Amazon logische volgorde verbetering wegligging?

Lees meer
12-07-2017 11:48 - 12-07-2017 14:49 #170413 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?

Sanne Kwintijn schreef :

D. Spieard schreef : Mocht je besluiten om verlagingsveren te monteren, dan kun je dat het beste gelijk meenemen.

Oke, bedankt! Dat is praktische info.
Over die veren, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig, om de veer veilig los te krijgen of hoe werkt dat?


Bij het demonteren van de veren heb ik 2 sjorbanden gebruikt.
Krikje onder de onderste draagarm, veer in ingedrukte staat goed vastzetten met 2 sjorbanden. En natuurlijk de schokdemper demonteren
De 4 bouten van de onderste fusee losdraaien, en de krik voorzichtig en langzaam laten zakken.
Monteren;
De verlagingsveren plaats je er wel zo tussen.
De draagarm voorzichtig opkrikken dan de bouten van de onderste fusee weer vastzetten.

Wel omdenken dat je de sjorbanden goed vastzet, je wil niet meemaken dat de veer er ongecontroleerd tussen uitspringt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2017 12:11 #170415 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Beste Sanne,

Naar mijn mening kun je, als je de veren wil demonteren, het beste als eerste de schokdemper verwijderen via de opening in de onderzijde van de onderste draagarm. Je vervangt deze door een lang draadeind M10, hiermee span je de veer op, Vervolgens maak je de onderste draagarm los van de dwarsdrager (lange bout verwijderen) en vervolgens ontspan je de veer door het draadeind langzaam weer los te schroeven. Lijkt me de veiligste methode.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2017 12:36 - 12-07-2017 12:39 #170418 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Ik heb de veren 2x vervangen, de eerste keer zonder hulpmiddelen. Dat gaat wel maar dan heb je een 2e potkrik nodig en assteunen.
Een paar stukken dik hout om de boel niet te beschadigen is handig, ik had net de vloer gelegd en had mooie eindstukken balk liggen. Het hout deukt ook in en voorkomt losspringen van de draagarmen.
Eruit halen is makkelijk net als erin zetten van de voorkant, achter gaat het lastiger, daar heb ik de 2e keer veerspanners voor geleend (het was toen winter en erg koud), spanbanden werkt mss ook, maar let op dat ze niet verschuiven, die veer staat onder spanning en is best sterk.
Het lastige is dat de veer te lang is om in de ruimte te plaatsen dus je moet de auto erg scheef zetten, zit het eenmaal dan is het een kwestie van langzaam de auto laten zakken.
Je gebruikt het gewicht van de auto om de veren terug te zetten.
Ik maak tegenwoordig altijd wat foto's om later niet in de war te raken waar alles zat, het is weleens voorgekomen dat ik opnieuw moest beginnen omdat wat boven hoort onder zat....

Ik heb de lange assen voor van de triangels onder niet los gehad, maar ik zou ze wel smeren, die gaan nl o den duur erg vast zitten ;ik krijg er 1 niet meer los:-(
Suc6!

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
13-07-2017 00:44 #170433 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Bedankt voor de nuttige tips.
Alle manieren vind ik wel goed klinken. De methode met het draadeind wil ik wel proberen.
En begrijp ik goed dat de standaard veren dus langer zijn dan de maximale uitslag van de draagarm? En dat dat niet met de verlagingsveren is?

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2017 01:17 #170436 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Als je het kant voor kant doet dan bestaat de kans op kantellen niet.
Bokje onder de brug daar waar je de veer weg wilt halen.
Krik onder fuseekogel en schokberker verwijderen.
Fusee kogel boven loshalen en krik langzaam laten zakken en veer er tussenuit halen.
Zorg wel dat de auto hoog genoeg staat aan de zijde die je demonteerd.
Ik gebruik altijd een garagekrik en een verstelbaar bokje om onder de brug te zetten.
Monteren in omgekeerde volgorde je hebt wel een rubberen hamer nodig om de veer op zijn plaats te krijgen wanneer je de veer op spanning brengt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2017 14:02 #170441 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Was ik vergeten te vermelden vergeet de lange bout en moer die door de onederste draagarm niet te lossen snders komt het rubber in de draagarm op een te grote spanning te staan.
Bout en moer weer aandraaien als auto weer recht op z'n wielen staat.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
28-08-2017 01:16 #171393 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Vakantie weer voorbij, dus tijd om te klussen.
Vandaag de bovenste draagarmbussen vervangen. Ik kwam erachter dat 1 kant al PU had (licht versleten) en de andere kant zwaar versleten rubberbussen (zie foto). Later begreep ik waarom 1 kant wel en de andere kant niet.
De kant met de stokoude rubber bussen was bijna onmogelijk om bij te komen door de (fysiek) grotere motor die erin zit (luxeprobleem).
Na veel geklooi toch voor elkaar!
Benieuwd hoe die rijdt morgenochtend.

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2017 09:45 #171394 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
Wat een verschil tussen de oude en nieuwe rubbers... Dat ga je zeker merken in weggedrag. Welke merk PU rubbers heb je gebruikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
28-08-2017 10:50 #171396 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic Amazon logische volgorde verbetering wegligging?

Gideon Los schreef : Wat een verschil tussen de oude en nieuwe rubbers... Dat ga je zeker merken in weggedrag. Welke merk PU rubbers heb je gebruikt?

Ik merkte het vanochtend zeker! Mag ook wel inderdaad, er was weinig van over. Wel kwam ik er gisteren achter dat 1 vd 2 spoorstangkogels versleten is (voelbare speling), dus dat maakt hem nog wat zoekerig nu (begin ik een nieuw topic over).
Ik heb deze set besteld (doe de onderste draagarmbussen later): europeantuning.luondo.nl/nl/11304373/pol...-volvo-amazon--p1800

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.