Montage instructie Bilstein schokbrekers

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2009 19:29 #49654 door Lars Rengersen
Montage instructie Bilstein schokbrekers is gemaakt door Lars Rengersen
Na lang wikken en wegen en veel op het forum lezen toch maar de stap gemaakt en Bilstein schokbrekers aangeschaft voor mijn Amazon. Vandaag zijn die geleverd. Er zit alleen geen montageinstructie bij.Nu heb ik twee vragen:
1. Hoe om moeten ze gemonteerd worden (het gele deel onder of boven)
2. Moet de blauwe hoes om de achterschokbrekers blijven zitten of niet?
Zie de volgende foto's

Mijn gok zou zijn rechtop is zodanig dat de Bilstein opdruk/text te lezen is, dus met het gele onder en de blauwe plastic hoes eraf. Dan zit er echter een rand waar water in kan blijven staan.  Wie heeft ze er al onder zitten en geeft mij uitsluitsel?
Alvast bedankt,Groeten Lars

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2009 22:10 #92335 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
Hallo Lars

Alle schokbrekers die ik ooit gemonteerd heb moesten met de zuigerstang naar boven gemonteerd worden. Wat betreft de "hoes": Die zou ik mooi mee monteren. Bij verschillende merken is de uitleg voor de aanwezigheid van zo'n hoes de bescherming tegen bijvoorbeeld steenslag en een beerje beschermig tegen zanden opspattend water e.d. dat de zuigerstang zou kunnen beschadigen. Wanneer deze niet meer glad is, zouden de keerring en het bovenste glijlager van de demper ook versneld kunnen slijten en dus de levensduur van de demper aanzienlijk bekorten.

Groet: Sven

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2009 07:30 #92334 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
D'r zitten nu toch ook schokbrekers onder en die zullen qua vormgeving niet anders zijn als deze. dus het voorbeeld zit op de auto.

• Pascal Kogelman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2009 20:22 #92333 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
<p>Hallo Lars,</p><p>Ik heb sinds kort ook 4 Bilsteins eronder zitten (via Dries Bakkenes), bij mij zitten ze net als op jouw (tweede) foto. Dus blauwe deel boven en geel onder zodanig dat je de merknaam en het typenummer rechtstandig kunt lezen. Ik denk dat je veel plezier zult beleven aan je Bilsteins. Mijn Ama ligt weer als een blok op de weg.</p><p>groet,</p><p>Pascal</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2009 23:04 #92332 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
<p>Bedankt voor jullie reacties.</p><p>Pascal, goed om te horen dat de impact super is! (Ik hoop alleen dat ze niet te stijf zijn.) Zitten er bij jou dan ook van die blauwe hoezen om te voor schokbrekers? Bij mij zitten die er voor de voor schokbrekers niet omheen namelijk. Gezien het feit dat ze zo "flubberig" zijn, twijfelde ik of ze er wel om moeten blijven. Normaalgesproken zijn die afdekkappen vanaf de bovenkant namelijk van metaal en echt onderdeel van de schokbreker. Nu lijken het bijna transporthoezen. Goed om te horen dat ze er wel op horen. Moet ik alleen nog even kijken wat ik aan de voorkant doe.</p><p>Groeten Lars</p>

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-06-2009 08:58 #92331 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
<p>Lars,</p><p>Zoals reeds gemeld monteren zodat de tekst op de dempers gewoon rechtop staat. Zuigerstang naar boven dus. Achterdempers worden geleverd met een beschermhoes, voordempers niet. Ik heb eventueel losse hoezen in het assortiment die je achteraf kunt plaatsen, mocht je dat willen. Echt heel hard nodig is het overigens niet: de zuigerstangen zitten immer volledig beschermd binnen in het subframe.</p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 08:28 #108057 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
Oude draad, maar het blijft actueel. Bilstein doet nog steeds niet aan gebruiksaanwijzing. Dus ik dacht dat het ontbreken van de stofhoezen voor de voor-schokbrekers een foutje was. Dat lijkt niet zo te zijn, maar ik vind het wel raar.
Hoe zijn de ervaringen?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 12:22 #108067 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers

"Rob Spoon" schreef:
Oude draad, maar het blijft actueel. Bilstein doet nog steeds niet aan gebruiksaanwijzing. Dus ik dacht dat het ontbreken van de stofhoezen voor de voor-schokbrekers een foutje was. Dat lijkt niet zo te zijn, maar ik vind het wel raar.
Hoe zijn de ervaringen?

Gewoon zonder gemonteerd. Gaat prima. Wat Ben al schreef, ze zitten in de schacht van het subframe.

Viel me laatst trouwens op dat in de USA de bilsteindempers stukken goedkoper te krijgen zijn! +- 85dollar p st.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 14:33 #108077 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers
zitten er bij mij al 15 jaar onder, recent ook achter, is echt de perfecte set up voor de P1800E.
In kombinatie met de IPD stang voor, is de wegligging en het contact over hobbelige weggetjes uitstekend te noemen.
Voor de ES achter iets strakker monteren, met originele veren en gewone Volvo blokken krijg je zeker geen 'te' stijve vering.

Denk dat progressieve veren plus blauwe blokken in ophanging én IPD stang voor én achter te veel van het goede is in combinatie met de Bilsteins. Heb zowat alles erop gehad, Monroe, Koni, koni load adjusters, komt niet in de buurt.
Bovendien staat de wagen dan het beste, verlagen zou ik zeker niet doen, of je moet het leuk vinden achter ieder drempeltje of hekpen te blijven haken.....

Grootste probleem met de orginele Monroe dempers én de koni's is het doorzakken achter bij wat zware belading.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 17:50 #108086 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Montage instructie Bilstein schokbrekers

"Ed van der Zee" schreef:
verlagen zou ik zeker niet doen

erfenis: ze is al ca. 4cm verlaagd... Inderdaad oppassen!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD