- Berichten: 162
Camber 4graden positief na revisie
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
Ik ben nog steeds met mn Duett uit 65 bezig. Goed nieuws: de bokjes zijn eronder uit en hij staat netjes op zn wielen. Tijd voor de voorwielconfiguratie.
De hele voortrein is uit elkaar geweest, netjes gespoten en weer met veel vet in elkaar gezet, rondom nieuwe rubbers, zelfs de king pins zijn vervangen (1tje zat muurvast van de roest).
De metalen plaatjes die ik tegenkwam onder de vooras balk heb ik weer netjes teruggeplaatst (achterkant balk). Ik neem aan dat het caster zo ongveer goed is.
Het camber echter, staat op 4 graden positief!! Aan beide kanten ongeveer gelijk. Ik meet dit met een gunson camber meter, ik snap dat ik enkel boven met vulplaatjes mag werken, maar voordat ik daaraan begin (worden er wel erg veel): waar kan het aan liggen dat ik zoveel positief caster heb?
Hoop dat iemand me kan vertellen dat ik ergens iets verkeerd in elkaar gezet heb....
Mvg
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
yes, ken ik. Uiteraard heb ik mn huiswerk gedaan. TP 10320-1 Front Axle and Steering Gear PV544, P210.pdf bekeken.
En deze www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/21271-camber-instellen is goed, en deze www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/1...combi-velgen?start=0
maar goed. Ik BEGIN met 4 graden positief, niet met +1/2 of zo. Beetje aan de draagarm boven wrikken, gaat m dan niet worden. Paar shims erbij betekent dat ik al snel op erbij 5 mm zit.
Kortom: voordat ik dat doe: zijn er andere dingen die ik wellicht niet goed heb gedaan?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Bij een 544 en duet zit boven in, waar de bovenste draagarm vast zit, een excentriek en daar stel het caster en camber mee, je moet er een speciale sleutel voor hebben.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
En je hebt helaas gelijk: de info over de shims is idd allemaal amazon.
Ga ik met het bewegen van het excentriek een 4 graden verschil kunnen maken? Dat baart me zorgen
Grt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Update: de sleutel is binnen, en daarmee kun je de boel pakweg 1,5 graad aanpassen. Maar het is dus idd een excentrieke bus dus na een paar slagen ben je over het bovenste punt heen en wordt het weer minder.
Kortom: ik kan hier niet 4 graden mee aanpassen.
Er is iets anders mis. En ik denk ook te weten wat maar niet waarom: de stand van de auto voor is te laag.
Dit is de voortrein van de Duett, links, van boven gezien.
En dit is die van de oude Duett die in de schuur staat (of wat daar nog van over is)
Wat ik hier meen te zien, is de wielen van de oude Duett netjes recht staan, en de draagarm bovenaan rust op de rubber die op de voorbalk zit.
En bij de nieuwe dus niet.
OK, dus de krik eronder. Als ik de boel grofweg 8 cm opkrik, dan raakt ie net het rubber, en staat het camber opeens wel op 0. Tada!
Maar dan de volgende vraag: wat heb verkeerd gedaan met de boel in elkaar zetten, dat ie zoveel lager staat?
Ik kan me niet herinneren dat de wielen van deze (inmiddels) nieuwe / gereviseerde zo scheef naar buiten stonden.. Tis al weer tijd terug natuurlijk en ik kan geen duidelijke foto vinden van de voorkant van toen ik m kocht.
Iets met de veren voor?
Mvg
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Op de foto kan ik het niet goed zien. Check even het onderdelenboek voor de juiste positie van die as.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Heb je de bovenste draagarm goed bevestigd aan de vooras, daar zit een onderdeel wat men noemt "shaft" deze kan men andersom monteren en dan komt het wiel scheef te staan, althans dat denk ik, kijk maar in het onderdelenboek bij groep 6 onderdeel 20. Han dacht ook in die richting.
Bij de onderste foto ligt de bovenste draagarm op het aanslagrubber ,dit komt waarschijnlijk dat er geen motor in zit, dus geen gewicht op de vooras, klopt dit??
Anders zou ik het zo gauw ook niet weten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Dank, ik snap het, geloof ik
Uit het onderdelenboek: onderdeel 20, rood gemaakt
kortom: het rechte stuk van deze bouten geleiders zit aan de auto-kant, niet aan de wiel-kant.
Een oplossing kan dan zijn om deze om te draaien en het rechte stuk / de shaft, aan de wielkant te zetten.... Mmm, niet aan gedacht, ga ik proberen!
Dank alvast. Ik meld me met wat resultaten.
Grt
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.