De systemen waar deze procedure op van toepassing is zijn van het zogenaamde AMS type wat ingebouwd is door Volvo in samenwerking met Vialle in de jaren 1990 tot 1995 voor de non turbo motoren. Dus voor modellen met een systeem wat aangesloten is op het motormanagenment van de wagen; Lambda gestuurd.
De stappen moeten in de aangegeven volgorde genomen worden
0) De ervaring leert dat voordat je deze afregel procedure begint het beste ook de benzine computer even reset. Veelal wordt ook de benzine computer ontregeld door dit systeem.
1) Breng de motor op LPG op bedrijfstemperatuur. Laat de motor stationair lopen. Stop daarna de motor en zet het contact uit
2) Maak bij de AMS de verbinding los tussen de blauw/witte kabel en de zwarte kabel van de zelfleerselectie (zie electrisch schema) en maak een tijdelijke verbinding tussen de blauw/witte kabel en de plus (+) van de accu.
3) Start de motor en laat deze stationair lopen. De LED in de schakelaar knippert nu groen/uit.
4) Na ongeveer 2 minuten brandt de LED continue groen. Verhoog nu het motortoerental tot 3000 tpm en houdt dit vast. Bedien de brandstofkeuzeschakelaar een (1) maal.
5) Bij een juist afsteltoerental knippert de LED ong 30 sec groen/uit, daarna kontinue groen. Bij een onjuist afsteltoerental gaat de LED rood/groen knipperen.
6) Als de LED kontinue groen brandt, ga dan naar 8 Als de LED rood/groen knippert, ga dan door naar 7
7) Afsteltoerental was fout, stop de motor en zet het contact uit. Ga terug naar 3 en herhaal de procedure vanaf daar.
8) Procedure is OK. Stop de motor en zet het contact uit. Verbind bij de AMS de blauw/witte kabel weer met de zwarte kabel.
9) Einde procedure.
Opmerking: Indien de LED rood/groen knippert ondanks een juist afsteltoerental is een storing aanwezig. Stop de motor en zet het contact uit. Verbind bij de AMS de blauw/witte kabel weer met de zwarte kabel en raadpleeg de storingsgids.
Deze afstelprocedure bij iedere grote onderhoudsbeurt herhalen. Zie ook het aangehechte bron document