dif slijtage
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Mooi resultaat, gefeliciteerd!
Niet iedereen reviseert z'n eigen achteras, petje af. Heb je ook friction-modifier aan je diff. olie toegevoegd?
Bij sommige sperdiffs is dat voorgeschreven namelijk, anders kunnen je platen gaan kraken of is jouw sper op een ander pricipe gebaseerd?
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Jan van Bochove" schreef:
Ha Boele,
Mooi resultaat, gefeliciteerd!
Niet iedereen reviseert z'n eigen achteras, petje af. Heb je ook friction-modifier aan je diff. olie toegevoegd?
Bij sommige sperdiffs is dat voorgeschreven namelijk, anders kunnen je platen gaan kraken of is jouw sper op een ander pricipe gebaseerd?
groet, Jan
Hoi Jan,
Bedankt. Het voelt ook wel als een overwinning op sleutel-gebied. Dit was eigenlijk heet laatste onderdeel wat ik nog niet zelf uit elkaar had gehad, en weer werkend heb gekregen. Dit sper diff is op basis van tandwielen. Mooi systeem wat onderhouds vrij is en zeer geruisloos moet zijn. Ach, we gaan het wel zien. Op 10 km kan ik nog niet echt een reeel beeld schetsen.
Olie die er in moet is juist de bekende stropige Gl4 / GL5 (ik weet het verschil nooit) 80/W90
Ik ben wat verder. Het was een heel gedoe om speciaal gereedschap na te doen om de steekassen te trekken, maar met een paar blokjes hout is het gelukt. Ik kan op de pinion en het kroonwiel niet zo'n extreme slijtage zien dat ik eerder getoond heb. Het moet dus wel in de lagers zitten. Dat was ook wel te voelen.
speling
kroonwiel
pinion
voor de laatste twee filmpjes heb ik het kroonwiel en de pinion alleen afgespoeld met remreiniger, meer niet.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Sterk spul die remmenreiniger; in de 2 laatste filmpjes zie ik helemaal niets meer, ik hoor enkel maar wat geluid :lol:
Maarre, verder goed bezig!
Ik heb ook wel eens steekassen op de Afrika-manier zien trekken; oude velg monteren en met voorhamer op de velg beuken terwijl iemand de steekas rustig draait.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Maarre, ik zie nog steeds niets bij filmpje 2 en 3.
groet Jan
Wel dus! Het differentieel van Katterug, Amazon, P1800 etc. heeft een zg. hypoidvertanding, reden waarom Volvo dan ook een hypoid transmissieolie SAE 90 of 80 voorschrijft en dat is een GL5-olie!"Rob Spoon" schreef:
onze oudjes moeten geen GL5 hebben...
Even gezocht: dat is op basis van deze bron
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
De bron waar je naar verwijst is een discussie over de te gebruiken olie in de versnellingsbak en daar moet absoluut geen GL5-olie in."Lars Rengersen" schreef:
80W90 is er (in elk geval van Kroon) zowel in GL4 als GL5. Het staat mij ook bij dat je de GL4 moet hebben.
Even gezocht: dat is op basis van deze bron
Maar in dit topic gaat het over het differentieel met een hypoidvertanding en nogmaals, daar moet wel degelijk hypoidolie in, GL5 dus.
Excuses, mijn fout, GL5 idd.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )