m47 versnellingsbak

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2016 00:15 #158321 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Hi Lars,

Ondertussen heb ik al een 8,5" plaat gevonden met 22 splines. Die is zo gekocht als het moet, maar ik wil het liefste een 9" koppeling. Het huis gaat er zo overheen zodat het dus een zaak gaat worden tussen de drukgroep en het vliegwiel.
Eerst volgende week maar eens het koppelingshuis aanpassen en wachten op de gaffel uit Zweden.
Verder wil de flensmoer van de M47 niet los. Het ding is op drie plaatsen gestuikt, dus dat alleen is weer een leuke klus.

Wordt vervolgd,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2016 22:39 #158356 door Teun van Popta
Vandaag de M47 zonder kilometertelleraandrijving getransporteerd met de V70. Fijn dat er op de vier hoekpunten van de laadruimte ogen zitten. Dat gaf mij de mogelijkheid om het ding met spanbanden goed vast te sjorren. Het leek een beetje op hoe in "B"-films atoombommen worden vervoerd. Van Scandcar was de los leverbare koppelingsplaat met 22 splines en artikelnummer 3549537 binnen. De koppeling van de 940 (gewoon en turbo) past niet op het Amazon vliegwiel. De afmeting van de drukgroep is niet het probleem, maar wel de diepte van de drukgroep. Daar is dus kennelijk een vliegwiel met verdieping o.i.d. voor nodig. Ik zal mij er dus ook in verdiepen.
Morgen verder met frezen van het koppelingshuis en de flensbout los zien te krijgen.

Bijlagen:

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2016 22:52 #158358 door Teun van Popta
Nagekomen bericht:

En dit is inderdaad een vliegwiel (dual-mass) met verdieping zoals gemonteerd bij de 940 met een M90-bak.
Maar of dit allemaal gaat passen? Iedere dag komen er een paar vragen bij.

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2016 22:56 #158359 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m47 versnellingsbak
Daarnaast heb je nog een dogdish vliegwiel. Dit zat ondermeer op de late 240.

Die hebben sowieso allemaal een 8-gats patroon qua krukas. Heb jij dat ook?
M.a.w. heb je een 1974-er B20?
Waarom wil je overigens perse een grotere koppelingsplaat?
Ga je echt over de 250 Nm heen?

Bijlagen:

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2016 23:18 #158363 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic m47 versnellingsbak
Dual mass past niet in het huis van de M45 bak. Heb ik zelf geprobeerd

Heb ook online foto's gezien van anderen die het huis zo ver uitgefreesd hadden dat het wel ging, maar volgens mij blijft er dan zo weinig vlees over dat het huis al zijn sterkte kwijt is, zaten ook echt grote gaten in.

Dogdish (8 gaats!) past wel in het huis, heb ik erin gehad met een renix-trigger patroon, maar het eenvoudigste is gewoon een standaard vlak vliegwiel met standaard drukgroep van een amazon.

Voor hoger vermogen over te brengen verkoopt Ben versterkte sets van hoge kwaliteit, steekt ook in mijn turbo combi. Ik heb die drukgroep laten uitbalanceren met de krukas, en in tegenstelling tot wat meestal het geval is met de meeste drukgroepen, moest daar bijna niets aan gebalanceerd worden. Kost iets maar zijn geld waard, Aanrader!

