stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
- berrie franquin (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2008 17:02 #50292
door berrie franquin (GAST)
stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek is gemaakt door berrie franquin (GAST)
<p>hallo </p><p> </p><p>sinds een jaar heb ik een amazone. ik vind dat ie erg veel over helt in de bochten. niet echt veilig. ik heb wel eens in andere oude autos gereden en die lagen veel beter op de weg.</p><p>ik zag op de site van tinustechniek dat je een andere stabilisatie stang ombouw kit kan monteren en dat dat beter wordt. die stangen kitten zijn nu in de aanbieding dus vandaar heb ik een vraag. ik ben geen echte techneut maar doe wel all onderhoud zelf. kan die voorste stang gewoon vervangen worden? en de achterkant? daar zit nu niks. moet daar nog gelast worden ofzo?</p><p>heeft iemand hier al die stangen gemonteert? gaat dat makkelijk? en is het goed te merken? volgens mij maakt dat straks veel uit, maar ik hoor het ook liefst van jullie hier. vandaar. </p><p> </p><p>alvast bedankt.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-06-2008 18:53 #89457
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
Hallo Berrie , ik had hetzelfde met mijn amazon.Erg overhellen in de bochten en vooral een afrit van de snelweg werd soms best wel spannend.Op de beurs in Utrecht stond een kraam met hulpveren, mee gesproken over dit euvel en op zijn aanraden achter per veer 2 luchtbalgen geplaatst en voor een kunstof opvul ring per veer geplaatst.Ik kan nu echt hard de bocht door zonder overhellen en het stuurgedracht is vergelijkbaar met een moderne auto .(Lees Volvo 850 estate t5).Als je meer informatie wilt over dit product bel je me maar.0652001882.Groetjes Jan
26-06-2008 20:00 #89456
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>Berrie,</p><p>Dit probleem heeft elke amazon. Eigelijk alle klassieke volvo's (PV, 1800, 140/164 en in mindere mate ook de 200/700/900-serie). Wanneer je een bocht inrijdt gaat de auto schuin hangen. Je kunt uiteraard stijvere veren plaatsen of luchtbollen in de veren om dit tegen te gaan. Dit is natuurlijk niet de oplossing. De stabilisatorstang verbindt beide (voor)wielen en zorgt ervoor dat het ene wiel nooit veel verder kan inveren dan de ander. Als je auto schuin hangt is dit wel het geval, dus de stabilusatorstang voorkomt dit. Het mooie van de stabilisatiestang is dat het geen enkel nadelig effect heeft op het rijcomfort: het wordt zelfs beter: de wegligging in bochten verbeterd sterk waardoor de auto veel veiliger de bochten doorstuurt. Ik raadt het echt iedereen aan, en niet alleen de mensen die van snel rijden houden. De auto wordt met recht gewoon een stuk veiliger.</p><p>Wat betreft de montage: da's een fluitje van een cent: vooras kun je inderdaad gewoon omwisselen en is in een half uurtje klaar. Wil je ook een achteras stang monteren moet je een paar gaten boren onder de achterbank om een bevestigingssteun te plaatsen. Voor de rest dus geen laswerk ed. </p><p>Gezien de (tijdelijke) korting is dit inderdaad het moment om zo'n ding aan te schaffen.</p><p>Mocht je meer willen lezen over de ophanging ed, kijk dan een eens op
www.tinustechniek.nl
> artikelen > ophanging.</p><p>Succes!</p><p>Ben</p>
tinustuning.nl
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-06-2008 22:38 #89455
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
Wat is de standaard dikte van de stang? Ik heb die op mijn combi nagemeten en deze blijkt 21mm is dit de standaard dikte of heb ik wat tectyl erbij opgeteld.
