m47 versnellingsbak

• Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-02-2016 11:46 #158239 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic m47 versnellingsbak
Ik heb sinds deze zomer een m46 in mijn amazon hangen (eerst bezig geweest met een m47 met lange pook systeem, vanwege de betrouwbaarheid overgestapt op m46) het koppelingshuis heb ik via hukebasart gekocht, is de makkelijkste oplossing. Heb je telleraandrijving op de bak zelf zitten? Verder zit er een b21et koppeling in met een amazon drukgroep en ook een m40 gaffel. verdere aanpassingen zijn een kortere cardanas, aangepaste baksteun en vergrote tunnel.

Hoor het wel als je informatie nodig hebt,
Groet, Thomas

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2016 00:22 #158251 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic m47 versnellingsbak
Dag Thomas,

Ik heb twee M47's liggen. Eentje met en eentje zonder telleraandrijving. Ik begrijp dat de exemplaren met de telleraandrijving tot acht keer duurder zijn, maar de latere modellen zijn prima en hebben meestal wat minder kilometers. In mijn geval zeker.
Voor het "aftappen" van de rotatiefrequentie zit er een korf om het differentieel en een opnemer in het deksel. (Watt's linkage van Sellholm)

@Rudi:gelukkig is er altijd wat te doen! In ieder geval is er voor alles een oplossing. Dit komt ook wel weer in orde.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2016 21:48 #158279 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic m47 versnellingsbak
Teun,
als het niet nodig zou zijn om er een oplossing voor te vinden zou het toch te saai worden?
En naar wat ik al van je gezien heb zal het zeker en mooi opgelost worden.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• van Wal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2016 22:06 #158281 door van Wal
Beantwoord door van Wal in topic m47 versnellingsbak
hallo teun
je bevind je in een bevoorrechte positie als je kunt kiezen uit eigen voorraad
ze zeggen dat de latere M47 beter zijn dan de eerste serie
het latere type heeft volgens my ook geen kruiskoppeling aan bakzijde
maar een hardyschijf het is wel mooi dat de gaffel van de m40 weer te gebruiken is
voor de hydrologische koppeling
wat ivo betreft dit is hogere volvokunde maar heel interessant,wat je met een oude volvo kunt doen bijzonder.
wat mijn woonplaats betreft dit is nietin het oosten maar het hoge noorden Heerenveen
bedankt allemaal en tot ziens

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2016 22:22 #158282 door Teun van Popta
Dank voor de extra info Rudi,

Zoiets houdt een mens inderdaad weer bezig. enig idee over welke shim-dikte we dan spreken?
De koppelingsplaat wordt nog een ander stukje werk, maar mijn zwager in Stuttgart heeft een goede relatie bij F&S. We gaan dus maar eens voorzichtig boren.

@Jac: Heerenveen is ook prachtig om eens te bezoekn. We houden elkaar via het forum op de hoogte.
Iemand overigens nog een sloopdeel met een Amazon-cardantunnel liggen om wat mee te expirimenteren?

Teun

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2016 23:11 #158287 door Rudi
Hallo Teun,
shims: zie het werkplaatshandboek. Het moet uitgemeten worden en dan komen er navenant ringvormige shims in het gat van het lager in het koppelinghuis.
Het onderdeelnummer van de juiste koppelingplaat zou ik kunnen melden, als ik mijn reserve koppelingplaat kan vinden ... (de bak ervoor uitbouwen gaat toch wat ver).
groeten,
Rudi

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2016 09:56 #158294 door Teun van Popta
Oke Rudi,
Weer enorm bedankt. Met de shims is duidelijk. En Ik ben ontzettend blij om te horen dat er een passende koppelingsplaat is, dus laat jouw bak maar op z'n plek zitten!
Mocht je ergens de reserveplaat tegenkomen en dus het nummer, dan hoor ik (en Jac ook denk ik) heel erg graag.

Teun

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2016 11:33 #158295 door Teun van Popta
Nog even in de documentatie zitten loeren: voor de 260 wordt een 9" plaat opgegeven en voor de 240 een 8,5" model.
Daar moet ik het dus zoeken, maar gezien meer vermogen is een 9" plaat veruit te verkiezen.
De drukgroep voor de 9" past vast niet zonder meer op het vliegwiel, maar dat is nog het minste probleem.
Ik vind in de documentatie overigens niet zou gauw het verhaal over de sims, maar ik blijf vanochtend even zoeken.

Teun

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2016 17:46 #158304 door Rudi
Hallo Teun,

zie voor het shimmen van deze lagers in de documentatie voor de 2 serie:
1979 manual_transmissions_part_2
Daar staat precies in hoe je de twee voorste lagers die door het koppelinghuis ingesloten worden meten en shimmen moet.

Als je het vliegwiel aanpast kun je natuurlijk de drukgroep van de grotere plaat passend maken, dat zal geen probleem voor je zijn. Maar ik zou voor de zekerheid wel eerst meten of er genoeg plaats voor is (op het vliegwiel maar ook in het koppelinghuis). Dat heb ik nooit vergeleken/bekeken, mijn B18 motor heeft geen grote koppelingplaat nodig en ik heb de passende. Ik zal eens op zoek gaan naar het nummer cq de reserveplaat. Ik weet niet hoeveel inch deze heeft, wel dat deze hetzelfde is als van die van de B18/B20 en te combineren is met de gewone drukgroep en druklager van de B18/B20.

groeten,
Rudi

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2016 22:13 #158312 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m47 versnellingsbak

"Teun van Popta" schreef:
Nog even in de documentatie zitten loeren: voor de 260 wordt een 9" plaat opgegeven en voor de 240 een 8,5" model.
Daar moet ik het dus zoeken, maar gezien meer vermogen is een 9" plaat veruit te verkiezen.

Let daarnaast ook even op de vertanding / splines van de prise as.
Overigens kan Ben Flierman ( Tinustuning ) je de juiste plaat zo leveren, desgewenst versterkt voor als je echt aan de hogere koppels gaat. Een standaard plaat kan echter ook al heel wat aan. Tegen de 250 Nm voor een A-merk koppelingsset meen ik.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD