Ik wilde mijn stalen schuifdak afstellen, want nu ligt hij veel te diep na het sluiten van het dak. In VADIS vond ik hoe ik af moest stellen, met een mooi plaatje, alleen hoe ik de hemel weg moet schuiven, dat staat er niet bij! Als ik (met dak dicht) probeer de hemel naar achteren te schuiven, dan komt deze met een klik een klein stukje los, maar helemaal weg schuiven lukt niet. Ik wil geen grof geweld gebruiken, dus weet misschien iemand wat de juiste manier is?
Bij mij was het zo dat ik hem eerst in de ventilatiestand (dus schuin omhoog) moest zetten. Dan kun je vanaf de buitenkant twee veren losmaken die tussen het stoffen en metalen paneel zitten.Nadat je het dakje weer dicht hebt gemaakt kun je het stoffen paneel naar achteren schuiven (niet te ver anders krijg je hem weer moeilijk te pakken).Dan kun je bij de schroeven op het mechanisme en op de schanieren om het dak in de gewenste positie af te stellen.
Is dit van toepassing op een Volvo 960? Bij mijn ventilatiestand gaat alleen een klein gedeelte in de hemel open. Het is dus niet zo dat het gedeelte van de hemel wat vast zit aan het schuifdak in zijn geheel omhoog komt.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel.Tijdens de zoektocht naar een dakje van de sloop voor mijn 740 kwam ik er achter dat er volgens mij maar twee maten originele Volvo dakjes waren; een iets kleinere voor sommige 740's en ik meen de 780. En één waarvan het stalen paneel ongeveer 95x48,5 cm is (meest voorkomende en uitwisselbaar tussen modellen 700/900). Deze dan vervolgens met handbediening of elektrisch.De aangetroffen techniek verschilde niet wezenlijk. Wat jij ziet klopt met wat mijn ervaringen zijn. Het stoffen paneel aan de binnenkant van de auto bestaat uit twee delen, waarvan in de ventilatiestand alleen het kleine deel mee omhoog gaat. Deze stand heb je nodig om de veren los te maken vanaf de buitenkant van de auto.Stel je een zwart in rechthoekvorm gebogen ijzerdraad voor, omtrek formaat creditcard. Verder heeft de rechthoek twee uitlopers, een soort pinnetjes. Dit geheel zit met een veer vast aan een buis in het mechaniek.De pinnetjes zitten gehaakt in gaatjes in het stalen paneel, de rechte onderzijde van de rechthoek klemt onder twee lipjes aan de bovenzijde van het kleine stoffen paneel. Deze rechthoekige veer moet je lospeuteren van het kleine stoffen paneel.De hiervoor beschikbare ruimte is inderdaad klein, en als je zelf niet zo groot van stuk bent, zoals ik, is een keukentrapje oid wel handig. Denk aan je lak, leg even een doek of zo op het dak, er zit zo een kras in van de rits of knopen van je jas of eventueel gereedschap waarmee je uitschiet.Afijn, als het kleine stoffen paneel (de rechthoekige veren) los is kun je het stoffen paneel in z'n geheel naar achteren schuiven. Je ziet vanzelf of de veren los zijn want dan zakt het kleine stoffen paneeltje weer uit de ventilatiestand.Het grote stoffen paneel zit nog met twee klemmen vast aan de voorkant maar die zitten zo dat ze vanzelf loslaten als je het paneel naar achteren schuift. Dat is waarschijnlijk het klikje dat je hoorde toen je het dak in eerste instantie maar een klein stukje naar achteren bewoog.Als het stoffen paneel in z'n geheel naar achteren is geschoven kun je bij de schroeven waarmee je het dakje kan afstellen. Twee schanieren aan de voorkant met ieder twee schroeven en twee in het knik/schanier mechanisme.Waarschijnlijk wel torque dus passend gereedschap is wel handig. Zit waarschijnlijk wel in je Volvogereedschap set die bij de auto zit of ander verkrijgbaar bij de DHZ winkel. Zo ie zo wel handig om te hebben want het halve Volvo interieur zit vast met deze torque schroeven!
Bij mij loopt het dak nog een klein stukje door,en stopt wanneer het dak iets naar beneden zakt om te beginnen aan de "schuifstand",hierdoor onstaat een kier,en moet ik het dak mbv de schakelaar,stukje bij beetje weer omhoog laten bewegen om het netjes te sluiten.Hoe krijg ik dit afgesteld?
Zoals meestal het geval is..achteraf blijkt het vrij simpel te zijn.
Zet het schuifdak in de uiterste ventilatiestand.
Haal de kunststof afdekkap van het schuifdakmotortje los (2 parkers,kruiskop).
Snij nu voorzichtig een klein deel van de hemel rond het motortje los,zodat je er fatsoenlijk bij kan.(Het afdekkapje bedekt toch het losgesneden deel van de hemel,ziet men niets van)
Zet nu handmatig het dak in de uiterste ventilatiestand,door met een schroevendraaier de knop met sleuf verder te draaien (kan niet missen) tot je echt niet meer verder kan.
Haal nu de 2 kruiskopschroeven los, en haal het motortje met overbrenging in zijn geheel los (er is ook een moertje zichtbaar,laat deze gewoon zitten,hoeft niet los). Nu kun je ook het tandwiel van de overbrenging zien.
Druk nu op de schakelaar om het dak in de uiterste ventilatiestand zetten.Het motortje zal nu (onbelast) gaan draaien en stopt vanzelf,wanneer de uiterste stand van de overbrenging bereikt is.
Zet nu het motortje met overbrenging terug,schroeven goed aandraaien,kap terug..en klaar!