- Berichten: 142
Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Na succesvol de slijtage onderdelen van mijn voortrein te hebben vervangen wilde ik graag de voorwielen laten uitlijnen. Niet alleen sporing, maar ook camber en caster. Bij de modernere garagisten in de regio word ik schaapachtig aangekeken wanneer mijn kenteken/model niet in hun uitlijn database voorkomt. In principe zou dit geen probleem moeten zijn, want de instellingen zijn met dank aan o.a. Haynes en Tinus Techniek:
0.25 graden toespoor
-0.25 graden camber
0.5 graden caster
Deze kan ik zodoende opgeven bij uitlijnen. Echter, heb ik niet de originele 4J velgen van de sedan, maar de 4,5J velgen van de combi onder mijn amazon.
-Levert dit problemen op met uitlijnen?
-Weet iemand een goed bedrijf in de buurt van Utrecht welke dit goed/nauwkeurig kan uitvoeren?
Bij voorbaat dank,
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Voor meer info over uitlijnen, doelwaarden en het interpreteren van resultaten zie mijn tips pagina over " Uitlijnen Amazon "
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 206
de Bandenmaat in kortenhoef,./graveland doet heel veel in oude klasiekers. Is een klein bedrijfje, waar de kennis/liefde voor klassiekers nog aanwezig is
Heb mijn 240 er ook laten uitlijnen en binnenkort mijn amazon.
Heeft niet de vul/stelplaatjes' maar die kan je halen bij het volvomuseum in loosdrecht(Ernst
Haselhof), kom je toch langs vanuit Urecht.
Wel afsraak maken,
Www.bandenmaat.com
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- ERIK Brunsting
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Best vreemd eigenlijk als je bedenkt dat uitlijnen niets anders is dan het corrigeren van de wielstanden.
Het grote verschil zit hem in de kennis en ervaring. Wij hebben een schat aan ervaring en van veel oldtimers ook de uitlijngegevens.
Graag lijnen wij uw auto uit.
Profile tyrecenter Beto
Pampuslaan 149
Weesp
0294-418975
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Sporing:
Links 0"03' graden, rechts 0"05' graden: totaal 0"08' graden uitspoor --> moet idealiter 0"15' graden toespoor zijn
Caster:
Links -0"01' graden, rechts 0"40' graden--> moet 0"30' graden zijn
Camber:
Links +0"38' graden, rechts +0"44' graden--> moet -0"15' graden zijn
Ondanks een licht "uitspoor" zit het probleem met name in een positief camber, deze moet negatief zijn, én de askanteling links staat op nul graden. Volgens de manuals is een verschil in askanteling tussen links en rechts NIET op te lossen met opvulplaatjes tussen voortrein en auto vanwege ongewenste torsie van de voortrein. Dit betekent dat ALLEEN aan de bovenste draagarmen gesteld kan/mag worden. Natuurlijk is dit door een goed bedrijf te doen, echter zijn de bovenste draagarmen bij mij zowel links áls rechts reeds behoorlijk opgevuld met dikke plaatjes:
Kan dit nog verder opgevuld worden? Is dat wenselijk? Gevaarlijk? Of is dat de bedoeling?
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Caster kan je prima gelijk stellen. Het mooiste is om het gehele subframe te kantelen. Daarvoor zitten aan de onderzijde twee balken. Het laatste verschil kan je tussen de bovenste draagarmen stellen, door bijvoorbeeld voor meer shims te plaatsen tov de achterste. Hier maak je natuurlijk wel een scheve belasting van de bouten mee, maar ik heb dit al op zo veel auto's gezien, dat het me niet echt gevaarlijk lijkt.
Bij jouw auto moet je sowieso het toespoor goed stellen en het caster. Camber is gelijk (dus in principe goed volgens volvo-specificaties.) Negatiever zetten is natuurlijk wel wenselijk. Sporing is het eenvoudigst, en moet als laatst. Dit is vaak het enige wat een uitlijnservice doet voor 50euro.
Een goede uitlijnservice vinden is lastig,bij een profile tyrecenter ben ik vier keer teruggegaan. Nog niet goed uiteindelijk naar een andere bandenservice.
Mijn tip: Vraag ALTIJD een uitdraai van de voor/na gegevens! Dan kan je zelf (en andere gespecialiseerde) laten beoordelen of je niet bent opgelicht!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Voor bijstellen camber met ongeveer 0.9-1.0 graad om een negatief camber te creëren zijn 4mm dikke shims nodig (2+2mm), welke bovenop mijn huidige shims (6mm) geplaatst moeten worden.
Hierdoor is er een totale shim dikte van ~1cm, waardoor de 7/16"UNCx51 bouten waarmee het zootje vast zit, een centimeter minder draad heeft om de boel vast te zetten. Mijn gevoel zegt me dat er mogelijk langere bouten in moeten, wat mogelijk gepaard gaat met minder solide verbinding en daardoor gevaarlijk. Tot hoever kan je nog "veilig" shims laten plaatsen? Of is 1cm nog OK? Sommige mensen racen met hun Volvo's en hebben een "extreem" negatief camber. Hoe doen die dit?
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zulke dikke shims klinkt alsof het symptoombestrijding is voor iets anders.
Een draagarm die krom is?
Versleten draagarmrubbers?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.