Welke stuurbekrachtiging is dit?

Lees meer
25-08-2020 20:02 - 25-08-2020 20:05 #189809 door Marijn Schaaf
Welke stuurbekrachtiging is dit? is gemaakt door Marijn Schaaf
Toen ik ruim een half jaar geleden een Amazon zocht wilde ik er 1 met stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en overdrive.
Dat is gelukt.
Bij de eerste afleveringspoging bleek o.a. de snelheidsmeter het niet te doen.
Het bedrijf waar ik deze Amazon kocht ontdekte dat er iets tussen de snelheidsmeter aansluiting en de aanvoerkabel gemonteerd zat, vertelde dat ze geen idee hadden waar dat voor was, haalde dat ding weg en de snelheids meter werkte weer (enigszins).
De "adapter" werd achter de oude radio met een tiewrap vastgezet.
Ik kreeg de waarschuwing dat de auto bij hogere snelheden nogal heftig stuurde.

Ik was vandaag wat onder het dashboard aan het rommelen, was bezig met een potmetertje dat misschien de potmeter van de stuurbekrachtiging zou zijn en ontdekte die weggemoffelde "adapter" weer.
Ik maakte 'm los van de radio, bekeek 'm 's goed, en ontdekte dat die met de stuurbekrachtiging verbonden was.
Alles goed bekeken, op correcte manier tussen de snelheidsmeter aansluiting en de aanvoerkabel in gemonteerd, en, de snelheidsmeter werkte nog steeds?
Proefrit gemaakt, en, verdomd, de stuurbekrachtiging werd keurig terug geregeld zodra de Amazon op gang kwam.
Wel zo comfortabel, wel zo veilig!

Nu 3 vragen:

Wat voor stuurbekrachtiging IS dit? Op die "adapter" staat "Hunter".

Dat potmetertje doet nog steeds niet veel? Is dat te verbeteren met een andere waarde potmeter?

Waar is dat zwarte draadje voor, aan massa, dat in dat zwarte rondje (vastgezet met inbus) met een veertje aan een koperen dingetje vast zit, en tegen de binnen as contact maakt? (onder die kruiskopschroef)

PS
Met dat de snelheidsmeter weer enigszins werkt bedoel ik dat 'ie veel te veel aangeeft.
Als ik 100 rij zie ik 130 of zo.
Komt vermoedelijk door een verkeerde overdrive bij levering?
Verkeerd tandwieltje of zo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2020 21:22 #189811 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Misschien is het een idee om een garage te zoeken die wel een idee heeft wat ze doen.

De stuurbekrachtiging heeft een mapping. Doorgaans in drie stappen. Veel bekrachtiging bij lage snelheden, medium bij iets harder en niet meer op snelheid.
Die adapter tussen je bak en snelheidsmeter verzorgt de digitale puls zodat de stuurbekrachtigingscomputer de snelheid weet.
Er bestaan “fopkastjes” met een potmeter die een snelheid signaal simuleren en je zo handmatig de mate van bekrachtiging kunt instellen. Maar of dat er bij jou in zit??
Voor je kunt zeggen of een andere potmeter zin heeft (vermoedelijk niet), moet je weten wat hij doet.

Draadje met veertje klinkt als een sleepcontact voor de claxon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2020 10:20 #189813 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Marijn,
Hierbij geen opheldering van de stuurbekrachtiging , maar misschien wel van de Km teller in relatie tot de overdrive.

Je hebt vermoedelijk een "D" type overdrive (OD). als je de aansluiting van de tellerkabel losneemt , zie je het asje van het tandwiel. zit in apart huisje en wordt via een speciaal boutje op zijn plaats gehouden. Na verwijderen boutje kun je het huisje eruit uithalen.
Als de bak + OD uit een P1800 komt is het tandwiel zwart met 20 tanden. ALs je een standaard Amazon met een standaard As hebt, is de eindreductie 4,10:1 . Er moet dan een geel tandwieltje (17 tanden) in, Maar kan alleen als het uitgebouwde tandwiel blauw of groen is.
Bij de zwarte hoort een ander wormwiel en hier past helaas geen ander tandwiel op.. (zie bijgaand overzicht)

Als je bij deze laatste situatie het wormwiel moet wisselen dan moet het gehele achterste deel van de OD uit elkaar
Mocht je het uitgebouwde tandwiel blauw of geel willen omwisselen, stuur me dan een PB ik wissel gaarne met een geel tandwiel.

Succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2020 12:39 #189816 door Marijn Schaaf
Beantwoord door Marijn Schaaf in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Lars: je hebt gelijk!
Dat zwarte aarde draadje aan de stuurbekrachtiger met dat veertje en dat koper dingetje is idd voor de toeter! :-)
Als ik 'm loshaal is het stilte..
Had ik niet IN de stuurbekrachtiging verwacht, weet ik veel...
Maar, dat heb ik dus goed gerepareerd / gesoldeerd, draadje kwam los, dat klemmetje op dat koper voor het draadje was stuk, toen maar gesoldeerd, beter.
Vroeg me alleen af WAT ik gerepareerd had... :-)

Fred: dat verhaal over de te hoge snelheid die aangegeven wordt en dat verkeerde tandwieltje als het een 1800 overdrive is had ik ook al van iemand anders gehoord, zal het dus wel zijn.
Maar eens kijken, als de Amazon ooit op een brug staat welke er in zit en of die te vervangen is.
Want zonder brug zal dat niet gaan denk ik?

Nu maar hopen dat iemand me kan vertellen wat voor stuurbekrachtiging ik nou eigenlijk heb, stuurbekrachtiging met snelheid terug regeling lijkt duur en bijzonder te zijn in een Amazon?
Wil meer weten wat dat potmetertje nou zou moeten doen...
Als ik zou weten wat voor stuurbekrachtiging het is moet dat op te zoeken zijn; dat "Hunter" helpt me toe nu toe niet qua info..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2020 12:57 #189818 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Hunter is denk ik alleen het merk van de universele sensor voor het oppikken van het snelheids signaal (zie bijvoorbeeld deze link )

De foto's geven niet genoeg info. Ik gok op een GM / NSK motor, maar ja, dan verder.
Het helpt ook niet dat de boel mooi aftermarket zwarts is gespoten.
Het valt of staat met het identificeren van de controller.

Volg de draden eens. Ik vermoed dat er ergens een controller doosje zit waar die draden van de Hunter opnemer, de draden van de motor en de draden van de instelbare sensor samenkomen. Hopelijk zit daar een sticker op. Of maak daar eens een duidelijke foto van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2020 13:45 #189819 door Marijn Schaaf
Beantwoord door Marijn Schaaf in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Mmm, beter foto lukt nu even niet, dan moet ik eerst de accu losmaken, m'n lenzen uit doen, alles een beetje uit elkaar halen en verlichting er bij.
Zie nog geen sticker, wel zie ik dat het potmetertje aangesloten is op een klein zwart plastic volgegoten kastje, ongeveer 1/3 van een pakje sigaretten groot.
Ik geloof dat van daar uit ook een bosje draden linksaf gaat naar het chassis, maar, dat weet ik nog niet zeker, moet ik eerst meer losmaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2020 13:45 #189820 door Marijn Schaaf
Beantwoord door Marijn Schaaf in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Ja, da's idd die Hunter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2020 15:19 - 26-08-2020 15:35 #189821 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Marijn, deze stuurbekrachtiging is van EZ Powersteering in Leerdam, zij hebben ook een website.
Je hebt een snelheid afhankelijke bekrachtiging, dat wil zeggen dat hoe hoger de snelheid de bekrachtiging afneemt.
Want als je 100 tot 120 rijd heb je geen bekrachtiging meer nodig, die heb nodig bij lagere snelheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-08-2020 07:55 #189827 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?
Ik heb er een zelf gemaakt van een afkomstig uit een Opel Corsa, die krijgt geen input over de snelheid. Als je snelheid hoger is gaat sturen makkelijker waardoor de bekrachtiging automatisch minder wordt. Werkt prima.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2020 08:01 #189828 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke stuurbekrachtiging is dit?

Mathieu van den Bosch schreef : Ik heb er een zelf gemaakt van een afkomstig uit een Opel Corsa, die krijgt geen input over de snelheid.

Interessant!
Welk type Corsa unit is dat exact?
Uit welk Corsa model / bouwjaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.