dif slijtage

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2016 22:19 #157673 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic dif slijtage

"Rob Spoon" schreef:
onze oudjes moeten geen GL5 hebben, Boele. Vreet brons en messing op ofzo.
Ik ben wat verder. Het was een heel gedoe om speciaal gereedschap na te doen om de steekassen te trekken, maar met een paar blokjes hout is het gelukt. Ik kan op de pinion en het kroonwiel niet zo'n extreme slijtage zien dat ik eerder getoond heb. Het moet dus wel in de lagers zitten. Dat was ook wel te voelen.
speling
kroonwiel
pinion
voor de laatste twee filmpjes heb ik het kroonwiel en de pinion alleen afgespoeld met remreiniger, meer niet.

Als je messing en brons tegen komt, dan zou ik het diff huis maar goed schoonmaken. :D

Rob, lijkt het zo, of zijn de tanden erg ruw aan de randen? Ik heb inmiddels best wat assen open gehaald, en extreme slijtage aan de tanden valt reuze mee. Dat veroorzaakt echt niet zo maar speling. Ik denk dat je met een nieuwe lagerset prima geholpen bent! Afstellen gaat alleen wel wat tijd kosten. Andere as niet goedkoper?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2016 23:07 #157675 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic dif slijtage
De tanden zien er prachtig uit. Beter dan mijn eigen! :( De wat ruwe rand die je lijkt te zien, is wat er met het afspoelen niet direct afgegaan is. Je kunt dat zien waar ik mijn vingers net weg haal.
Andere as zal inderdaad goedkoper zijn, maar ja... Deze is op een paar lagers na ook goed. En de auto is over bijna twee maanden jarig...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2016 08:24 #157678 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic dif slijtage
Beste Lars en medeleden, SAE30 dat is inderdaat wat Kroon en Volvo voorschrijven.
Bij mij begon mijn overdrive te slippen bij het inschakelen van de overdrive, heb er toen SAE50 van Kroon in gedaan geen slippen meer en ook geen druppels olie (olieverlies) meer. (Rijd er al vijf jaar mee rond komt bij mij ongeveer neer op 5000km)
Bij mij lekte ook mijn stuurhuis heb er ook SAE50 in gedaan geen lekkage meer.

Het zou voor een bijna versleten achteras ook kunnen werken.

Wat ik wil zeggen SAE50 van Kroon is net het beetje meer wat een oude bak/stuurhuis kan gebruiken.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2016 11:16 #157681 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic dif slijtage

"Johan Geers" schreef:
...SAE30 dat is inderdaad wat Kroon en Volvo voorschrijven.

Dat betreft alleen de M41 overdrivebak. In een achteras met hypoidvertanding moet het gebruik van elke andere oliesoort dan hypoidolie nadrukkelijk worden afgeraden omdat het de slijtage alleen maar zal bespoedigen. Overigens wordt door Volvo ook hypoidolie SAE80 of 90 voorgeschreven voor het stuurhuis.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2016 13:14 #157684 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic dif slijtage
Beste Gert, SAE50 is dikker dan SAE80 of 90, daarom wil het bij oud materiaal wel eens werken.
Het nummer 80 of 90 bij tandwielbak olie heeft is anders gegradeert dan bij motorolie.
api.kroon-oil.com/pdf/nl/informa ... .10-NL.pdf
api.kroon-oil.com/pdf/nl/informa ... .21-NL.pdf
api.kroon-oil.com/pdf/nl/informa ... .24-NL.pdf

m.vr.gr.

Johan Geers

• Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-04-2016 08:02 #159406 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic dif slijtage
Even ter verduidelijking.

er zijn 3 plekken waar SAE80 of SAE90 in moet.

- Stuurhuis (Hypoid SAE80 0.25 Liter volgens de handleiding)
- Versnellingsbak M40 (SAE90 0.75 Liter volgens de handleiding)
- Differentieel (Hypoid SAE80/SAE90 1.3 Liter MIL-L-2105B volgens de handleiding)

Er wordt niet over GL4/GL5 gesproken, Ik heb het stuurhuis en differentieel nu gevuld met Kroon Gear EP90 GL4, echter uit de bovenstaande discussie zou dit Hypoid en daarmee GL5 moeten zijn. Nu zit er in het differentieel geen koper/messing, maar in het stuurhuis wel. Dus ondanks er in de handleiding over dezelfde soorten olie gesproken wordt moeten deze wel anders zijn?

Begrijp ik nu goed dat het als volgt zou moeten:

- Stuurhuis is SAE80 GL4 (Dus bijvoorbeeld Kroon Classic Gear EP80 GL4)
- Versnellingsbak is SAE90 GL4 (Dus bijvoorbeeld Kroon Classic Gear EP90 GL4)
- Differentieel is SAE80/90 GL5 (Dus bijvoorbeeld Kroon Classic Gear MP90 GL5)

Want dan kan ik mijn differentieel nog even leeg halen en opnieuw vullen met de MP90 i.p.v. de EP90 die er nu in zit.

Groet Arco

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2016 10:37 #159409 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic dif slijtage
Hieronder de gegevens voor de Amazon zoals vermeld in Olyslager's "Vraagbaak voor uw Volvo". Laat aan duidelijkheid niets te wensen over, lijkt me.