welk KM-tellertandwieltje in M41-J met 4.56:1 as in amazon?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Stel je monteerd een keer andere banden met wielen hoef je alleen maar een nieuwe calibratie te doen.
succes in het doolhof van tandwielen.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Ik ben even nieuwsgierig: Wat is de bron van deze informatie? Of is het je eigen ervaring?"Johan Laveyne" schreef:
Rudi, amazon met achterasverhouding 4,56 met overdrive type J , heeft het kilometertellertandwiel nr 380168 met 18 tanden, het wormwiel heeft het nr 380225 met 5 tanden. Voor de amazon met j overdrive bestaat er geen kilometertellertandwiel met 21 tanden.
groeten, johan.
P544B B16A, P220VE B18A
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Ook ik ben nieuwsgierig waar je deze info vandaan hebt.
Ook ik heb een 4.56 reductie achteras met J-type od.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Voor het D-type ken ik trouwens verschillende wormwielen in de overdrive (p1800 en de rest), voor het J-type echter niet (en de overdrive demonteren wil ik niet direct, als je al een ander wormwiel zou kunnen krijgen).
Hopelijk wordt vervolgd, ik sta blijkbaar niet alleen met het zoeken naar / vinden van een oplossing.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Kan je kant en klaar kopen, als je zelf wat probeert en de onderdelen los koopt ben je ongeveer net zo duur uit als zo'n tandwieltje van skandix.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
En een dergelijk tandwieltje is daarbij altijd duidelijk goedkoper, desnoods een hele bak erbij kopen is nog goedkoper.
Vooral is een oplossing met een tandwieltje technisch het eenvoudigst en origineelst met de minste kans op uitvallen.
groeten, Rudi
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
Bij een 4,30:1 as hoort het tandwieltje met 20 tanden, ondn.nr. 380753. het wormwiel heeft 6 tanden , ondn.nr. 380682.
Bij een 4,56:1 as hoort het tandwieltje met 18 tanden, ondn.nr. 380168. het wormwiel heeft 5 tanden , ondn.nr. 380225.
Als je het 20 tanden tandwieltje monteert op het wormwiel met 5 tanden, dan draait het stuk. Alle j type bakken tot en met BJ 1970 hebben het wormwiel met 5 tanden, de latere typen hebben het wormwiel met 6 tanden.
Het type j bak dat je zoekt bestaat, is juist gemonteerd geweest ( in sommige landen) op de 145 en de 145 express met een 4,56:1 achteras.
Groeten,johan.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
bedankt voor de informatie. Waar heb je deze vandaan?
Ik vind in de onderdelenboeken die ik ter beschikking heb maar een kombinatie: tandwieltje 380753 wormwiel 380682 en dit voor alle amazon, P1800 en 140 met een J-type overdrive. Dus ook alle jaren 140 (en niet alleen t/m 1970). Ik vind ook geen 140 met 4.56:1 achteras, de late amazon en P1800 hadden deze volgens wat ik vind ook niet meer (alle 4.3:1). De door jou genoemde nummers voor de andere tandwielcombinatie vind ik ook niet in mijn documentatie (die t/m 140 gaat maar natuurlijk niet compleet hoeft te zijn, eventueel toch 240 bedoeld?). Ik ben daarbij ook nooit een 145 met origineel gemonteerde overdrive tegengekomen, maar wie weet.
Ook maar eens zoeken bij mijn onderdelen wat ik aan tandwieltjes heb (en eens kijken wat er nu precies in de J-type zit, hopelijk is het aantal tanden van het wormwiel zonder demontage van de overdrive te tellen), wormwielen zal wellicht niemand los hebben liggen.
groeten, Rudi
- Leof
-
- Platinum lid
-
Blijf niettemin benieuwd waar Johan de info vandaan heeft.
Voor het monteren van een ander wormwiel moet de zaak uit elkaar denk ik?
P544B B16A, P220VE B18A
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
Volgens de webmaster ligt het aan mijn provider, ik heb me bij een vriend proberen in te loggen op het forum met een andere provider, maar het is juist hetzelfde probleem, ik geraak het stilaan beu !!!!!!!
ik hoop dat dit bericht geplaatst wordt.