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-06-2008 23:34 #89454
door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>Eugen,</p><p>De dikte van de orginele stabi. stang is 19mm.</p><p>Onder mijn amazon heb ik er een van 28mm gemonteerd en de volvo heeft nu een prima weggedrag.</p><p>Ik zou aan de achterzijde geen stabi. stang monteren.......prima bij droogweer en rally rijden.....maar als het regent slipt de kont snel weg.</p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-06-2008 19:22 #89453
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>Ik sluit me helemaal aan bij de vorige schrijver, laat de achterste stabi achterwege. Die kan in natte en/of gladde omstandigheden de achterkant onverwachts laten uitbreken. Wat al helpt om de wegligging te verbeteren is de bovenste draagarm rubbers vervangen door PU bussen en alle verbindingsbussen en bevestigingsrubbers van de stabilisator ook. Is goedkoop, snel te monteren en scheelt enorm in het overhellen en het stuurt een heel stuk strakker. Wel de auto laten uitlijnen als je de bovenste draagarm rubbers vervangt. Meestal zijn die sowieso aan vervanging toe, ze slijten daar het hards van allemaal.</p>
- berrie franquin (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2008 10:03 #89452
door berrie franquin (GAST)
Beantwoord door berrie franquin (GAST) in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>hallo</p><p> </p><p>ik heb even gemaild met de mensen van tinustechniek. heb een volledige kit besteld. mooi met de korting nu.</p><p>ik heb nu een dunne achterasstang zodat wegslippen van de kont geen probleem is.</p><p>zal vandaag of morgen bezorgd worden dus dan kan ik het monteren. ben erg benieuwd!</p><p> </p><p>bedankt voor jullie reacties. als ik het gemonteerd heb zal ik nog wel een bericht posten.</p>
05-07-2008 14:05 #89451
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>Eergisteren heb ik ook een zwaardere stabilisatorstang (de 28mm versie) gemonteerd en de wegligging is een stuk beter.</p><p>Monteren is inderdaad erg eenvoudig. Alle benodigdheden zitten erbij, inclusief de stijvere PU bussen.</p><p> </p><p>Op een oud type Amazon (waarbij de stabilisatorstang beugel aan een kan in de balk schuift en aan een kant een bout heeft) zal monteren wat meer werk zijn. Daar moet eerst een tweede moer in de balk gelast worden.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
05-07-2008 16:43 #89450
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p>De kracht die bij een 28 mm stang vrijkomt is groot. Als de bevestiging aan de balk niet is verstevigd zal die in de toekomst in/af scheuren. Er moet een versteviging op gelast worden. Kost niets als je de kosten van de stang vergelijkt. </p>
09-07-2008 08:54 #89449
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic stabilisatie stangen ombouw kit tinustechniek
<p><em></em></p><p> </p><p><em>Eergisteren heb ik ook een zwaardere stabilisatorstang (de 28mm versie) gemonteerd en de wegligging is een stuk beter. Monteren is inderdaad erg eenvoudig. Alle benodigdheden zitten erbij, inclusief de stijvere PU bussen. </em></p><p><em>Op een oud type Amazon (waarbij de stabilisatorstang beugel aan een kan in de balk schuift en aan een kant een bout heeft) zal monteren wat meer werk zijn. Daar moet eerst een tweede moer in de balk gelast worden.</em></p><p> </p><p>- De wegligging veranderdt inderdaad behoorlijk hé? Bij het oude type moet je gewoon even een gaatje door de kokerbalk heen boren en daar de bout doorheen doen, een moer met ring bovenop en klaro. Laswerk niet nodig.</p><p> </p><p><em>De kracht die bij een 28 mm stang vrijkomt is groot. Als de bevestiging aan de balk niet is verstevigd zal die in de toekomst in/af scheuren. Er moet een versteviging op gelast worden.</em></p><p><em></em></p><p><em></em></p><p> </p><p>- De vrijkomende krachten zijn inderdaad groter dan standaard, maar ik heb nog nooit verhalen gehoord van inscheurende bevestigingspunten. Wellicht bij (deels) rotte draagbalken, maar dat is dan een structurele tekortkoming.</p><p> </p><p>Ben</p>
tinustuning.nl