onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
- Mart Brouwer
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 19:53 #118355
door Mart Brouwer
onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon is gemaakt door Mart Brouwer
Ik heb vandaag een overdrive (+bak) + as uit een amazon sedan 1969 gekocht voor onder de combi 1966.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten voordat ik de boel onder de auto monteer?
Nu kan ik evt. keerringen vervangen of van bovenaf de bak inspecteren.
Wellicht moeten overdrives gespoeld worden na x km?
Ik ga ervanuit dat de de combi en de sedan gelijke aandrijfassen hebben en ik geen extra delen hoef aan te schaffen.
En is het slim om de hele set te wisselen of is het makkelijker om alleen de overdrive aan mijn huidige (goede) bak te monteren en alleen het deksel van de bak te wisselen?
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten voordat ik de boel onder de auto monteer?
Nu kan ik evt. keerringen vervangen of van bovenaf de bak inspecteren.
Wellicht moeten overdrives gespoeld worden na x km?
Ik ga ervanuit dat de de combi en de sedan gelijke aandrijfassen hebben en ik geen extra delen hoef aan te schaffen.
En is het slim om de hele set te wisselen of is het makkelijker om alleen de overdrive aan mijn huidige (goede) bak te monteren en alleen het deksel van de bak te wisselen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-09-2012 20:58 #118358
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Het kon wel eens zijn dat 1969 en 1966 net niet uitwisselbaar zijn. De 1969-er heeft een rond rubber rondom de aandrijfas en ik vermoed dat de 1966-er nog een plaat met rubbers erin heeft die over twee pinnen schuift. Vaak is de bevestigingswijze op de as echter wel uit te wisselen.
Je huidige 4-bak is een M40 en daar kun je dus niet zondermeer een onderdrive achter hangen.
De bak met overdrive is een M41 en heeft ondermeer een langere uitgaande as.
Ik zou er sowieso even verse olie in doen en je zou hem zelfs op een testbank kunnen laten controleren.
Je huidige 4-bak is een M40 en daar kun je dus niet zondermeer een onderdrive achter hangen.
De bak met overdrive is een M41 en heeft ondermeer een langere uitgaande as.
Ik zou er sowieso even verse olie in doen en je zou hem zelfs op een testbank kunnen laten controleren.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Mart Brouwer
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 21:36 #118361
door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Vwb die bevestiging: had ik dan de beugel van de andere auto moeten meenemen?
De overdrive heeft inderdaad een rubber dat lijkt op het rubber om de as van de 240.
De combi heeft inderdaad iets van 2 platen met pinnen.
Moet ik dan van 2 de assen delen uitwisselen, zodat de kortere as op de combi past?
De overdrive heeft inderdaad een rubber dat lijkt op het rubber om de as van de 240.
De combi heeft inderdaad iets van 2 platen met pinnen.
Moet ik dan van 2 de assen delen uitwisselen, zodat de kortere as op de combi past?
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 21:53 #118362
door Zon
Beantwoord door Zon in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Voor zover ik me herinner, heb je het volgende nodig:
- kortere as (er is inderdaad verschil tussen vroege en late bouwjaren; ik denk Lars gelijk heeft: 1966 heeft nog het oude type)
- langere km kabel (oude schijnt te kunnen, maar staat een beetje (te?) strak)
- steviger rubber bij de bak! M41+OD is een stukje zwaarder, dan alleen een M40 bak.
Ik zou in ieder geval het olie filter even reinigen. (bij een D type zit het achter het rechthoekige plaatje aan de zijkant: 4 boutjes).
Verder als je het niet erg vind om de bak in en uit te bouwen, zou je al rijdend kunnen testen of die goed is.
Anders zou ik een check (laten) doen.
- kortere as (er is inderdaad verschil tussen vroege en late bouwjaren; ik denk Lars gelijk heeft: 1966 heeft nog het oude type)
- langere km kabel (oude schijnt te kunnen, maar staat een beetje (te?) strak)
- steviger rubber bij de bak! M41+OD is een stukje zwaarder, dan alleen een M40 bak.
Ik zou in ieder geval het olie filter even reinigen. (bij een D type zit het achter het rechthoekige plaatje aan de zijkant: 4 boutjes).
Verder als je het niet erg vind om de bak in en uit te bouwen, zou je al rijdend kunnen testen of die goed is.
Anders zou ik een check (laten) doen.
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 22:15 #118365
door Zon
Beantwoord door Zon in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Nog een aanvulling.
We hebben ook geprobeerd een nieuw type as op een oud type amazon te zetten. Door inderdaad de bevesting over te zetten.
Het ging met heel veel moeite; ik had eigenlijk het gevoel dat het net niet paste. Je zou het kunnen proberen, misschien dat in jouw geval wel het soepeltjes gaat.
We hebben ook geprobeerd een nieuw type as op een oud type amazon te zetten. Door inderdaad de bevesting over te zetten.
Het ging met heel veel moeite; ik had eigenlijk het gevoel dat het net niet paste. Je zou het kunnen proberen, misschien dat in jouw geval wel het soepeltjes gaat.
- Mart Brouwer
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 22:34 #118366
door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Met overzetten bedoel je dat het tussenaslagerhuis overgezet wordt naar de korte as?
Of heb je de complete bevestiging onder de auto aangepast?
http://ontwikkeling.volvoklassiekervere ... 141&t=9571
Lars heeft, als ik het goed begrijp, het lagerhuis overgezet naar de andere as.
De bevestiging onder de auto blijft dan hetzelfde.
Of heb je de complete bevestiging onder de auto aangepast?
http://ontwikkeling.volvoklassiekervere ... 141&t=9571
Lars heeft, als ik het goed begrijp, het lagerhuis overgezet naar de andere as.
De bevestiging onder de auto blijft dan hetzelfde.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 22:48 #118368
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Hi Mart,
Ik hoop dat je de overdrive bij een goed adres gekocht hebt. Anders is het aan te bevelen om het ding te controleren voordat je hem onder de auto monteert. (is ten slotte niet in vijf minuten gedaan)
Testen is ook wel een gedoetje, want je moet een poelie op de ingaande as maken en die met een snaar met een elektromotor verbinden. Verder hoop ik dat je een brug tot jouw beschikking hebt, want op je rug met wat assteunen gaat het ook, maar dat is niet een echt feest. Denk ook aan het relais en het controlelampje. Ik heb hiervoor een paar schakelschema's. Bij interesse, stuur mij even een PB'tje.
Teun
Ik hoop dat je de overdrive bij een goed adres gekocht hebt. Anders is het aan te bevelen om het ding te controleren voordat je hem onder de auto monteert. (is ten slotte niet in vijf minuten gedaan)
Testen is ook wel een gedoetje, want je moet een poelie op de ingaande as maken en die met een snaar met een elektromotor verbinden. Verder hoop ik dat je een brug tot jouw beschikking hebt, want op je rug met wat assteunen gaat het ook, maar dat is niet een echt feest. Denk ook aan het relais en het controlelampje. Ik heb hiervoor een paar schakelschema's. Bij interesse, stuur mij even een PB'tje.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Mart Brouwer
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-09-2012 23:05 #118369
door Mart Brouwer
Ongetest gekocht, maar je moet iemand toch kunnen vertrouwen!
Aangekocht met relais, schakelaar en as en (korte) tellerkabel.
Schema moet ik nog bedenken, misschien ga ik de grootlicht handle gebruiken ipv de losse handle.
Oja, geen brug en controlelampje moet ik ook nog iets voor bedenken.
Aangekocht met relais, schakelaar en as en (korte) tellerkabel.
Schema moet ik nog bedenken, misschien ga ik de grootlicht handle gebruiken ipv de losse handle.
Oja, geen brug en controlelampje moet ik ook nog iets voor bedenken.
30-09-2012 23:24 #118371
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Je moet iemand zeker kunnen vertrouwen, maar bij sommige onderdelen blijft het een gok. Een overdrive is er daar een van. Het is vrij veel werk om hem in te bouwen en dan pas weet je of hij goed is. Afhankelijk van de prijs kun je de gok nemen of bijvoorbeeld niet goed geld terug afspreken (maar dan heb je alsnog het werk).
De originele schakelaar is juist een veelgezochte (en daardoor duur betaalde) gadget. Die zou ik juist wel monteren.
De plaatjes behorende bij de aanpassing van de as zijn als volgt:
Het lager is dus hetzelfde, de moer is sowieso anders.
Maar ik heb net als Zon wel eens gehad dat het uitwisselen niet van harte ging.
Er zijn wel wat mensen die een testbank hebben. Volgens mij Peter Frankefort , Huke Basart en natuurlijk Nordrive . Wellicht dat er ook nog wel clubleden zijn met zo'n ding of binnen de Technische Commissie wellicht.
De originele schakelaar is juist een veelgezochte (en daardoor duur betaalde) gadget. Die zou ik juist wel monteren.
De plaatjes behorende bij de aanpassing van de as zijn als volgt:
Het lager is dus hetzelfde, de moer is sowieso anders.
Maar ik heb net als Zon wel eens gehad dat het uitwisselen niet van harte ging.
Er zijn wel wat mensen die een testbank hebben. Volgens mij Peter Frankefort , Huke Basart en natuurlijk Nordrive . Wellicht dat er ook nog wel clubleden zijn met zo'n ding of binnen de Technische Commissie wellicht.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-10-2012 10:08 #118389
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive mazon
Zover ik weet zijn de middenlagers anders maar is de binnendiameter wel hetzelfde, dus kan de ophanging inclusief lager gewisselt worden (de assen zijn echter niet precies hetzelfde, dus even controleren of het lager op dezelfde plek tov het uiteinde zit). Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.