- Berichten: 126
Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
Ik wil graag de wegligging verbeteren van mij Amazon.
Ik weet dat er diverse mogelijkheden besproken zijn op dit forum, maar wat zou ik als eerst moeten/kunnen aanpakken?
Wat heeft het meeste effect? Wat zouden jullie als eerst doen?
Standaard is de Amazon toch vrij beweeglijk in bochten en op hobbelige wegen.
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
overweeg een verzwaarde stabilisatorstang of 2 originele (dubbel).
3 . Uitlijnen inc camber en caster , wielstand 1 a 2 graden negatief i.p.v. het standaard positief.
geeft een duidelijke verbetering.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
- Berichten: 130
Alle ophangingen in PU en rij nu met de standaart velgen 4,5J banden 165.
Door de verlagen is er een stuk comfort weg maar overheling is nu al een stuk minder de PU geeft een hoop van de weg door bultjes hobeltjes maar dus ook het contact wat je met de weg hebt.
Hij is laatst opnieuw uitgelijnd daarvoor zelf wat ingesteld maar op het oog vond het bizar wat een verandering dit gaf.
Op droog wegdek viel het allemaal mee maar zodra het nat was was het als of het contact met de voor wielen weg was.
Denk dat hier altijd de afweging is comfort tegenover wegligging.
En wat wil je zelf en hoe rij je zelf maar denk dat:
1. Na kijken van alle onderdelen dus niet alleen ophangen punten maar ook de veren en schokbrekers.
(veren verslapen door de tijd heen.)
2.laten uitlijnen staat alles nog goed en of laat het naar de waardes zetten van b.v tinustuning.
3.een upgrade in de veren of de schokbrekers. (eventueel verlagen)
4.zwaare stabilisator stang
5.pu bussen
6.stabilisator stang achter plaatsen
7.Rolkooi?
Dus zorg dat je basis goed is dan pas kijken naar upgrades.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Dat is zeker een goed idee om dat eerst goed te controleren.Rene Brandt schreef : Als eerste controleren en waar nodig vervangen van fuseekogels , stuurkogels , draagarmbussen , en wiellagers.
overweeg een verzwaarde stabilisatorstang of 2 originele (dubbel).
3 . Uitlijnen inc camber en caster , wielstand 1 a 2 graden negatief i.p.v. het standaard positief.
geeft een duidelijke verbetering.
Hij is pas voor APK geweest, maar weet niet of dat een garantie is dat ze niet aan vervanging toe zijn..
Ik weet alle onderdelen te vinden, maar hoe controleer ik of de speling acceptabel is?
Waar kan ik de draagarmbussen vinden? Is dat dat PU verhaal wat ik soms lees?
En die 1 a 2 graden negatief, is dat iets wat de gemiddelde uitlijner begrijpt?
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
De schokbrekers lijken nog prima.Gert Vegter schreef : Als de standaard zaken zoals hierboven genoemd in orde zijn –en ook de schokbrekers- dan is een dikkere stabilisatorstang aan de voortrein een merkbare verbetering. Ook bredere banden en velgen kunnen een steentje bijdragen. De auto iets verlagen (3-4 cm) dmv kortere, progressieve veren zou ook een verbetering moeten geven, echter daar zijn de meningen over verdeeld.
Er zitten brede velgen en banden op (ik denk het enige wat qua ophanging niet origineel is), bandenbreedte 195 en 205.
Zo'n dikkere stabilisatorstang, is dat een kwestie van vervangen of moet er nog meer aangepast worden? Laatst bij een Volvospecialist gehoord dat dat niet zonder meer kan nl (iets met te grote krachten op de standaard bevestiging)
Verlagen wil ik niet gelijk doen, misschien later...
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Bedankt voor deze opsomming. Is Tinustuning aan te raden qua uitlijning of kan dat overal wel?Jacob van Zwet schreef : Ik zelf heb 60mm verlagen met progressieve veren achter en instelbare gass schokbrekers achter.
Alle ophangingen in PU en rij nu met de standaart velgen 4,5J banden 165.
Door de verlagen is er een stuk comfort weg maar overheling is nu al een stuk minder de PU geeft een hoop van de weg door bultjes hobeltjes maar dus ook het contact wat je met de weg hebt.
Hij is laatst opnieuw uitgelijnd daarvoor zelf wat ingesteld maar op het oog vond het bizar wat een verandering dit gaf.
Op droog wegdek viel het allemaal mee maar zodra het nat was was het als of het contact met de voor wielen weg was.
Denk dat hier altijd de afweging is comfort tegenover wegligging.
En wat wil je zelf en hoe rij je zelf maar denk dat:
1. Na kijken van alle onderdelen dus niet alleen ophangen punten maar ook de veren en schokbrekers.
(veren verslapen door de tijd heen.)
2.laten uitlijnen staat alles nog goed en of laat het naar de waardes zetten van b.v tinustuning.
3.een upgrade in de veren of de schokbrekers. (eventueel verlagen)
4.zwaare stabilisator stang
5.pu bussen
6.stabilisator stang achter plaatsen
7.Rolkooi?
Dus zorg dat je basis goed is dan pas kijken naar upgrades.
Die PU bussen, waar haal ik dat vandaan? Dat klinkt voor mij wel als een juiste investering. En is dat zelf redelijk te doen (plaatsen)?
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja. Ik rij er zelf al 50.000 km mee zonder problemen en het heeft alleen maar voordelen. Wat betreft alle andere vragen zou je eerst eens deze artikelen moeten lezen.San Hagendoorn (GAST) schreef : Zo'n dikkere stabilisatorstang, is dat een kwestie van vervangen...?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
zo weet je dat alles weer goed zit en dat het niet vastrot.
Om de wielen iets negatief te zetten moeter er stelplaatjes worden toegevoegd bij de bovenste draagarmen links en rechts van het motorblok.
niet elke uitlijner doet dat omdat het veel werk is en de bouten vaak vastgerot zijn.
in de praktijk moet je dan zelf aan de gang , een digitale waterpas doet wonderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3454
Alleen grotere velgen met de bijbehorende banden doet al een hoop.
Ik heb alles standaart alleen de velgen 16inch met 205/55 banden er op en dat doet al een hoop qua wegligging.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.