Niet-leden op het forum

  • Thomas Groeneveld (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2006 10:07 #51890 door Thomas Groeneveld (GAST)
Niet-leden op het forum is gemaakt door Thomas Groeneveld (GAST)
<p>Op het vorige forum vond ik het altijd erg leuk dat ook niet leden, die vragen of problemen hadden over de amazon, toch op het forum konden. Helaas was de laatste tijd veel overlast door spamware van medicijnen enz. enz.</p><p>Toch zou ik graag willen voorstellen, misschien eerst bij wijze van proef, een topic te openen dat ook door buitenstaanders benaderbaar is. Eerst eens op het forum meepraten kan later wel stimuleren om lid te worden van de vereniging, althans, bij mij wel.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2006 11:04 #82279 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Niet-leden op het forum
<p>Om niet leden gebruik te laten maken van het forum van de V44 vereniging kun je de volgende kanttekeningen plaatsen:
Als je naar andere grote merkenclubs kijkt dan is het gebruikelijk dat alleen leden gebruik kunnen maken van het forum. Wij waren wat dat betreft uniek op het oude forum.
Het verbaast mij dat een aantal leden het betreuren dat niet leden geen gebruik meer kunnen maken van het forum. Want dank zij jullie lidmaatschap zijn wij in staat om een site te ontwikkelen en beschikbaar te stellen. Als je het forum openstelt liften niet leden mee op de door jullie betaalde contributie.
Tevens is in de huidige situatie het voordeel dat je niet meer anoniem bent op het forum. Dit voorkomt spamware en dergelijke.
Anderzijds is de inbreng van de niet leden op het forum waardevol voor de leden.
Daarbij kan de geboden service naar de niet leden een extra prikkel zijn om lid te worden van de vereniging. Je bent dan geen gast forumlid meer.
Graag jullie reactie op de bovenstaande kanttekeningen.</p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>Rob Funcke
</p>

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2006 11:50 #82278 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Niet-leden op het forum
Inderdaad geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden. De voor- en nadelen tegen elkaar afwegend denk ik dat we op zoek moeten gaan naar een middenweg. Ik denk dan aan een manier die het mogelijk maakt voor niet-leden om dingen te vragen op het forum maar hen niet alle mogelijkheden geeft die de leden hebben.

De vraag is dan hoeveel &lsquo;ruimte&rsquo; je niet-leden wilt geven. Daarom schets ik hier enkele concrete voorbeelden van hoe het zou kunnen, met voordelen en nadelen. Mogelijk klinkt het in eerste instantie allemaal vrij cryptisch, maar ik hoop toch dat de strekking van het verhaal enigszins duidelijk wordt.. Verder is dit natuurlijk ook maar weer mijn mening, maar wellicht biedt het een beetje houvast!
<br style="font-weight: bold;" /><span style="font-weight: bold;">Optie 1: - Geen ruimte: </span>zoals het forum nu is, niet-leden kunnen op geen manier communiceren op het forum.
<br style="font-weight: bold;" /><span style="font-weight: bold;">Optie 2: - Zeer beperkte ruimte:</span>
Niet-leden mogen in een aparte catagorie en onderwerp, die ik voor het gemak even &lsquo;vragen van niet-leden&rsquo; noem, vragen stellen. Echter niet door een apart topic te openen, maar gewoon door zijn/haar vraag als reactie op het &lsquo;vragen van niet-leden&rsquo; onderwerp te geven. De nieuwste reacties/vragen zouden dan natuurlijk automatisch bovenaan moeten staan in het topic. Op die manier kunnen niet-leden dus in dat ene onderwerp hun vragen stellen, en kunnen leden daar weer op reageren. Niet-leden hebben dan niet de macht om een nieuw onderwerp te starten, in een van de normale catagorien, ook kunnen ze niet reageren op vragen in een van de normale catagorien.
<br style="font-weight: bold;" /><span style="font-weight: bold;">Optie 3: - Beperkte ruimte: </span>
Niet-leden krijgen een aparte catagorie om hun vragen in te stellen, zonder dat hier dus een apart onderwerp voor wordt aangemaakt, net zoals in optie 2. Anders is dat niet-leden nu wel mogen reageren op de vragen in alle catagorien, waardoor leden minder snel handige informatie mislopen.
Niet-leden kunnen dus nog geen eigen onderwerp starten maar wel reageren op alle onderwerpen, en zoals in optie 2 hun vraag stellen in een aparte catagorie, in een onderwerp wat al bestaat (&ldquo;vragen voor niet-leden&rdquo;).

