Om de discussie eens vorm te geven en duidelijkheid te geven over Nivomats.
Wat zijn Nivomats, waar zitten ze onder, hoe kun je ze herkennen, alternatieven en wat kost vervanging. Dat zijn de vragen waarop hieronder een antwoord te vinden is.
Wat zijn Nivomats? Links zijn de normale Sachsen, rechts Nivomat-versie.
Het verschil tussen Nivomats en gewone schokdempers is vooral voor het wat minder geoefende oog niet zo gemakkelijk te zien. Maar wat je kunt doen is genoeg spullen/mensen in de auto laden tot hij achter duidelijk door begint te hangen. Als je vervolgens een stukje gaat rijden (500 meter schijnt genoeg te zijn) en de auto staat daarna weer recht, dan heb je werkende Nivomats. Als ie na het uitladen niet omhoog komt, heb je niet-werkende Nivomats.
Nivomat-schokdempers zijn automatisch nivellerende schokdempers. Zo stellen al naar gelang de belasting de demping dus automatisch af. Ze zijn derhalve dus niet (zoals Monroe "oppompbare" schokbrekers) door middel van een pompje op hoogte te stellen.
De Nivomats gaan samen met zwakkere veren dan onder een wagen zonder Nivomats.
Deze veren zijn te herkennen aan het aantal windingen: Nivomat-veren hebben 11 windingen. Je kan de Nivomat ook herkennen aan de rubberen harmonicabalg aan de onderzijde, ook zijn deze twee maal zo dik als de standaard dempers, daarnaast is de kleur over het algemeen donkerblauw. (zie bovenstaande afbeelding, rechts)
In de folder van 1988 heeft de 740 GL en de 760 GLE estate niveauregeling standaard, de 740, 740 16V en 740 Turbo hebben het niet.
In 1989 hadden alle estates muv de B200K het standaard.
In de folder van 1991 heeft elke 940 estate het, inclusief de B200F.
Alle 960 modellen hebben ook standaard Nivomats. In 1992 en 1994 heeft de 940 standaard in elke estate-uitvoering niveauregeling, en volgens mij is het vanaf toen ook standaard gebleven. Onder de sedan passen als het goed is ook Nivomats, alhoewel in Nederland standaard nooit geleverd.
In Duitsland werden 940's overigens altijd met nivomaten geleverd. In Nederland betaal je iets meer dan 46% belasting over de waarde van de auto (inclusief invoerrecht, transportkosten etc.), dus werden/worden in Nederland de auto's iets kaler verkocht.
Resume, met dank aan Willem van Strik:
Introductiefolder/uitklapposter 760 GLE, maart 1982: " Nog een exclusief detail: Nivomat schokdempers zorgen ervoor..."
ASP/PV 9553-82 (760 GLE 1982-83): niveauregeling standaard
MS/PV 427-82/2 (760 1984): automatische niveauregeling standaard op alle typen
MS/PV 1106-85 (760 1985): automatische niveauregeling standaard op alle typen
MS/PV 1717-86 (760 1986): geen uitrustingslijst (drukfout), maar in de folder: "Uw Volvo 760 is niet bang voor zware ladingen. De achterschokdempers zijn uitgerust met het Nivomat automatische niveaucontrolesysteem". Overigens is dit het eerste jaar dat de 760 estate bij ons leverbaar was.
MS/PV 2317-87 (Volvo 760 1987): automatische niveauregeling standaard op alle typen
MS/PV 4176-91 (Volvo 960 1991): automatische niveauregeling standaard op sedan en estate
960 prijslijst, 1993: automatische niveauregeling standaard op sedan en estate
MS/PV 6575-95 (Volvo 960 1995): estate niveauregeling standaard, sedan optioneel
MS/PV 7395-96 (Volvo 960 1996): niveauregeling optioneel
MS/PV 8034-96 (960 Oxford 1996): estate niveauregeling standaard, sedan optioneel
MS/PV 8235-97 (960 1997): estate niveauregeling standaard, sedan optioneel
MS/PV 2917-88/2 (Volvo 780 1988): niveauregeling standaard
MS/PV 3188-88 (740 GLT 16V 1988): niveauregeling standaard op estate
"Prestige in de praktijk" (740 wagon/van 1989): niveauregeling standaard
MS/PV 3741-90/2 (Volvo 740 1989): niveauregeling standaard op alle estates
Een veel gebruikt alternatief, een set zwaardere veren met nieuwe Sachs schopdempers. Alleen beschikbaar voor de modellen met een starre achteras.
Vervolgens de gewone veren vervangen door zware veren. Omdat de wagen altijd zwaar beladen is zou ik de hulpveren ook weer monteren.
Kosten lopen uiteen. Nivomats zijn tweedehands reeds te koop vanaf 80 euri per stuk, alhoewel van een tweedehands natuurlijk nooit de werking kan worden gegarandeerd. Wil je originele, dan zul je zo rond de 400 a 450 euri per set Sachsen kwijt zijn. Nivomaten van Volvo zelf liggen rond de 300 a 350 euro per set
Een goedkoper alternatief, hierboven genoemd (een set zwaardere veren met nieuwe Sachs schopdempers) zoals regelmatig aangeboden op het forum.
Als bijlage aan deze pagina vind u een artikel over de werking van Nivomat schokdemper met hoogteregeling zoals die veel op gepast. Nivomat werking, een artikel van Sachs.