Stuuras schroefdraad beschadigd

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
24-04-2016 12:54 #159832 door Frans Boeijen
Stuuras schroefdraad beschadigd is gemaakt door Frans Boeijen
Wie kan mij helpen om nieuwe schroefdraad op de stuuras te snijden? De as is 20mm doorsnede en er zit een fijne draad op met spoed 1,25. Het stuur zat dermate vast dat, ondanks het gebruik van een stuurtrekker, de as verruimd is en de moer niet meer past. Flink balen. Wie weet raad? B.v.d. Frans Boeijen




__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2016 14:10 #159835 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Als je de buis te erg vervormd hebt zou ik een andere buis kopen en plaatsen, anders wordt het materiaal wel erg dun na opnieuw draad gesneden te hebben. De volgende keer op de juiste manier demonteren: de moer wel los maar er niet af (voorkant moer gelijk met voorkant buis). Dat heeft twee voordelen: de buis blijft heel, en je tanden/gezicht ook (je zou niet de eerste zijn waarbij de boel in het gezicht springt als het stuur losschiet).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2016 22:16 #159854 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Ja, eens...nieuwe stuurstang plaatsen, is vast wel te verkrijgen
Als je in de buurt van Arnhem woont, geef me een pb dan kan ik wellicht iets voor je betekenen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2016 23:02 #159861 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Frans de moer zit er best wel een aantal gangen op. Voordat je de stuuras vervangt zou je de draad ( diameter) op kunnen meten. Stel dat alleen de eerste paar mm van de as wat uitgezet is dan zou je die er ook nog af kunnen zagen/ flexen.

De tip om de moer er op te laten zitten ( gelijk met het einde van de as) is een belangrijke. Doe je ook met bijv de achterremtrommels eraf halen met een trekker, of met een stuurkogel lossen.

Succes!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2016 04:34 #159866 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Beste Frans,ik zou als eerste proberen omer een stukje af te slijpen (het beschadigde gedeelte) en kijken of je de moer er weer terug op krijgt.
Stuur er op, moer er op en kijken of moer het volle aantal gangen van de schroedraad benut.

Is in eerste instantie makkelijker dan een andere stuurstang of opsnijden.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2016 07:39 #159868 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
alvorens uit te kijken naar andere stuurstang zou ik eerst nog een een poging wagen om de geschonden buis en draad te herstellen.

Vooreerst dit: om kleinere geschonden draad te herstellen, is een zgn. "Hexagon Die Nut Set" te koop om dit uit te voeren. Als schade niet te erg is kan dit op een bout gebeuren. Is de draad te veel geschonden, dan bijna nog enkel op een stuk draadstang (waarbij het stukje er langs de nog goede kant opgedraaid wordt). Zie foto.

In geval van geschonden stuurstang is dit moeilijker, want voor een diameter van +-20mm zal zo'n stuk moeilijk te vinden zijn.

Volgende is echter wel nog mogelijk:

ik zou proberen een 2de moer te kopen, en deze middendoor zagen.

Als 1ste stap kan men proberen het "onrond"/"uitgestulpt" zijn van het uiteinde van de stuurstang, terug rond te maken door beide helften met een zgn. "vise grip tang" op het onronde uiteinde te klemmen, zie 2de foto.

Als 2de stap de beide helften plaatsen waar draad nog ok. is, er een steeksleutel van 32mm (in geval de moer nr 80544 is) of 27mm (voor moer nr 943078) overheen schuiven. Om die steeksleutel vast op de beide helften te zetten, kan ev. een dun plaatje tussen sleutel en doorgezaagde moer gezet worden. Vervolgens kan de moer rond gedraaid worden naar uiteinde toe, waarbij hopelijk de kapotte draad weer hersteld wordt.

Gebruik van dopsleutel kan ook, maar steeksleutel heeft voordeel dat men meer kontrole heeft over wat men aan het doen is, en zien wat er gebeurt (: of bvb. nog goed gedeelte van draad niet ook geschonden wordt).

Indien nodig kan het uiteinde inderdaad nog paar mm afgevijld worden?

Zie nog bijgevoegde foto voor geval van een doorgezaagde M12 moer met steeksleutel van 19mm.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
28-04-2016 22:03 #159980 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Ik wil eenieder bedanken voor de reacties, zeer behulpzaam. Maar helaas is het niet mogelijk om de moer te laten zitten, omdat een stuurtrekker dan niet past, zie foto. De gaatjes waar de stuurtrekker in moet worden afgedekt.




Ik ben als eerste met de tips van Willy aan de slag gegaan, en gelukkig ook geslaagd. Zie de tweede foto met de doorgezaagde moer. Met wat vet en veel heen en weer draaien is het gelukt om de beschadiging te herstellen. De originele moer loopt nog wel wat zwaar, maar past. Het resultaat mag er wezen, zie de laatste foto.









__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2016 16:41 #160006 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Frans mooi dat het gelukt is en Willy, weet wat geleerd!

Ps, Frans wat voor een metertje zit er links van de verwarmings/ventilatie schuiven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
04-05-2016 12:15 #160086 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
Dat is een originele Gatsometer, Willy (staat er op). Uit de jaren 60.
Zou het toerental aan moeten geven, maar de elektronica is defect. Ik wil nog een keer een nieuw printplaatje bouwen, maar dat wordt een mooi werkje voor de winter. De meter is nog wel goed. Helaas is het doorzichtig plastic kapje behoorlijk verweerd, er zitten allemaal kleine barstjes in. Maar wel leuk!

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2016 13:36 #160090 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Stuuras schroefdraad beschadigd
kleine barstjes kunnen minder zichtbaar worden met babyolie. Raar maar waar!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.