Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven

Lees meer
04-04-2017 22:52 #167926 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Ik heb zelf inderdaad ook de stalen binnenbussen ingevet, in het subframe 'asje' zitten ook al groeven, voor mijn gevoel om vet vast te houden. Ik vermoed dat ze daar op draaien, of een combinatie van dat en vervorming van het PU zelf. De tijd zal het leren

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2017 01:46 #167929 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Beste heren, volgens mij moeten de PU bussen niet vast in het metaal komen te zitten.
Ik neem als voorbeeld de onderste draagarmbussen van een Amazone item nummers 663675 en 80663675.
Bij de orginele bussen zit het rubber vast op de metalen binnen en buitenbus bij de PU uitvoering is dit niet bussen ziten los in de metalen bussen.
PU is te stug om te vervormen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2017 06:43 #167930 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Mooi gemaakt Thomas!
Ik ben er altijd van uitgegaan dat de stalen binnenbus draait op de as waar hij op zit, ik lees hier echter ook hele andere meningen. Kan me niet voorstellen dat de binnenbus vast op de as zou moeten zitten waarbij de veerbeweging door torderen van het rubber opgevangen zou worden; het rubber zou dan volgens mij in no-time versleten zijn. Of maak ik een denkfout?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
05-04-2017 18:01 #167965 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
De reden dat ik er zo op door vroeg is gelegen in het feit dat ik er al een beetje bang voor was dat er inderdaad een denkfout gemaakt wordt.
Rubber bussen moeten wel degelijk draaien door vervorming van het rubber en niet "staal-op-staal" draaien op de as/bout.
Anders zouden er in elk geval smeerpunten zijn voorzien en ook een bronzen binnenbus.
De rubbers zijn zo ontworpen dat deze de hoekverdraaiing goed kunnen opnemen zonder te scheuren, wel is het zaak de rubbers dan pas vast te zetten als de auto in de gebruiksstand staat.

Stel je voor je hebt de rubbers vervangen en draait de binnenbussen vast met de draagarm in de meest "uitgeveerde" positie dan is de hoekverdraaiing maximaal als de auto bij volle belasting een keer helemaal in-veert. Mogelijk dat de rubbers daar van scheuren of in elk geval sneller door materiaalmoeheid de geest geven.
Indien je de binnenbus vast zet met de auto in de rijstand dan staat het rubber neutraal/spanningsvrij tijdens zeg-maar-parkeren en rijden op gladde weg.
Bij inveren vangt het rubber de ene kant 10 graden op, bij uitveren vangt het rubber de andere kant 10 graden op.

Terug naar PU, ik zou er voor kiezen om de binnenbus in te smeren met lossingswas tijdens gieten van de bussen zodat deze later gemakkelijk kan draaien in de PU. Dan wring je ook niet je hele PU bus op todat er ergens ongecontroleerd iets losscheurt.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2017 22:38 #167979 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Oké, bedankt voor de uitleg Johan en Jan, weer wat geleerd B).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2017 23:48 #167982 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Ik controleer de bussen regelmatig, zie vanzelf hoe lang ze het volhouden. Verder is die was wel een goede toevoeging voor de volgende set :)

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-04-2017 17:37 #167996 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Houd ons vooral op de hoogte Thomas!
Ik vind het namelijk een goed idee van je en heb er zelf ook weer een goede tip bij vwb het PU gieten.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2018 21:11 #177526 door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Justin na vele km hopelijk bevalt de set je nog steeds? Indien je ze nog maakt heb ik interesse in een set. Je hebt daarover een pb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.