Bijlagen:

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 00:09 #158365 door Teun van Popta
Dogdish was ook weer nieuw voor mij.
Fijn Ivo dat jij alweer een stuk info kan leveren. dat scheelt weer een hoop werk.
Ik neem aan dat in de dogdish een 9" plaat past.
In ieder geval wil ik die optie onderzoeken.
Waar ik ook naar moet kijken zijn serieuze high-tech oplossingen zoals van Tilton, maar dat wordt enorm buidelgraaien.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 00:16 #158366 door Teun van Popta
En wat ik nog vergat: mijn drukgroep is er eentje van het zwaarste type. Balanceren is overigens geen aanrader maar een must.
Bij het serieus opbouwen van een motor moet alles kloppen. Zuigers gelijk, drijfstangen gelijk, krukas balanceren en daarna krukas met vliegwiel en daarna met de drukgroep. Dat alleen garandeert een mooie rustige loop.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 10:29 #158375 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m47 versnellingsbak
Zwaarste type drukgroep?
Nu wordt ik wel heel nieuwsgierig naar je setup.
Zwaarste type doet iets van 450 Nm of meer??
Is een M47 dan nog wel afdoende? En waarom een grotere en dan meteen zwaarste koppekingsplaat? Kun je dan niet beter meteen naar M90L2?
Of is "omdat het kan" een mede bepalende factor naast "omdat het nodig is". Wat ook een valide en erg herkenbare drijfveer kan zijn overigens...

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 12:52 #158379 door Ivo Van Antwerpen

"Lars Rengersen" schreef:
Is een M47 dan nog wel afdoende?

De Verhalen en getuigenissen op turbobricks spreken boekdelen. Die kerels die met hoge vermogens (vanaf 220/250Pk en meer) rondrijden hebben allemaal een andere bak (T5 of iets dergelijk). Sommigen hebben de M47 gehouden omdat het makkelijker is en ze er genoeg van hebben, en rijden dus ook de een na de andere kapot. Een M46 (4 bak met overdrive) is wat steviger dan een M47, maar voor dergelijke vermogens ook nog ongeschikt. De rijstijl speelt natuurlijk ook, en als het vermogen op het randje is voor de bak zal die bepalend zijn. Overigens is het niet zozeer de Pk's maar het koppel wat je bak dood, maar beide parameters zijn natuurlijk wel aan elkaar gerelateerd.

Wat balanceren betreft, zo heb ik het ook laten doen (eerst as, dan met vliegwiel, dan met drukgroep). Zuigers en drijfstangen heb ik niet laten doen, de krukas poulie dan weer wel.

De dogdish: (gaat samen met bijpassende drukgroep)

Bijlagen:

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 15:36 #158385 door Ivo Van Antwerpen
Omdat foto's zoveel meer zeggen dan woorden heb ik voor wie er wat aan heeft mijn voorraad maar eens uit de kast gehaald:
Op de eerste foto wat diameters, op de 2e de afstand van het drukvlakk t.o.v. het bevestigingsvlak, en foto 3 en 4 een test fit met de grotere drukplaat.

Omdat bij een originele B20 drukgroep het drukvlak (in rust met ontspannen veer) 4 mm naar binnen ligt,
Is dat dus de ruimte die voor de plaat moet worden voorzien.
Uiteraard is de plaat (nieuw) dikker anders zou die ook niet kunnen aangedrukt worden.
Ik heb geen rekening gehouden met eventuele verschillende dikte tussen de verschillende plaat typen in nieuwstaat.
Maar je zou dus kunnen zeggen dat het originele B20 vliegwiel voor de grotere drukgroep van de dual mass pas te maken is door de bevestigingsgaten te herboren op de juiste plaats meer naar buiten toe, en als je op het raakvlak van de plaat (en zeker NIET meer naar buiten toe!) een verdieping uithaalt van 6.5 mm (2.5 uitsteek van de groep + 4 te voorziene ruimte voor de plaat).
De passing in het huis heb ik niet nagekeken maar daar ben ik vrij gerust in omdat het dogdish wat al een hele bult heeft t.o.v. een vlak vliegwiel, er wel in past.
Ik heb ook niet gekeken wat de overblijvende dikte is na het afhalen van 6.5mm, dit is dus geheel op eigen risico 8-)
(je zou ook een afstandring van 6.5 tussen groep en vliegwiel kunnen plaatsen, maar dan zou ik toch zeker eerst even goed passen en meten in het huis)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD