Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Thomas Klimp (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
01-04-2017 23:38 #167832 door Thomas Klimp (GAST)
Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven is gemaakt door Thomas Klimp (GAST)
Ik heb sinds december een 164 in bezit voor mijn dagelijks vervoer, deze had bij aanschaf een nare trilling in het stuur (bleek roest op de schijven te zijn) hierdoor waren de bovenste draagarmrubbers kapotgetrild. Toen ik een nieuw setje wou bestellen zag ik dat deze enkel nog in PU uitvoering verkrijgbaar zijn en men er €157 per stuk voor rekent. Nu ben ik student werktuigbouwkunde en heb ik een draaibank e.d. tot mijn beschikking, dus ik heb op basis van de oude bussen een nieuwe uitvoering ontworpen. Deze zien er iets anders uit als de originele bussen maar worden op dezelfde manier gemonteerd en vragen geen aanpassing aan de draagarmen oid.
De bussen zijn gedraaid uit RVS 316 en zijn vervolgens ingegoten met PolyUrethaan. De eerste set die ik heb geproduceerd gaat nu al 4000 kilometer mee (auto wordt veel gebruikt, inclusief de nachtrit) en ze houden zich nog erg goed, de auto stuurt weer strak. Mocht er iemand belang hebben bij een set bussen dan wil ik nog wel een aantal sets bijproduceren. Bijgevoegd nog wat foto's van de nieuwe set, bij de foto waarbij ze zijn gemonteerd is de linkerzijde de voorkant van de foto. Zoals te zien is verschilt vooral de voorste draagarmbus sterk van het origineel qua uiterlijk.

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
01-04-2017 23:43 #167833 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2017 09:46 #167838 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Ja Thomas je bent geen lid van de VKV dus kun je ook niet in ons magazijn kopen. Daar zijn deze bussen gewoon te koop voor een redelijke prijs van 16,75 per stuk voor de bovenste en voor de onderste 14,30 per stuk, beide in pu uitvoering.
Toch maar eens overwegen om lid van de VKV te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Thomas Klimp (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
02-04-2017 13:24 - 02-04-2017 14:01 #167844 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Dag kees, ik heb even voor je in de shop gekeken, maar hier staan alleen de PU bussen met een prijs van €167,55 , misschien zie je iets wat ik niet zie of vergis je je in 140 serie bussen die helaas niet onder een 164 passen. Verder ben ik nu ruim 4 jaar lid maar het is niet mogelijk een gastaccount om te zetten naar een ledenaccount, ik zie je graag een keer bij een evenement van het jongerenregister!

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2017 13:39 #167845 door Heimen van Gens
Beantwoord door Heimen van Gens in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven

Kees Vos schreef : Ja Thomas je bent geen lid van de VKV dus kun je ook niet in ons magazijn kopen. Daar zijn deze bussen gewoon te koop voor een redelijke prijs van 16,75 per stuk voor de bovenste en voor de onderste 14,30 per stuk, beide in pu uitvoering.
Toch maar eens overwegen om lid van de VKV te worden.

Linkje? Staan hier niet tussen namelijk: www.volvokv.nl/onderdelenshop/category/2441925-wieldraagarmen

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2017 20:56 #167855 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Ach Thomas ik denk dat het jongeren register niet blij zal zijn met mijn komst, ik ben 73 jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2017 17:40 #167867 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Erg mooi gemaakt Thomas!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-04-2017 22:33 #167876 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Hallo Thomas,

Gaaf project!
Je moet er maar op komen, ik was er altijd van uit gegaan dat PU-productie een soort spuitgietproces zou zijn. Ik zou er graag meer van willen weten!
Welk product je gebruikt hebt en waar je dat hebt aangeschaft bijvoorbeeld.
Maar ook of de RVS bussen uiteindelijk "vrij" kunnen ronddraaien, dwz hecht de PU aan het RVS of draaien de bussen na jouw fabricage makkelijk / moeilijk ten opzichte van elkaar.

Je ziet het; 1 gek kan meer vragen dan 10 wijze mannen kunnen beantwoorden :lol:

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 19:35 #167913 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Zo, even de ledenaccount erbij gepakt, maar pu koop je als 2 componenten die je 1:1 mengt (even googlen en je hebt zo een verkoper). Je hebt ongeveer 5 minuten voordat dit mengsel begint te klonteren dus ik heb een aluminium mal gemaakt waar ik de bussen in zet, dit laat je anderhalf uur drogen en dan is het volgens de gebruiksaanwijzing al klaar, ik heb ze zelf nog even op 50 graden afgebakken. Ik heb de bussen vooraf voorzien van groeven zodat het PU goed kan hechten. De onderdelen van de bussen zitten stevig aan elkaar, en de bus zit (net als origineel) met een klempassing in de draagarm. Het draaipunt zit dus ook op het asje aan het subframe.


'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-04-2017 22:34 #167924 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Herontwerp 164 draagarmbussen voorzijde boven
Ha Thomas, bedankt voor je toelichting met foto.
Even voor mijn beeldvorming; de binnenbus zit na montage vast aan het chassis en kan dus niet meer draaien. De buitenbus zit vast aan de draagarm en kan ook niet meer draaien ten opzichte van die draagarm.
De verdraaing van de binnenbus t.o.v. de buitenbus als gevolg van veerbeweging moet dus plaats vinden; of door vervorming van de PU of door verdraaiing van de PU t.o.v. een van de bussen.
Bij de klassoeke rubbergevoerde bussen is dat immers wel zo, daarvan draai je de bouten immers pas vast als de auto weer in zijn veren staat zodat de rubber bussen niet worden "voorgetordeerd".

Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat er bij jouw draait t.o.v. welk onderdeel.
Het is echt gewoon uit technische interesse, bij mijn PU rubbers op de amazon (bovenzijde) zat er speciaal vet bij om de stalen binnenbussen te smeren want die draaien in de PU bussen in mijn geval.

Nogmaals bedankt dat je het wilt delen en ook al zelf getest hebt!

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.