m47 versnellingsbak

Teun van Popta schreef : Problemen zijn nu helemaal zo goed als over omdat ik ook nog een leverancier gevonden heb die een koppelingsplaat levert van 8,5" die 370 nm kan hebben en ook nog geveerd is.


Hoi Teun,

momenteel heb ik ook problemen met mijn koppeling (slip), ik heb er ook een M47 achter hangen en blok is lekker snel (zie turbo op een B18, is ondertussen een B21 :) )
Welke setup koppeling ik er nu op heb zitten weet ik niet, plaat zal wel een 215mm zijn en drukgroep weet ik niet.
Kan jij mij vertellen welke plaat en drukgroep jij nu gaat gebruiken en eventueel bestelnummers of typen.
Uit het gehele verhaal is dat mij nog niet duidelijk (of ik heb weer eens iets gemist)

Gr Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2016 23:23 #161108 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Hi Joost,

Gelukkig maar dat ik van alles foto's maak.
Drukgroep Sachs 3082 185 231
Plaat (fijne splines) Sachs 1861 771 136

De drukgroep is een versterkt model en was niet goedkoop.Circa €250 als ik me het goed herinner. De plaat is redelijk standaard, maar een Tilton was over de €1000 geworden en alhoewel het hele gebeuren toch al volledig uit de hand gelopen is vond ik dat echt veel te veel.

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2016 23:24 #161109 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Een iPad is niet altijd leuk

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD