Fout: Kabeltje koude startinrichting staat aangetrokken bij warme motor. Er is dan in de loop der tijd was uit het waselement gelopen.
Werking: De koudestart inrichting heeft een behuizing dat uit twee delen bestaat. Door het voorste gedeelte wordt koelwater uit het primaire circuit geleid. (Het circuit dat door de termostaat gecontroleerd wordt.) In dit cicuit bevindt zich ook het waselement. Het was element bedient een zuigertje door volumevergroting van de was. Was zet nl flink uit bij verhoging van temperatuur. In het achterste gedeelte zitten twee veren die de zuiger terugdrukken wanneer de was krimpt. Bij afkoeling van de motor wordt een kabeltje aangetrokken dat de vervroegings handle van de dieselpomp bedient. Hiermee wordt ook het stationair toerental opgevoerd.
Toevoegen van was gaat heel eenvoudig:
Koude startinrichting demonteren. Koelwaterslangen behoeven niet afgekoppeld te worden. Trekkabel voor vervroeging ook niet.
Demonteer de unit voorzichtig aangezien er kracht op de veren staat. Boutjes gelijkmatig lossen.
Centrale opdrukpen uit het waselement trekken.
Een hoeveelheid was toevoegen met het volume van de extra gevraagde verplaatsing van de centrale pen.
Hoe kom je aan was? Een zaaggleuf maken in een oud waselement bovenin de zijkant van het waspotje. Met de pen was er uitdrukken. In noodgevallen of voor een tijdelijke oplossing kun je schoensmeer gebruiken. Het is natuurlijk beter om een nieuw waselement te laten plaatsen door een diesel revisiebedrijf. Kosten ongeveer 25 euro. Heb je zelf de koude startinrichting gedemonteerd dan komen er geen arbeidskosten bij. Montage wordt vergemakkelijkt door de veren in te drukken met een tang en het kabeltje vast te grijpen met een ander tangetje.
Afstelling: Bij warme motor moet de vervroegingshandel tegen de aanslagsteun aan liggen. Bij koude motor (temp onder de 10 graden) moet het toerental 200 rpm verhoogd zijn. Stel de verhoging van de gasstand bij koude motor eerst zo af dat er 5 mm ruimte onstaat bij het aanslagpunt voor warme motor (de stelbout stationair aan de motor kant). Een perfecte koudestart: Een keer voorgloeien. De startmotor heeft twee seconden nodig om de motor aan te laten slaan. 10 seconden lawaai van een koude start. Daarna meteen soepel draaiende motor op 950 toeren. Na 3 minuten zak het toerental al langzaam terug naar 750 toeren.