Verbrede velgen met foute et-waarde

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2012 10:03 #117693 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
we hebben het hier dus over velgen die niet de gebruikeleijke 15 inch maat hebben, een totaal verkeerde offset/ET waarde hebben en waarschijnlijk ook een te smal velgbed hebben. Kortom: onbruikbaar. Mijn advies: koop gewoon de originele 15 inch velgen voor 165-15 of de bredere versie (5,5) voor 185 of 195 brede banden; overal voor redelijke prijs te koop of neem Minilites. Dan ben je ook verzekerd van redelijk tot zeer rechte velgen en loop je ook geen risico op trillingsproblemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2012 18:11 #117698 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
Jammer als je ze betaald hebt, maar ik ben het roerend met Pieter eens

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2012 08:01 #117705 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
ik zou ook zeggen: bezint eer gij begint!
onder m'n Ama zaten ook verbrede velgen. in deze velgen was een ring van een centimeter of 4 ingelast. dit was echter slechts aan één zijde gedaan waardoor ze dus alleen naar buiten toe verbreed waren en de ET-waarde van geen kant meer klopte. gevolg: verkeerd draaipunt van de band op de weg etc. en een wegligging als een wankele boot.
maar daar kwam ik pas achter toen ik ooit van iemand even 4 velgen met standaard banden leende voor de APK :roll: wat reed en stuurde dat lekker, en wat een wegligging! ik ben destijds gelijk achter een paar standaard velgen aangegaan en heb hier nooit spijt van gehad.
kortom brede banden staan mooi maar hebben pas het bijbehorende positieve effect op de wegligging als alles klopt, dus ook de ET-waarde etc.! bovendien zijn bredere velgen + banden aanzienlijk zwaarder dan de standaard waardoor een zwaardere belasting op je wielophanging en stuurinrichting (inclusief de bijbehorende extra slijtage) ontstaat. zwaar sturen en hoger benzineverbruik zijn ook nog een paar neveneffecten.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2012 11:53 #117709 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
Beste Gijs, ik heb er bij mij 16" velgen op liggen, convertors zo laten maken dat er geen spoorverbreding optreed.
Wielen hebben dezelfde steek als orginele wielen dit i.v.m. reservewiel.
Wielen van internet gehaald, banden bij Euroband in Werkendam gekocht (tweede hands met garantie), convertors laten maken.
Mij heeft het hele spel zo rond de 600 euro gekost.
Ik had van te voren verbrede velgen maar dat was niet veel altijd onbalans en banden die verkeerd afsleten.
Dan kun je beter iets doen wat ik gedaan heb of orginele brede stalen velgen kopen
Als je meer interesse hebt in zo iets laat wat van je weten.

groetjes

Johan Geers

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2012 21:27 #117722 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
Met spacers worden de steekassen anders, zwaarder, belast. In de rallywereld staan ze bekend om het snel breken van de steekassen. Niet echt een aanrader....5,5 is nog wel te doen, als breedte.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-09-2012 22:22 #117732 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
Ed wat jij zegt is niet waar. Het optimum voor een as is dat het middenstuk van de band exact boven het hart van de lager zit. Of dat bereikt word met spacers of met originele velgen maakt geen verschil.

Het is een ander verhaal als je met spacers de ET-waarde zo gaat veranderen dat er meer dan 5 verschil in zit dan de door de fabrikant bedoelde ET waarde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2012 01:37 #117742 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verbrede velgen met foute et-waarde
Beste medeleden, wat ik gedaan heb met de 16" velgen is inderdaat de oude ET waarde zien te bereiken, dus de band zoveel mogelijk centraal boven het lager.
Tevens staan de banden op een spanning van 2,8 bar wat ook zwaar sturen voorkomt.
Zo te zien slijten de banden gelijkmatig af.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.