Welke stuurbekrachtiging is dit?

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-08-2020 08:07 #189829 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Uit een Corsa type B gebouwd tussen 1993 en 2000. Type C schijnt ook te kunnen maar die is iets langer wat lastiger is ivm de beschikbare ruimte onder het dashboard. Ik heb destijds een complete unit op de sloop gekocht voor 140 euro.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2020 08:13 #189830 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Ah, die heb ik ook. Die heeft alleen wel degelijk een snelheidssignaal nodig.
Zie ook www.oudevolvo.nl/blog/2018/07/13/stuurbe...o-amazon-opel-corsa/
Zonder doet hij het misschien ook wel, maar ik gok dat hij dan in failsafe mode gaat.
Opel gebruikte wel een snelheid signaal.
De B-unit heeft drie bekrachtigingsniveaus afhankelijk van de snelheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-08-2020 10:03 - 27-08-2020 10:11 #189831 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Hi Lars,

Waarom met een snelheid signaal gebruikt snep ik niet helemaal. In de unit onder het dashboard wordt eigenlijk een torsie meting verricht die een signaal geeft naar de regelunit. Als je stil staat zal de torsie groter zijn dan wanneer je sneller rijdt en dus ook minder bekrachtiging. Ik heb wel een kastje moeten kopen op ebay dat een of ander signaal naar de regelunit stuurt om hem te laten werken, maar voor de rest werkt de handel zoals het ook in een corsa doet.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2020 10:13 - 27-08-2020 10:13 #189832 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?

Mathieu van den Bosch schreef : Waarom men een snelheid signaal gebruikt snap ik niet helemaal, de sterkte van de bekrachtiging wordt bepaald door de de vraag van de wielen en de kracht waarmee men aan het stuurt trekt/draait.

Niet alleen... Als in een Opel Corsa bij 20 km/h of bij 70 km/h de torsiekracht gelijk is (dus mate van hoe hard aan het stuur trekt vs. wiel stuur weerstand) krijg je een andere mate van bekrachtiging.

Mathieu van den Bosch schreef : Ik heb op ebay een klein kastje gekocht dat je aan moet sluiten op de regel unit, op dat kleine kastje zit een potmeter, daarmee kun je de bekrachtiging een beetje bij regelen.

Dat is wat ik een "fop kastje" noem. Dit kastje emuleert het snelheidsignaal en hiermee kies je dus een van de drie bekrachtigings mappings.
Als je die dus op "max" zet, heb je de maximale bekrachtiging. Dit geldt dan bij iedere snelheid.
Mijn theorie waarom je hier mee wegkomt: omdat de wielen bij 70 km/h al makkelijker sturen dan bij 20 km/h moet je naar verhouding bij 70 km/h dus veel harder aan het stuur trekken om op dezelfde torsiekracht uit te komen en in de praktijk doe je dat niet.

Maar goed, mijn redenatie is: als het zonder snelheidssignaal had gekund, dan had Opel dat wel gedaan, scheelt weer kosten en reduceert complexiteit. Blijkbaar hadden ze redenen om dit toch toe te voegen. Omdat ik niet denk het beter te weten dan Opel, implementeer ik de set uit hun auto dus graag net zoals zij, dus met snelheidssignaal.

.... en blijkbaar geldt datzelfde voor EZ powersteering alleen hebben zij gekozen voor een sensor in de snelheidsmeter kabel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2020 18:31 #189855 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Interessante materie. Ik ben ook ooit op een Zweeds forum een stukje tegengekomen van iemand die een PV of Duett had omgebouwd naar de complete tandbeugelbesturing van een Rechtsgestuurde Corsa (hing dan onder de langsliggers). Kan het artikel helaas niet meer vinden.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-08-2020 21:07 #189856 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Lars,

Ik heb nog even rond gezocht op het internet wat nu precies de functie/nut is van de input van het snelheid signaal, helaas nergens nog een bevredigend antwoord kunnen vinden. Dat wil zeggen, nergens een goede omschrijving van het systeem. Wel kwam ik nog deze 2 sites tegen
www.evcreate.nl/nl/shop/remmen-wielen/sn...-stuurbekrachtiging/
albi-engineering.nl/racecar-electronics/epas

Overigens is bij mij de bekrachtiging bij hogere snelheid minder dan bij lagere snelheden. In heb eens de voeding van de regelunit via het relais van de overdrijf laten lopen. Op het moment dat je dan de overdrijf inschakelt, schakel je de stuurbekrachtiging uit. Op dat moment merk je geen verschil bij het sturen.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2020 21:32 - 28-08-2020 21:35 #189857 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Ik zou even contact opnemen met EZ powersteering.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2020 21:54 #189858 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Die evcreate.nl link is mijn (nieuwe) website en die trigger ring heb ik dus ontworpen om het snelheidssignaal vraagstuk op te lossen.
Ik zal binnenkort wel even een blogpost schrijven en het een en ander uitwerken.
De snelheid wordt gebruikt voor het bepalen van de mate van bekrachtiging, wrijving compensatie, demping compensatie en inertia compensatie. Op basis daarvan wordt de stroom voor de stuurbekrachtigingsmotor bepaald en dat vormt een regelkring met de daadwerkelijke stroom.
Zie het bijgevoegde plaatje voor de resultante:

Daaruit kun je dus ook zien dat de (max) stroom sterkt afloopt naar mate de snelheid oploopt.
Stel dat je bij 120 km/h een stuurkracht geeft van 8 Nm krijg je een hele andere mate van hulp dan bij 30 km/h.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2020 09:13 #189860 door Marijn Schaaf
Beantwoord door Marijn Schaaf in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Heb inmiddels al antwoord gekregen van EZ Powerstering, is inderdaad van hun, vermoedelijk iets van 12 jaar oud, en, ik mag langskomen als ik in de buurt ben.
Leuk!
Aardige man die Ruud!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2020 14:13 #189866 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Super, komt goed zo!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.