Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

Lees meer
31-10-2014 20:19 #145006 door Dree Crauwels
Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit is gemaakt door Dree Crauwels
Hallo iedereen,
ik ben 17 jaar en heb al een tijdje geleden mijn eerste autootje gekocht, een Amazon !!!
Ik ben dan maar direct begonnen met de remmen te reviseren, maar daar hoort natuurlijk ook een stukje achteras bij.
Maar nu het probleem. Ik zal het héél kort formuleren : ik krijg hem er niet uit :roll: ...

(Met de trommel erop en er al je kracht op uitleven met een hamer, werkt niet :mrgreen: )

Iemand een handig trucje en of hulpmiddel hiervoor ???

Bedankt !!! Dree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2014 20:26 #145007 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Kijk ff naar het draadje over de P1800 as. Die is grotendeels hetzelfde. Verder: rtfm.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2014 12:37 #145022 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
De achteras op de plek waar lager zit achter de ankerplaat verhitten (zul je wel het lager moeten vervangen) en dan met een slagtrekker het ding er uit trekken.

1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2014 17:30 #145025 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

"Lammert-Jan Dekker" schreef:
De achteras op de plek waar lager zit achter de ankerplaat verhitten (zul je wel het lager moeten vervangen) en dan met een slagtrekker het ding er uit trekken.



Dus zo eenvoudig zou het moeten gaan ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-11-2014 17:46 #145026 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Nee. da's niet het goede voorbeeld.
Op het filpje is de steekas er al uit, ze verwijderen alleen de buitencup.

Je zou even kunnen kijken naar de eerste 4 foto's van mijn achteras;

schijfremmen op amazon achteras

foto 1 ; lege as
foto 3 ; steekas met conisch kegellager
foto 4 ; steekas met conisch kegellager en daar over heen de buitencup van het lager.


Als ik het goed begrijp ben jij in de fase van foto 4 ??
Je trommel heb je er al af, dat is op zich vaak een grotere uitdaging dan het lager met steekas...........
Je hebt toch wel de 4 bouten al verwijderd waar je remankerplaat mee vast zit op de asbuis?

Maak anders even een foto, dat helpt wat makkelijker.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2014 03:06 #145051 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Dree, geweldig dat je met een Amazon als eerste wagen begint. In het begin zijn er altijd meer vragen dan antwoorden, misschien is er bij jou wel iemand in de buurt waar je even kunt kijken/afkijken hoe het allemaal in elkaar zit. Laat even weten in welke plaats je woont, misschien is er wel hulp op loop afstand :) Er is ook nog een Jongeren Register, een groep hele enthousiaste leden van jouw leeftijd, maar het OKR (Ouwe Knarren Register :lol: ) wil je ook altijd graag helpen hoor.

Succes, Rob (OKR :lol: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2014 19:33 #145077 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

"Jan van Bochove" schreef:
Nee. da's niet het goede voorbeeld.
Op het filpje is de steekas er al uit, ze verwijderen alleen de buitencup.

Je zou even kunnen kijken naar de eerste 4 foto's van mijn achteras;

schijfremmen op amazon achteras

foto 1 ; lege as
foto 3 ; steekas met conisch kegellager
foto 4 ; steekas met conisch kegellager en daar over heen de buitencup van het lager.


Als ik het goed begrijp ben jij in de fase van foto 4 ??
Je trommel heb je er al af, dat is op zich vaak een grotere uitdaging dan het lager met steekas...........
Je hebt toch wel de 4 bouten al verwijderd waar je remankerplaat mee vast zit op de asbuis?

Maak anders even een foto, dat helpt wat makkelijker.



Ja inderdaad zoals op foto 4 (ik heb alles verwijderd, buiten natuurlijk de as met de lagers :roll: )

Om een of andere reden kan ik de foto er niet opzetten :( die neemt te veel ruimte in ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-11-2014 20:10 #145083 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Wat je zou kunnen proberen;

Trommel weer op de as, steekasmoer helemaal aandraaien (niet vast, wel dat de volle draad benut wordt) dan je wiel er weer op.
Zorgen dat je VEILIG onder de auto kunt liggen en dan de velg aan de binnenkant een paar ferme klappen verkopen.
De hamer moet wel enigzins in verhouding staan tot het gewicht van steekas,trommel en wiel, 500 gram is wat weinig.
Een 2Kg hamer of zwaarder is beter.

Nogmaals zorg er voor dat de auto stevig staat, bijvoorbeeld met de as op een stapel stoeptegels of assteun.

succes, groet Jan

O ja, zoals Rob al vroeg; Waar woon je? Als het in de buurt van Amersfoort is wil ik wel even langskomen met wat gereedschap dat past bij jouw probleem.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2014 17:39 #145138 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

"Jan van Bochove" schreef:
Wat je zou kunnen proberen;

Trommel weer op de as, steekasmoer helemaal aandraaien (niet vast, wel dat de volle draad benut wordt) dan je wiel er weer op.
Zorgen dat je VEILIG onder de auto kunt liggen en dan de velg aan de binnenkant een paar ferme klappen verkopen.
De hamer moet wel enigzins in verhouding staan tot het gewicht van steekas,trommel en wiel, 500 gram is wat weinig.
Een 2Kg hamer of zwaarder is beter.

Nogmaals zorg er voor dat de auto stevig staat, bijvoorbeeld met de as op een stapel stoeptegels of assteun.

succes, groet Jan

O ja, zoals Rob al vroeg; Waar woon je? Als het in de buurt van Amersfoort is wil ik wel even langskomen met wat gereedschap dat past bij jouw probleem.



Aah ja dat kan ik ook eens proberen !!!
Oow ja, ik had daar nog niet op geantwoord :) Ik woon namelijk net over de grens in Antwerpen :mrgreen:
Toch bedankt voor je behulpzaamheid !!!
Spijtig dat er hier in België niet zo'n grote forums en bijeenkomsten zijn van klassieke Volvo's :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2014 15:59 #145250 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Op basis van dit voorstel nog een variatie die ik net geprobeerd heb, voor als de as er al onderuit is (Wellicht voor iemand anders die de as er al onderuit heeft):

- schuif een (oude) wielbak (die met de 5 schroeven) erop, schroef de moer van het uiteinde er helemaal op (idd zodat alle schroefdraad van de moer in gebruik is), en gebruik een vuistje om op vier punten in een vierkant, de cilinder eruit te slaan.
- Markeer op het uiteinde van de spie waar de uitsparing van de spie zit zodat je de as er weer goed in kan schuiven!

Ik heb zo de olie-keerring die je dan ziet zitten, vervangen want het lekte uit de assen.. Lagers schonen van olie en weer goed invetten met kogellager-vet, en de boel weer netjes assembleren. As zelf er voorzichtig inzetten zodat ie past in het differentieel, dan pas de lager er overheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.