<span style="font-weight: bold;">Optie 4: - Volledige toegang: </span>Dit zou betekenen dat het forum weer zo wordt als het was, qua toegang voor niet leden.


<span style="font-weight: bold;">Nu de voor- en nadelen: en hoe dit per optie weer te geven is.</span>
Het gaat eigenlijk om een paar punten, zoals Rob al beschrijft:
- Service naar niet-leden bieden (in hoop dat dit extra prikkel geeft lid te worden)
- Voorkomen dat mensen meeliften zonder contributie te betalen
- Het al dan niet onthouden van handige informatie van niet-leden voor leden.

<br style="font-weight: bold;" /><span style="font-weight: bold;">Voordeel/nadeel: Optie 1: </span>
- geen service aan niet-leden (= nadeel)
- voorkomt meelifters geheel (= voordeel)
- onthoudt informatie van niet-leden voor leden geheel (= nadeel)

<span style="font-weight: bold;">Voordeel/nadeel: </span><span style="font-weight: bold;">Optie 2:</span>
- beperkte service aan niet-leden (= voordeel)
- voorkomt meelifters gedeeltelijk (= zowel voordeel als nadeel)
- onthoudt informatie van niet-leden voor leden grotendeels (= nadeel)
(immers, niet-leden kunnen alleen vragen in het &lsquo;vragen&rsquo; onderwerp, en geen reacties geven op anderen in normale onderwerpen).

<span style="font-weight: bold;">Voordeel/nadeel: Optie 3:</span>
- behoorlijke service aan niet-leden (= voordeel)
- voorkomt meelifters een klein beetje (= zowel voordeel als nadeel)
- onthoudt weinig informatie van niet-leden voor leden (= voordeel)
(immers, niet-leden kunnen ook reageren op alle onderwerpen, alleen geen eigen onderwerp openen zoals leden kunnen)
<br style="font-weight: bold;" /><span style="font-weight: bold;">Voordeel/nadeel: Optie 4: </span>
- alle service aan niet-leden (= voordeel)
- voorkomt meelifters geheel niet (= nadeel)
- onthoudt geen enkele informatie van niet-leden voor leden (= voordeel)


Ik denk zelf dat optie 1 en 4 af zouden moeten vallen, maar dat is persoonlijk. Zelf zou ik gaan voor optie 3, waarbij leden dus alle mogelijkheden hebben behalve het zelf openen van onderwerpen, wat toch voor een behoorlijke beperking zorgt, terwijl niet-leden wel met handige info kunnen reageren op onderwerpen van leden.

Eventueel zou er nog gekozen kunnen worden voor een eenmalige registratie van niet-leden via email-adres, waardoor mensen minder snel helemaal anoniem zijn, en spam misschien ook minder zal voorkomen (is toch een extra drempel immers.

<span style="font-style: italic;">Tot zover mijn epos! Benieuwd naar de reacties.</span>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2006 15:12 #82277 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Niet-leden op het forum
<p>Ik ben een van de leden die ook rechtstreeks aan Rob Funcke heeft aangegeven dat het ontbreken van de niet-leden in mijn ogen een gemis is voor ons forum. Het zal er ook zeker mee te maken hebben dat wij natuurlijk anders gewend zijn.</p><p>Maar ik heb sterk het gevoel dat het forum minder "levendig" is dan voorheen en dat er met name op de technische topics veel minder wordt gereageerd. Blijkbaar zitten er toch verschillende actievelingen in de Volvo rijders groep die geen lidmaatschap willen, maar toch zeker van waarde (kunnen) zijn voor andere Volvo rijders om de simpele reden dat er gewoon veel kennis zit die ze ook nog eens bereid zijn om met anderen te delen.</p><p>Ik heb ook richting Rob daarom mijn onrust uitgesproken dat het forum op deze manier heel langzaam dood kan bloeden, en dat willen we toch niet?</p><p>We hebben een heel rijk forum met uiteenlopende onderwerpen, en ook nog eens een forum waarbij voorheen heel snel antwoord kwam op vragen. De antwoorden duren nu al veel langer en het zijn er ook veel minder.</p><p>Het feit dat het bestuur van mening is dat de site veel geld kost en dus eigenlijk alleen toegankelijk moet zijn voor leden is een mening. Echter we kunnen dit ook anders uitleggen.:</p><p>De site heeft veel geld gekost en is gemaakt voor de leden. De leden hebben echter niet veel aan een forum dat veel minder aktief is dan dat ze gewend waren. Dus toelaten van niet-leden op het forum heeft voor de leden een toegevoegde waarde en kost de vereniging niet meer geld. Dus is het een win win situatie. Niet-leden blij, vragende leden blij en bestuur blij want de leden zijn tevreden.</p><p>Wel zou ik ervoor pleiten om een niet-lid eenmalig te laten registreren zodat niet meer anoniem geplaatst kan gaan worden. Ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat niet-leden zullen overwegen om lid te worden vanwege het niet mogen reageren op het forum.</p><p>Door die eenmalige registratie zijn de gegevens van de niet-leden bij de vereniging bekend en kunnen vanuit de ledenadministratie deze Volvo-rijders ook aktief worden benaderd om t.z.t. lid te worden of in ieder geval geinformeerd te worden over de voordelen die een lidmaatschap van de vereniging kan hebben. </p><p>tot zover mijn reactie.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2006 17:00 #82276 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Niet-leden op het forum
<p>Er wordt opgemerkt dat het nieuwe forum minder levendig is dan het oude forum. Die constatering is denk ik terecht. De conclusie dat dit komt omdat alleen leden van de V44 vereniging nog kunnen antwoorden (en niet leden dus worden buitengesloten) is wat mij betreft iets te kort door de bocht.</p><p>Ik denk dat we in ogenschouw moeten nemen dat het nieuwe forum nog relatief jong is. Missschien heeft nog niet iedereen zijn weg gevonden. Ook dient men zich te registreren, dit ging niet voor iedereeen niet zonder slag of stoot.
Bovendien is menigeen net terug van vakantie, dit kan ook een dip van het forum bezoek veroorzaken.</p><p>
Het lijkt mij dan ook zinvol om het nog eens een poosje af te kijken voordat de spelregels aangepast gaan worden.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas Groeneveld (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2006 17:31 #82275 door Thomas Groeneveld (GAST)
Beantwoord door Thomas Groeneveld (GAST) in topic Niet-leden op het forum
<p>Het is inderdaad geen makkelijke vraag, maar ik ben bang dat de levendigheid op dit forum nu wegvalt, mensen gratis lid worden van bijvoorbeeld het volvo-forum.nl, en dan is de levendigheid weg uit deze hele site.</p><p>Ik weet het, ik schets doemscenario`s, maar die zijn mijns inziens dichterbij dan sommigen denken. </p><p>Ik denk dat mede door het levendig forum (met niet-leden), graag ook het VOD en het VCM erbij willen hebben, en daarna besluiten lid te worden van de V44. </p><p>Ik kom regelmatig op andere volvo fora bijv. volvo-forum, volvo 850 en hoe vaak zie je daar niet dat mensen vragen of anderen misschien iets over de V44 vereniging kunnen vertellen, omdat het van buiten af niks lijkt en niet erg aantrekt (zie dan weer het forumtopic over grafische vormgeving van deze site).</p><p>We moeten ons dus met z`n allen positief presenteren, dan zijn er nog veel meer leden te behalen, en voor diegene die niet lid worden kunnen in ieder geval hun volvo probleem opgelost krijgen door het forum. Het is toch met z`n allen, voor de hele volvo family.</p><p>Nu even technisch gezien: Niet leden op het forum hoeft dus geen open forum te betekenen. Men kan zich ook registeren met gegevens (eenmalig), en daarbij een gebruikersnaam en wachtwoord toegewezen krijgen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2006 21:38 #82274 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Niet-leden op het forum
<p>Ik ben voorstander van de vorm waarin niet-leden kunnen deelnemen aan het forum na registratie. Het zal wel nieuwigheid zijn of vakantietijd, maar ondanks de prima mogelijkheid om foto's te uploaden vind ik dit forum een saaie boel worden; en dat was het niet op het technisch beperkte oude forum.</p><p>Ik deel derhalve de mening van Dries en Thomas.</p><p> </p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2006 22:55 #82273 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Niet-leden op het forum
<p>het V44 bestuur is dan wel democratisch verkozen, maar dat betekent nog niet dat alle genomen beslissingen een draagvlak hebben bij de leden. Het uitsluiten van niet-leden tot forum is er naar mijn mening zo 1, ik meldde dit reeds 3 weken terug.
De verandering van regels tot toegang zou op zijn minst moeten
voorafgegaan zijn door enquete bij leden, en dat is niet gebeurd.</p><p> </p><p>Ik vind het ook geen goede politiek van steeds maar te kijken naar wat andere organizaties doen, en deze te volgen. Het argument dat wij, leden, betalen/betaald hebben voor opzetten van forum is ook niet juist: de bijdrage is nog nooit verhoogd geweest met het argument dat er een forum ging komen. Met de regel dat niet-leden zich niet in VOD kunnen bevoorraden zal iedereen wel volledig akkoord gaan, en ook met volledige naambekendheid.</p><p> </p><p>Dus kort: ik stem voor toegang tot forum voor geregistreerde niet-leden, alle (overtuigende) argumenten pro zijn door anderen reeds genoemd.</p><p> </p><p>ps: zoals scherm van forum zich nu aanbiedt is het precies alsof
iedereen tot forum toegang heeft, maw indien alles blijft zoals het is, zou het correct zijn ook de melding "(alleen lezen)" ook bij topic "Forum" te plaatsen, en niet enkel bij "Markt"...</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2006 15:13 #82272 door Bas van Vliet
Beantwoord door Bas van Vliet in topic Niet-leden op het forum
<p>Misschien heb ik het mis, maar ik heb het idee dat het groepje mensen dat op het forum post veel kleiner is geworden. Ik zie namelijk meer dan voorheen dezelfde namen voorbij komen.</p><p> </p><p>Dus ook ik stem zeker voor een open forum! En als het financieel echt allemaal zo beroerd is (waar ik niets van geloof en heb er tijdens de ALV ook niets over gehoord), dan heb ik er zelfs nog wel een contributieverhoging voor over om er een uitstekend technisch handboek (lees: dit forum) en een prachtig visitekaartje dat leden oplevert (lees: deze website) aan over te houden!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2006 14:36 #82271 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Niet-leden op het forum
<p>Ook ik ben van mening dat niet-leden op het forum een plaats moeten krijgen. Het is mede door het forum dat ik lid ben geworden van de v44-vereniging. Ik denk dat er meer mensen zijn die dankzij de toegankelijkheid van het oude forum lid zijn geworden. Dat de groep forumbezoekers kleiner lijkt geworden kan ook liggen aan het feit dat het vakantietijd is (geweeest).</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.