Revisie Voortrein amazon
- Marc Schunck
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Hij is al gespoten, last eens wat foto's zien...
De voortrein revisie is eenvoudig, zet de wagen omhoog met de kriksteunen onder de Voorburg, zodanig dat de triangels helemaal vrij kunnen uitdraaien.
Als hij nog gemonteerd is zul je eerst de stabilisatorstang moeten verwijderen, daar zijn die vier ronde rubbers van, overigens heb je er vier voor elke kant nodig.
1 voorbereiding:Maak van een stevige lange schroefdraad met twee grote ringen, die groter zijn dan de opening van de schokbreker, en natuurlijk twee moeren een instrument die de spanning van de veren langzaam te verminderen.
Reinig de bovenste en onderste fusee,leren en spuit in met kruipolie.
2 draai de moeren aan zodanig dat ze op spanning staan, dan kun je de fusee' losmaken, ik begin altijd met de onderste.
Vervolgens de moeren uitdraaien, de schroefdraad moet dus voldoende lengte hebben om toe te staan dat je de spanning van de veren er helemaal afkrijgt.
3. Draai de centrale bouten van de onderste triangel los, dit is vaak spannend omdat die aardig vast kan zitten in de bussen, als de rubberbussen uitgedroogd zijn kun je op die punten wat kruipolie inspuiten om de lange bout gemakkelijker te laten glijden.
Gebruik een grote rubber hamer om de schroefdraad niet te beschadigen bij het eruit slaan, zorg dat je een drevel hebt met voldoende lengte om de bout er helemaal uit te kunnen drevelen.
4. Nu kun je ook de moeren van de bovenste triangel losdraaien, de 'U' bevestigingen moeten roestvrij zijn, eventueel weer opschuren met een draaischuurborstel.
5. Het schroefdraad van de onderste bevestiging van de schokbrekers is vaak geroest, weet niet of dit in Australië ook zo is...Gebruik ook nieuwe boutjes als je de schokbrekers monteert.
6. Bussen eruit persen en de nieuwe er in, hiervoor heb je een 20-ton pers nodig, je zult zien dat de nieuwe wat grotere diameter hebben, wat voorverwarmen en wat olie als glijmiddel dan lukt het wel. Let op dat je ze er zover indraaide dat de rubbers net toelaten dat de triangel ertussen past maar gemakkelijk draait.
7. Persoonlijk zou ik ook de bovenste en onderste fusee vervangen, je kan er mooi bij....
8. Monteren is de omgekeerde volgorde, let er op dat je de onderste grote doorgaande bouten pas aandraaide als de wagen op zijn wielen staat met de motor erin, anders staan je rubbers onder spanning in de verkeerde - niet uitgeveerde - toestand.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc Schunck
- Offline
- Elite-lid
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik ga er vd week mee aan de slag.
Ik heb foto's van het spuitwerk trouwens op mn blog staan volvo-122s.blogspot.com.au/
Heeft er nog iemand tips qua merk/type schokbrekers ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Wat kun je krijgen in Australië ?
Hier heb je de keuze uit Koni classics bij de Volvokv , redelijk geprijsd, gebruik ik voor de Amazon en de 144.
Alternatief is Bilsteinn, die geel blauwe, wat duurder en zitten onder mijn P1800E en de 145 Express.
Ik zou wat voor je kunnen opsturen, denk dat de Koni's de beste ' value for money ' is.
Wellicht dat anderen nog ervaring met andere merken hebben.
Groet
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Winnubst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 74
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Richard van Wees
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
Ik ben ook net bezig met de revisie van de voortrein.
In plaats van de standaard rubbers voor de bovenste draagarm en stabilisatorstang
ga ik ze vervangen voor PU. Bij de onderste draagarm gebruik ik wel de originele rubbers.
Qua schokbrekers gebruik ik de Koni classic in combinatie met verzwaarde veren.
Bilstein is inderdaad wat stugger maar de koni's zijn zoals Ed al zei "best value for money".
Als trouwens iemand nog een tip heeft om de binnenkant van de vooras schoon te krijgen
En wat is beter de vooras poedercoaten of 2k lak?
Succes Marc
VKO-Shop medewerker - dinsdagavondploeg
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc Schunck
- Offline
- Elite-lid
Vandaag ongebruikte 2e hands bilsteins op de kop kunnen tikken en begonnen met t demonteren van de voortrein, de tips van Ed als printje erbij. Aan de rechterkant is alles eraf. Met een goede fusee splitter ging t vrij eenvoudig, inderdaad een harde knal als de fusee loskomt .
Ik heb er wel voor gezorgd dat alles goed ondersteund wordt, 2 kriks bij de voortrein en een steun onder t krikpunt.
Morgen maar alles schoonmaken en van en verfje voorzien en dan kijken of ik iemand kan vinden met een pers voor de rubbers in de wishbones.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb daar een houten paaltje voor dat precies de lengte heeft zodat de bussen mooi aansluiten aan de voortrein, maat nemen voor je de oude er uit perst.
Als je de nieuwe bussen erin gaat persen, zul je zien dat ze eigenlijk iets te breed zijn, dat hoort...het is belangrijk dat de bus ee gelijk recht in gaat, een trucje is om de voorkant van de bus gelijkmatig iets schuin te vrezen, en de bussen aan de buitenzijde met wat vet in te smeren.
Die voorkant zit straks toch ruim door het gat heen in de triangel.
Veel succes.
Mijn Amazon, de groene '69er die al gelast en gespoten is, ga ik volgende week naar de hal halen en afbouwen.
Zal wat plaatjes schieten.
Groeten,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ik heb nieuwe bussen liggen, maar een pers of grote bankschroef heb ik absoluut niet nodig: de bussen vallen op hun plaats in de draagarm en zitten absoluut niet klem. Ik kan ze dus ook gewoon met de hand weer uit de draagarm pakken..
Ik heb beide diameters gemeten:
Diameter in de draagarm: 34.68mm max.
Diameter van de bus: 34.23mm.
Ik hou dus 0.45mm speling over, in plaats van een paar tiende mm 'te weinig' waardoor de boel geperst moet worden.
Moet ik de draagarm weggooien of zijn er oplossingen?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
Hieronder wat meer info ivm. mijn bewering (in topic "Project Volvo 122S Down Under",
Marc Schunck):
"Terloops nog dit: de Volvo-trekker kan ook nog als onderdeel voor
zelfgebouwde pers gebruikt worden, bvb. om de bussen bij onderste
draagarmen er uit te persen, en de nieuwe erin (dan wordt dit echt
een plezier)",
hieronder foto van een primitieve constructie (met enkel ijzer afval) waarbij de orig.
Volvo trommeltrekker als pers van bus in draagarm gebruikt wordt.
De kenmerken zijn:
1) zeer grote perskracht (tot +-100Kgm?, maar slechts veel minder is nodig),
persen gebeurt mede door 3/8" buis die ook vlot doorheen bus gaat (indien deze
nog aanwezig is),
2) precise positionering van draagarm gebeurt door schuiven over bovenste
1/2" buis, en door aandraaien van 2 moeren,
3) na instellen blijven de beide handen steeds vrij,
4) de preciese afstand tussen links en rechts speelt geen rol,
aangezien enkel op 1 kant tegen een vertikaal vlak geduwd wordt (: links op foto),
en de andere bus niet meespeelt in het verhaal.
De nodige andere hulpstukken zijn afgedraaide volle of holle stukken
ijzer, zijn hier niet te zien, want vind ze op dit ogenblik niet.
Nooit problemen gehad hiermee.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.