Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-11-2014 22:16 #145438 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Leuk Dre, CNC, dat is een interessante bedrijfstak.
Ik vind het altijd weer prachtig om te zien hoe zo'n machine in rap tempo de mooiste produkten fabriceerd, z'n eigen gereedschap wisselt, materiaal aanvoert, spanen afvoert etc.
Het zal je ook vast nog wel eens van pas komen als je in die richting werkzaam bent, kan je mooi je eigen onderdelen fabriceren voor je Amazon ;)

In Nederland kan ik niet echt zeggen of er wel of geen toekomst is in de autobranche.
Een belangrijker vraag is eigenlijk wat wil je als toekomstig autotechnicus bereiken?
Het lijkt er meer en meer op dat je beter goed kunt wezen met de laptop dan met het sleutelen zelf.......
Maar ja, daar kan je een hele boom over op zetten, het is nu eenmaal zo ;)

Ik hoop dat je een leuke en leerzame stage gaat beleven, aan je interesse en enthousiasme zal het waarschijnlijk niet liggen :D

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2018 09:26 #179850 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hi
Ik ben toe aan de revisie van de achteras... Onderkant vd auto is klaar, bladveren van deze Duett uit 65 liggen klaar met nieuwe bussen. En dus nu deze thread die ik bewaard had. Ik heb de lagers en de oliekeerringen vervangen en zodoende de steekassen eruit gehad. Dus ik moet de boel afstellen.

De uitleg is helder, het principe althans.... Ik snap het echter nog niet helemaal.
Ik heb een meetklokje gekocht en zet die vast op het huis van de as. De pin van het klokje komt dus op het uiteinde van de as. De shim die erop zaten (zwaar versleten) zaten rechts en ik heb ze nog.

Wat vragen
1. waarom praat iedereen (ook het boek 'volvo workshop manual') over het plaatsen van de wielankerplaat? Als ik de steekas beweeg, dan blijft deze toch gewoon zitten? Of zie ik het verkeerd?
2. Als die ankerplaat er idd op moet (geen probleem), dan moet je dus bij het extra plaatsen de boel weer los halen zodat je de shims kun plaatsen, dan weer monteren en opnieuw meten, right?
3. Bij mij bewegen de steekassen helemaal niet. Heb ik de boel dan al te vast erin geklopt? En if so, dus er maar weer uit? Hoe moet ik die assen er dan netjes inkloppen zodat ze niet te strak zitten?

Hoop dat iemand kan helpen.
Dank alvast.

Groet
Jeroen

PS: mooie site met uitleg over differentieel (en andere zaken op de hoofdsite):

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2018 19:31 #179855 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Jeroen, de vier bouten van de remankerplaat een paar slagen losdraaien. Vervolgens de as naar buiten trekken (glijhamer of gewoon met de remtrommel) zodat de steekas wat axiale speling heeft. Vervolgens de vier bouten van de remankerplaat weer aandraaien.
Nu moet je opnieuw de speling meten.
Is de speling te groot, dan moet je wat shims wegnemen.
Is de speling te klein, dan moet je shims toevoegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2018 16:12 #179864 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
hallo Han
Dank. Ik heb het niet goed uitgelegd, denk ik.
De ankerplaten zitten nu NIET op mn assen. Ik heb alle oude shims (versleten, gaten, ruw) en de dikkere ijzeren schijf en 'cap' die op de ankerplaten zit met de schroeven, los ernaast liggen.

Als ik anders probeer te redeneren hoe dit dan werkt, moet ik de steekassen nu dus losmaken. En dan voorzichting er weer inkloppen maar niet zover als ik nu heb (want nu heb ik helemaal geen axiale speling op de steekassen). Als ik het dus goed begrijp wordt de diepte van de assen (cq hoe ver gaat de steekas erin) dus bepaalt door het afstellen van de speling, die je dus binnen de range moet krijgen met de shims. Dat betekent dan dat het lager van de steekassen dus duwt tegen de ankerplaten, en die afstand wordt dan gecorrigeerd met de shims.
Klopt mijn redenering dan? Ik wil het graag snappen en goed afstellen.

Mvg
jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2018 00:08 #179872 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hoi Jeroen
Je redenering klopt.
Even uit mijn hoofd, de axiale speling moet 0.07 - 0.20mm zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2018 17:17 #179920 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hi Han
Dank. Ik heb de steekassen er weer ingezet. Eerst zonder shims, dus enkel met de ijzeren 'shim', pakking, ankelplaat, viltring, afdekplaat. Meetklok ingesteld, rustig aan vast schroeven aandraaien en steeds meten. Rechts ging prima zonder shims. Links zat vrij snel vast. Dus links alles weer los, wat dikkere shim ertussen en weer opgebouwd, rustig aan vastdraaien van de 4 schroeven.
En zo netjes 0.18mm aan beiden kanten!! Hoera.

Dank voor de uitleg, much appreciated.
Nu verder met de rem opbouw.

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2019 16:45 #184672 door J Hartog
Beantwoord door J Hartog in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Quote: Want je hebt ooit eens iets gelezen dat de speling maar aan één kant afgesteld hoeft te worden en je verheugd je al op de proefrit. unqote
Bij mijn Amazon zitten links geen shims. Het Haynes boek zegt:10: rechts afstellen: 0.07 0 0.20mm en 11: links afstellen 0.05-0.15mm. Blijkbaar gaat Haynes dus uit van een vast punt in het midden van de as (tussen de steekassen). Vervolgens is mijn as een Salisbury as met grotere lagers, is de speling bij alle assen gelijk.
Ik ben van plan links te monteren zonder shims en vervolgens links de speling af te stellen met shims volgens voorschrift Haynes. Zou dat ook goed gaan werken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2019 22:06 #184684 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Links (in rijrichting gezien) geen shims en alleen rechts met shims afstellen.
Er is geen vast punt in het midden, en er is maar 1 speling over de hele as.
succes,
Rudi.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.