- Berichten: 46
Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
ik ben 17 jaar en heb al een tijdje geleden mijn eerste autootje gekocht, een Amazon !!!
Ik ben dan maar direct begonnen met de remmen te reviseren, maar daar hoort natuurlijk ook een stukje achteras bij.
Maar nu het probleem. Ik zal het héél kort formuleren : ik krijg hem er niet uit :roll: ...
(Met de trommel erop en er al je kracht op uitleven met een hamer, werkt niet :mrgreen: )
Iemand een handig trucje en of hulpmiddel hiervoor ???
Bedankt !!! Dree
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- LJ
-
- Senior lid
-
- Berichten: 57
1800S '67
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
- Berichten: 46
"Lammert-Jan Dekker" schreef:
De achteras op de plek waar lager zit achter de ankerplaat verhitten (zul je wel het lager moeten vervangen) en dan met een slagtrekker het ding er uit trekken.
Dus zo eenvoudig zou het moeten gaan ???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1269
Op het filpje is de steekas er al uit, ze verwijderen alleen de buitencup.
Je zou even kunnen kijken naar de eerste 4 foto's van mijn achteras;
schijfremmen op amazon achteras
foto 1 ; lege as
foto 3 ; steekas met conisch kegellager
foto 4 ; steekas met conisch kegellager en daar over heen de buitencup van het lager.
Als ik het goed begrijp ben jij in de fase van foto 4 ??
Je trommel heb je er al af, dat is op zich vaak een grotere uitdaging dan het lager met steekas...........
Je hebt toch wel de 4 bouten al verwijderd waar je remankerplaat mee vast zit op de asbuis?
Maak anders even een foto, dat helpt wat makkelijker.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1422

Succes, Rob (OKR :lol: )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
- Berichten: 46
"Jan van Bochove" schreef:
Nee. da's niet het goede voorbeeld.
Op het filpje is de steekas er al uit, ze verwijderen alleen de buitencup.
Je zou even kunnen kijken naar de eerste 4 foto's van mijn achteras;
schijfremmen op amazon achteras
foto 1 ; lege as
foto 3 ; steekas met conisch kegellager
foto 4 ; steekas met conisch kegellager en daar over heen de buitencup van het lager.
Als ik het goed begrijp ben jij in de fase van foto 4 ??
Je trommel heb je er al af, dat is op zich vaak een grotere uitdaging dan het lager met steekas...........
Je hebt toch wel de 4 bouten al verwijderd waar je remankerplaat mee vast zit op de asbuis?
Maak anders even een foto, dat helpt wat makkelijker.
Ja inderdaad zoals op foto 4 (ik heb alles verwijderd, buiten natuurlijk de as met de lagers :roll: )
Om een of andere reden kan ik de foto er niet opzetten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1269
Trommel weer op de as, steekasmoer helemaal aandraaien (niet vast, wel dat de volle draad benut wordt) dan je wiel er weer op.
Zorgen dat je VEILIG onder de auto kunt liggen en dan de velg aan de binnenkant een paar ferme klappen verkopen.
De hamer moet wel enigzins in verhouding staan tot het gewicht van steekas,trommel en wiel, 500 gram is wat weinig.
Een 2Kg hamer of zwaarder is beter.
Nogmaals zorg er voor dat de auto stevig staat, bijvoorbeeld met de as op een stapel stoeptegels of assteun.
succes, groet Jan
O ja, zoals Rob al vroeg; Waar woon je? Als het in de buurt van Amersfoort is wil ik wel even langskomen met wat gereedschap dat past bij jouw probleem.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
- Berichten: 46
"Jan van Bochove" schreef:
Wat je zou kunnen proberen;
Trommel weer op de as, steekasmoer helemaal aandraaien (niet vast, wel dat de volle draad benut wordt) dan je wiel er weer op.
Zorgen dat je VEILIG onder de auto kunt liggen en dan de velg aan de binnenkant een paar ferme klappen verkopen.
De hamer moet wel enigzins in verhouding staan tot het gewicht van steekas,trommel en wiel, 500 gram is wat weinig.
Een 2Kg hamer of zwaarder is beter.
Nogmaals zorg er voor dat de auto stevig staat, bijvoorbeeld met de as op een stapel stoeptegels of assteun.
succes, groet Jan
O ja, zoals Rob al vroeg; Waar woon je? Als het in de buurt van Amersfoort is wil ik wel even langskomen met wat gereedschap dat past bij jouw probleem.
Aah ja dat kan ik ook eens proberen !!!
Oow ja, ik had daar nog niet op geantwoord

Toch bedankt voor je behulpzaamheid !!!
Spijtig dat er hier in België niet zo'n grote forums en bijeenkomsten zijn van klassieke Volvo's

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Elite lid
-
- Berichten: 171
- schuif een (oude) wielbak (die met de 5 schroeven) erop, schroef de moer van het uiteinde er helemaal op (idd zodat alle schroefdraad van de moer in gebruik is), en gebruik een vuistje om op vier punten in een vierkant, de cilinder eruit te slaan.
- Markeer op het uiteinde van de spie waar de uitsparing van de spie zit zodat je de as er weer goed in kan schuiven!
Ik heb zo de olie-keerring die je dan ziet zitten, vervangen want het lekte uit de assen.. Lagers schonen van olie en weer goed invetten met kogellager-vet, en de boel weer netjes assembleren. As zelf er voorzichtig inzetten zodat ie past in het differentieel, dan pas de lager er overheen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.