onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2012 22:38 #118593 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Wat heeft die Willy toch altijd mooie uitleg en speciaal daarvoor gemaakte foto's, zeker als het om specifieke zaken als tools, schroefdraad etcetera gaat! Dank en ga zo door, weer wat geleerd!

Daarmee niet gezegd hebbende dat ik van de andere bijdragen niet ook leer (dat ook dagelijks), maar deze viel me echt even op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2012 22:42 #118594 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Ik zou inbussleutel 3/8 afzagen en dan dop 3/8 erop met verlengstukken en de ratel erop.

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-10-2012 18:56 #118635 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon

"Niek de Boer" schreef:
Ik zou inbussleutel 3/8 afzagen en dan dop 3/8 erop met verlengstukken en de ratel erop.

Een 3/8 dop heb ik niet, echter een 6-kant dop 10mm past (ruim) op in inbussleutel. (De automaterialen zaak hier in de buurt had niets los met inbus 3/8)

Vwb die glijstiften: Inderdaad, omdat ze strak langs de bak lopen, mogen ze nauwelijks krom zijn. Ze kunnen ook niet onbegrensd lang omdat ze dan tegen een rand van de bak komen. Niet elk boutgat is even geschikt voor zo'n glijstift: Eerst even droog oefenden dus, voordat ik ga prutsen onder de auto)
De glijstiften helpen dus niet om de as centraal door het drukgroeplager te helpen, maar om de as te centreren voor de koppelingsplaat.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2012 22:26 #118644 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Als de bak eenmaal zit kan je de imbusbouten voor een groot deel met de hand (zorg altijd voor een schoon schroefgat) er in draaien. Een stukje 3/8", afgezaagd van een inbussleutel, kan dan makkelijk met een kleine bahco worden vastgezet. Een ratel gaat sneller, maar zoals mijn baas altijd zei: "wat je niet he.bt, kan je niet gebruiken".

Succes,
Teun

PS ik bedacht me nog dat ik laatst ergens flexibele geleiders heb gezien van stug nylon. Ik geloof op de ARP-site waar ze gebruikt worden om de big-ends te monteren. Dat werkt natuurlijk echt lekker.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-10-2012 12:42 #118895 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
De tussenstand:

De aandrijfas heb ik eerst achter losgenomen omdat ik daar redelijk de ruimte had (babybruggetjes). Hierna kun je de as verdraaien zodat je ook aan de voorzijde makkelijk bij de bouten/moeren kunt. Als je tenminste eerst de beugel onder de bak vandaan sleutelt want die zit in de weg.

Het wisselen van het lager: de schroefdraad van beide assen is verschillend. De ene moer past dus niet op de andere as omdat de snijdraad anders is. Ook is de draad op de nieuwe as korter waardoor de moer er niet zover op kan.
Ik heb het glijvlak van de moer afgeschuurd omdat daar geen schroefdraad in zat. hierdoor kon ik de moer er toch ruim 5 gangen op draaien.

Het plankje op de krik werkt perfect. Enige was dat de bak bij lage krik nog zo hoog was, dat ik met een extra krik de auto ook aan de voorzijde omhoog heb moeten krikken. Zorg er wel voor dat de auto links en rechts even hoog staat als je de bak erop wil schuiven.
Via de geleide bouten schuif je in je eentje de bak er dan vrij eenvoudig weer op! Als de auto scheef staat, wil dat niet. ;)

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-10-2012 20:17 #119054 door Mart Brouwer
Vandaag de schakelaar bij het stuur geplaatst.
Vreemd genoeg is de verdikking in het plastic kapje eigenlijk te dik voor de schroefdraad van de schakelaar omdat de moer er nu bijna niet op past.
Verder heb ik slechts 4 zekeringen en is die 25A zekering al volledig gebruikt, kennelijk voor de LPG solenoids. Ook de buurman (fuse 2) is volledig bezet.

Klopt het dat alleen deze 2 zekeringen via het contact gaan?

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-10-2012 12:21 #119335 door Mart Brouwer
Overdrive op de 25A aangesloten en de extra koelfan tijdelijk laten vervallen.
Op de korte stukjes die ik rijd, schakelt alles goed. Er lijkt wat resonantie, misschien moet de as een halve slag verdraaid. Dat moet ik nog een keer uitproberen.

Ook moet ik nog een verklillerlampje plaatsen.

Afgelopen vrijdag even een inspectie gedaan en er bleek olielekkage via de tellerkabel.
De keerring ontbrak. Ik heb nu de oude keerring van de M40 bak geplaatst.
Even afwachten maar weer.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD