stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2008 18:00 #89448
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
Waren ze in de aanbieding Ben? Die van mij zit er in middels ook onder en ik heb nu de neiging om extra hard de bocht om te gieren....Montage was idd zo gebeurd bij mij draaide alleen de moer in de radiatorbalk mee, uiteindelijk toch goed vast gekregen door hem met korte rukjes vast te draaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-10-2008 15:27 #89447
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>Ben, wat is jouw mening over de montage van de (dunne) IPD stabilisatorstang <em>achter</em>. </p><p>Ik heb de IPD stang op mijn Amazon zowel voor als achter, (volgens mij vergelijkbaar met jouw tinus stangen) hier rally ik regelmatig mee en nooit last gehad van de uitbrekende kont, nu had de wagen deze er al op zitten dus kan ik het verschil niet voelen....</p><p>Nu ben ik een 140 aan het afbouwen, voor zit de dikke stang er al onder, wat achter te doen ?? is het een fabel dat de wagen kritischer is en 'ineens' uit breekt op natte weg of berust dit op feiten ??</p><p>Overigens heb ik de stangen op de 1800 en de 164 vóór zitten in combinatie met Billstein shocks en wil nooit meer anders, uitscheurende bevestigingsogen heb ik nog niet gezien en het spul zit er al jaren onder.</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-02-2009 23:14 #89446
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>Ik had de dikke ipd stang voor en de dunne ipd stang op mijn amazon sedan zitten en er 6 jaar mee gereden en inderdaad met de regen moet je een beetje oppassen,hij wil inderdaad uitbreken maar als je dat weet dan gewoon wat rustiger aandoen ! Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik hele brede SS Gragar velgen erop had zitten .Als het droog is kan je echt vierkant door de bocht en ben je vaak sneller dan de meeste andere gewone auto's. Ik ben nu bezig met mijn combi en heb de voorste stang al geplaats maar wil ook graag weer de achterste monteren alleen weet ik niet hoe ik dat bij de combi kan realiseren...iemand een ervaring of idee?</p>
22-02-2009 12:17 #89445
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<em></em><p><em>"Ben, wat is jouw mening over de montage van de (dunne) IPD stabilisatorstang achter. Is het een fabel dat de wagen kritischer is en 'ineens' uit breekt op natte weg of berust dit op feiten ?? Overigens heb ik de stangen op de 1800 en de 164 vóór zitten in combinatie met Billstein shocks en wil nooit meer anders, uitscheurende bevestigingsogen heb ik nog niet gezien en het spul zit er al jaren onder."</em></p><p>@Ed, een mengeling van feiten en fabels: ik zie op veel forums meldingen van mensen die roepen dat de auto snel uitbreekt, maar dat is 9 vd 10 keer het napraten van eerder geschreven reactie (fabels). Bij normaal droog weer geeft de achterste stang een zeer goede toevoeging aan de dikkere voorstang. Bij nat weer en gasgeven in de bocht heeft de auto iets meer neiging om te gaan driften. Persoonlijk vindt ik dat juist leuk, maar als het onverwacht komt kun je er misschien van schirkken. Overigens: het type mens dat het driften <strong>niet</strong> leuk vindt, geeft over het algemeen ook geen/weinig gas <strong>in</strong> de bocht, dus wat dat betreft geen probleem.</p><p>
</p><div class="reactie"><p><em>"Ik had de dikke ipd stang voor en de dunne ipd stang op mijn amazon sedan zitten en er 6 jaar mee gereden en inderdaad met de regen moet je een beetje oppassen,hij wil inderdaad uitbreken maar als je dat weet dan gewoon wat rustiger aandoen ! Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik hele brede SS Gragar velgen erop had zitten .Als het droog is kan je echt vierkant door de bocht en ben je vaak sneller dan de meeste andere gewone auto's. Ik ben nu bezig met mijn combi en heb de voorste stang al geplaats maar wil ook graag weer de achterste monteren alleen weet ik niet hoe ik dat bij de combi kan realiseren...iemand een ervaring of idee? "</em></p><p>@Mark: Je kunt inderdaad lekker strak door de bocht, en inderdaad nog sneller dan menig moderne auto. Wat betreft de ombouw van de achterste stang vd ama sedan naar ama combi: de combi heeft een andere stang, en andere bevestigingsmiddelen, maar wie weet kun je met wat aanpassen de sedan-versie ook wel op de combi bouwen. Heb het zelf nooit gedaan.</p><p> </p><p>Ben Flierman</p><p> </p></div>
</p><div class="reactie"><p><em>"Ik had de dikke ipd stang voor en de dunne ipd stang op mijn amazon sedan zitten en er 6 jaar mee gereden en inderdaad met de regen moet je een beetje oppassen,hij wil inderdaad uitbreken maar als je dat weet dan gewoon wat rustiger aandoen ! Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik hele brede SS Gragar velgen erop had zitten .Als het droog is kan je echt vierkant door de bocht en ben je vaak sneller dan de meeste andere gewone auto's. Ik ben nu bezig met mijn combi en heb de voorste stang al geplaats maar wil ook graag weer de achterste monteren alleen weet ik niet hoe ik dat bij de combi kan realiseren...iemand een ervaring of idee? "</em></p><p>@Mark: Je kunt inderdaad lekker strak door de bocht, en inderdaad nog sneller dan menig moderne auto. Wat betreft de ombouw van de achterste stang vd ama sedan naar ama combi: de combi heeft een andere stang, en andere bevestigingsmiddelen, maar wie weet kun je met wat aanpassen de sedan-versie ook wel op de combi bouwen. Heb het zelf nooit gedaan.</p><p> </p><p>Ben Flierman</p><p> </p></div>
tinustuning.nl
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-02-2009 17:36 #89444
door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p><em>ik zie op veel forums meldingen van mensen die roepen dat de auto snel uitbreekt, maar dat is 9 vd 10 keer het napraten van eerder geschreven reactie (fabels). Bij normaal droog weer geeft de achterste stang een zeer goede toevoeging aan de dikkere voorstang. <strong><font style="BACKGROUND-COLOR: #ff9900">Bij nat weer en gasgeven in de bocht heeft de auto iets meer neiging om te gaan driften</font></strong>. Persoonlijk vindt ik dat juist leuk, maar als het onverwacht komt kun je er misschien van schirkken. Overigens: het type mens dat het driften <strong>niet</strong> leuk vindt, geeft over het algemeen ook geen/weinig gas <strong>in</strong> de bocht, dus wat dat betreft geen probleem.........</em> <strong>Om dan vol te houden dat dit berust op fabels?</strong></p><p><em></em></p>
23-02-2009 20:19 #89443
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p><em><strong><font style="BACKGROUND-COLOR: #ff9900">Om dan vol te houden dat dit berust op fabels?</font></strong></em></p><p>?! Het kan aan mij liggen, maar volgens mij schrijf ik toch letterlijk dat het "<em>een mengeling van feiten en fabels</em>" is, waarna ik vervolgens een poging doe om uit te leggen welk stukje fabel is en welk stukje feit. Of ligt dat nu aan mij?
Ben</p><p> </p>
Ben</p><p> </p>
tinustuning.nl
- Jambon van der Ham (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-08-2009 00:22 #89442
door Jambon van der Ham (GAST)
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
Ik heb sinds "86 een dikke stabi a/d voorzijde van m'n 140. De auto is er erg neutraal van geworden en je kunt er probleemloos mee hoeken. Wat wel een probleem was het inscheuren van de onderste draagarmen (wishbones) ter hoogte van de aanhechting van de reactiestangen welke de wishbone met de stabi verbind. Daar heb ik destijds een brede las overheen gelegd. Onlangs heb ik deze onderdelen in m'n handen gehad en het ziet er nog steeds heel uit. Ik ben er wel voor om een betere versteviging van deze huisjes toe te passen zodat de krachten meer verdeeld worden. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd wanneer er eentje afscheurt tewijl je nou net lekker "in de afrit hangt"