onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-10-2012 21:45 #118490 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Wat is de slimste manier om de bak te wisselen?
Het koppelingshuis laten zitten aan de motor?
home.zonnet.nl/volvop130/Demonta ... %20M41.pdf

Wat wordt bedoeld met de platte verbinding met chassis losmaken? blz4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-10-2012 23:12 #118500 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
die "platte verbinding" is op de foto te zien: dit stuk zit onderaan aan de rechterkant tussen 1 van de bouten
waarmee het koppelingshuis aan de motor verbonden is, en een andere bout die in het chassis gedraaid is;
die verbinding is van hetzelfde type als de verbinding tussen de min-pool van de batterij en het chassis,
en dient dus ook voor de aarding. Ik vind in het onderdelenboek niet direct een plaats waar dit te zien is.

Bijlagen:

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2012 11:17 #118508 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
De hanglagers zijn verschillend.De binnendiameter is wel gelijk.De buitendiameter niet.Je zult dus het lager van het oudere systeem met de houder waar het inzit moeten overzetten op de korte as van het nieuwe type anders lukt het niet.

Mensen vertrouwen is in het algemeen een hachelijke onderneming,maar in de autohandel bijzonder onverstandig.Zo is helaas mijn lange ervaring.

Een overdrive is een zeer kwetsbaar onderdeel.Problemen die kunnen optreden zijn.

De bak zelf is niet in orde.Valt uit een of meer versnellingen.Synchromeshringen defect.Tandwielsijtage .Lagers versleten in de bak.Dus gieren.Deksel niet goed.Schakelt sowieso niet (eerst met pook proberen)

De overdrive: lagers hoofdas versleten dus gieren. Rembanden versleten .Tandwielen versleten(komt heel vaak voor).Druk wordt niet of onvoldoende opgebouwd.(vaak)Valt uit als olie dunner wordt..Er is mee gereden zonder schakelaar die er voor zorgt dat overdrive alleen in 4 werkt.Daarna is er mee achteruitgereden (slechts een paar meter is voldoende) waardoor de overdrive onherstelbaar beschadigd is.Solenoid werkt niet.(vaak)Schakelaar op bak voor overdrive altijd eerst testen.Je kunt er nauwelijks of met grote moeite bij voor vervanging als een en ander al gemonteerd is.Keerringen lekken.

Olielekkages.Tussenstuk gescheurd enz enz.Er is met te weinig olie gereden door veelvuldig voorkomende lekkages.De overdrives werden door laycock normanville uit Engeland gemaakt en zitten ook op vele engelse autos.Op zich is dit al een hele slechte garantie voor goede kwaliteit.

De montage van een overdrive set valt erg mee,maar de kans dat een van de vele genoemde en nog niet genoemde mankementen aanwezig zijn is bijzonder groot.

Testen onder een auto is beter dan op een testbank.(behalve misschien druk opbouw met meetapparatuur,dit kan ook in de auto)Tijdens het rijden ( vooral lang op de snelweg)komen alle gebreken er na een week uit.

Wanneer de verkoper wel eerlijk is en zegt dat de overdrive werkt,weet je niet welke maatstaven hij aanlegt voor bijgeluiden als lagergeluiden. en tandwielgeluiden.Deze kunnen voor jou bijzonder storend zijn en voor hem niet.

Altijd afvragen: waarom is het hele spul onder een auto vandaan gehaald.

Ik monteer een tweedehands overdrive set altijd eerst op de auto om zo de gebreken te ontdekken.Zo kun je feilloos vaststellen wat er mis is.Daarna kan gericht reparatie plaatsvinden en dat is goedkoper dan algehele revisie.

Je kunt geluk hebben.Ik ben nu eenmaal een pessimist.Dat lijkt me geen verkeerde eigenschap als je met oude autos bezig bent. Ik heb nog nooit geluk gehad met een gebruikte overdrive set waarvan de herkomst niet zeker was. Ik heb er ook voor anderen veel onder de auto getest,maar altijd bleek er wel wat mis te zijn.!

Ondanks mijn zwartgallige verhaal veel succes gewenst!

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2012 21:09 #118526 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Even een terugkoppeling aan Mart:

De slimste manier om een bak te wisselen is zorgen voor een sleutelruimte met een brug. Mazzel als je die hebt. Ik heb hem niet, dus dat betekent lekker op je rug. In die positie zijn er drie dingen die ik onmisbaar vind: een lange "ballhex" en twee stukken tapeind die niet per sé de zelfde draad hoeven te hebben als de bouten waarmee de bak aan het bellhouse vastzit.
Dit betekent overigens dat ik het koppelingshuis normaal gesproken laat zitten.
Maar.............. als je zover bent is het wel heel handig om even naar de koppeling te kijken en eventueel de achterste oliekeerring. Als de oude bak er af is, stop dan twee stukken draadeind (circa 30cm lengte) in de twee bovenste gaten. Deze fungeren dan als geleiders voor de nieuwe bak. Check voordien goed de positie van het koppelingslager. Wil de bak niet direct in positie glijden kan je een assistent op het koppelingspedaal laten drukken. De plaat zal zich daardoor centreren.
Heb je wel een brug en een maat die je helpt, dan is het een eitje.
Oh ja, als het een M41 is, monteer dan van tevoren de electra.

