ervaring met vervangen onderplaat voortrein

Lees meer
29-03-2017 22:49 #167763 door Kees Struijk
ervaring met vervangen onderplaat voortrein is gemaakt door Kees Struijk
Ik ga de voortrein onder volvo amazon halen, onderplaat is doorgerot, wie heeft ervaring met nieuwe onderplaat plaatsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-03-2017 23:03 - 29-03-2017 23:13 #167764 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Met specifiek de onderplaat heb ik geen ervaring, wel met verstevigingen lassen aan voortrein. Ik raad je aan om na demontage van de voortrein eerst de lange bouten te verwijderen van de onderste draagarmen. Deze kunnen erg vast zitten en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.......
Als je dan daarna de onderplaat weggeslepen hebt zou ik het voortrein ergens laten stralen waarna je de nieuwe onderplaat plaatst en last. Daarbij zou ik dan ook van de gelegeheid gebruik maken gelijk een stevig sleepoog aan te brengen, de amazon heeft die nl. niet standaard. Het stralen reinigt het staal echt tot in de porien zodat; je 100% kunt beoordelen hoe dik het staal nog is, je echt fijn kunt lassen zonder bruisbad door corrosie en je tenslotte een echt schone binnenzijde hebt. Daarna die holle ruimte goed behandelen spreekt voor zich natuurlijk.

Dit topic handeld o.a. over laswerk aan voortrein ;

www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/2...-amazon?limitstart=0

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 09:39 - 30-03-2017 09:40 #167770 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Kees, ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar is het niet makkelijker een ander subframe te monteren dan de onderplaat te vervangen?

In het augustusnummer staat er vanaf pagina 24 ook een stuk over de voortrein. Wel van een PV, maar veel gelijkenis.
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 20:48 #167777 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
We storen ons er vaak niet aan, maar je mag niet aan de voortrein lassen van Opa RDW

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 21:41 #167779 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Als de onderplaat dun/door geroest is, zal de rest waarschijnlijk ook niet meer de originele dikte hebben, dus dan nogal wat werk voor een halve oplossing. Voor rond de € 100 koop je een goede vervangende voortrein.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-03-2017 22:51 #167782 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Als techneut ben ik altijd nieuwsgierig wat wel en niet is toegestaan volgens de apk eisen. Wel, het blijkt dat er WEL gerepareerd cq gelast mag worden aan de as, maar er mag niet worden gelast aan de draagarmen.

Zie onderstaande kopie van de APK eisen, gekopieerd van de RDW site.

De moraal: de as van een amazone mag gewoon deugdelijk worden gerepareerd als er een gat door roestschade is ontstaat. Een andere vraag is of het rendabel is zolang er goede assen voorradig zijn.

Artikel 27




Nieuw per: 1-1-2016
​Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

Doorroesten as

Roetsschade (roestgat of materiaal afname door roest), is toegestaan zolang de sterkte van de as niet in gevaar wordt gebracht. Een as met te veel roestschade mag worden gerepareerd. Dit in tegenstelling tot een wielgeleidingselement (draagarm). Wel moet de as door deze reparatie zijn oorspronkelijke functie weer kunnen vervullen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 23:15 #167784 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Cor, ziet de RDW een subframe als een as? Dan moet je wel erg creatief denken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-03-2017 23:50 #167785 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Het is een woordspeling, de een zegt vooras de ander voortrein. De RDW zegt dat de draagarmen aan de as zitten. dus. Ik heb een plaat-goed zichtbaar- gelast in de vooras-voortrein van mijn 145; zowel de APK keurmeester als bij de steekproef goedgekeurd! Commentaar: netjes gelast!

het gaat erom dat in dit forum staat dat er niet mag worden gelast; dit is in de voorschriften niet terug te vinden; integendeel. Het gaat mij alleen om een eerlijke voorlichting aan de leden. Vanuit mijn technische achtergrond en opleiding probeer ik zin en onzin,zonder enig persoonlijk belang, onderbouwd te scheiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
31-03-2017 00:11 #167786 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein
Om mijn antwoord nog te onderbouwen heb ik Reservdelskatalog van de P130 er nog even bijgepakt. Onderdeel nr.661600, de vooras, wordt in het zweeds de framaxel, in het engels front axle genoemd. Vertaald: vooras.

Hoe al die andere benamingen in de wereld komen weet ik niet, ik hou mij aan de originele zweedse benaming.


gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2017 13:03 #167860 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic ervaring met vervangen onderplaat voortrein

Kees Struijk schreef : Ik ga de voortrein onder volvo amazon halen, onderplaat is doorgerot, wie heeft ervaring met nieuwe onderplaat plaatsen


Geen ervaring maar zag het wel laatst op Instagram bij iemand in zweden. Hij verwijderde boorde alle las punten zo kwam heel de onder plaat los en hij zal wel zelf een nieuwe plaat gerold hebben met de zelfde lijnen/ ribbels er in. Zolang je de zelfde opbouw en plaatdiktes gebruikt en wat verstand hebt van lassen plaatwerk moet het goed komen. Maar de ribbels zijn wel van belang in verband met stijfheid van de onderplaat dus een profielwals is dan wel nodig.
En leuk wat de regeltjes zeggen zolang je zelf maar weet dat je veilig bezig bent en je verstand gebruikt ! :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.