Succes,
Teun

Bijlage ballhex.jpeg niet gevonden

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2012 19:09 #118575 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Het is een M41 en ik heb geen brug.
Ik ga er vanuit dat als de achterzijde op babybruggen staat, ik voldoende ruimte heb.

Vandaag alvast wat voorwerk gedaan; de assen nagemeten, plankje op de krik geschroefd, olie afgetapt en filtertje OD schoongemaakt, schakelaar op deksel gecontroleerd, 2 paspinnen gemaakt, grote moer + lager van korte as losgemaakt.

Ik heb slechts een gewone inbusssleutel 3/8. Waarschijnlijk ga ik die verzagen en aan een lange bout vast lassen zodat ik toch met een ratel de bouten eruit kan draaien.
Ik zou ook een 10mm inbus op een schuurband kunnen verkleinen, maar dan wordt de maatvoering lastig.

In wat voor set zit zo'n 3/8 naar 8mm inbus stiftje?

Ik zie nu dat je 30cm lange glijstiften gebruikt? Ik heb nu ca. 3 cm. Daar kan ik dus beter een draadeind aan vast lassen.
Of domweg M10 draadeind gebruiken....

• Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-10-2012 19:57 #118580 door Zon

"Mart Brouwer" schreef:
grote moer + lager van korte as losgemaakt.

Wat bij mij niet goed lukte was de volgende stap: de moer + lager op de korte as vastschroeven.
Ik ben wel benieuwd of in jouw geval wel goed gaat.

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2012 20:16 #118581 door Mart Brouwer
Het lager op de korte as zat los.
Laatst bij de 240 had ik een trekker nodig en zelfs toen wilde het lager bijna niet los.
Ik hoop dat ik dat lager heel over kan zetten.

• Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-10-2012 20:39 #118585 door Zon
Hmm... ik bedoelde het lager van je huidige lange as op de korte as vastschroeven.
Ik dacht dat dat de bedoeling was?

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2012 21:03 #118586 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
1) bak van huis losmaken, en deze terug plaatsen, wordt inderdaad sterk vergemakkelijkt door gebruik te maken
van 2 zgn. "geleidepennen" of "geleiders" (door Volvo aangeraden plaatsing: rechts boven en links onder) met dezelfde draad
als de 4 inbus bouten (diameter=11mm). Die draad is 7/16" UNC(=14 gangen). Zo'n geleider kan ook gemakkelijk
gemaakt worden van 2 andere bouten die dezelfde draad hebben:
ofwel zaagt men de kop af van een startmotor-bout (diameter=11mm), ofwel kan een cilinderkop-bout
(diameter=10mm) ingekort worden tot bvb. +-10cm lengte, zie foto.
Op die wijze kan de geleider vast in het huis gezet worden, wordt de draad in het huis niet geschonden, en glijdt
de bak moeiteloos, zonder verdere hulp, op zijn plaats. Een stuk 7/16" draadeind lassen op rond staafje van bvb 10mm
kan ook, maar dit moet dan wel recht zijn, anders komt de geleider er niet uit, want komt bij losdraaien tegen bak.

Die bouten kunnen waarsch. voor de prijs van oud ijzer op de komende VKB aangeschaft worden.

2) Het verloopstukje 3/8"->8mm heb ik afzonderlijk gekocht in een betere gereedschapszaak. Het bijzondere aan de 8mm
Facom dop van 5/16" type J216 is a) dat de 8mm kant er over een afstand van +-13mm inschuift, en b) dat die de stevigheid
heeft van een "slagmoer"dop. Omdat het aanhaalmoment slechts +-5kgm bedraagt, zal een gewone 8mm dop ook wel volstaan denk ik.

Voor losmaken van bouten bestaat ook een lange Volvo SVO staaf, met langs 1 kant 3/8" en de andere kant 10mm.

3) Wat betreft de schijf: indien nodig, kan deze eerst gecentreerd worden dmv oude prise-as, of ook dmv SVO 2484 (zie op cdrom)

Bijlagen:

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2012 22:28 #118591 door Mart Brouwer

"Zon" schreef:
Hmm... ik bedoelde het lager van je huidige lange as op de korte as vastschroeven.
Ik dacht dat dat de bedoeling was?

Das de bedoeling, maar de lange as zit nu nog onder de auto.
De korte as, heb ik alvast losgeschroefd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD